5.8.2014. Autor: Željko Marušić

RABLJENI : ŠKODA OCTAVIA 1.6 TOUR ( 2008., 132.909 KM )

Razuman izbor za one koje ne prelaze puno kilometara

Tko kaže da mora biti dizel? Ključni je to zaključak testa rabljene benzinske Škode Octavije 1.6i Tour. Naime, mnogi ne žele ni čuti za drugu opciju osim 1.9 TDI sa 105 KS, jer računaju da malo troši, te će, eto, potom štedjeti. Pritom ne kalkuliraju da je mala vjerojatnost da će kupiti model u dobrom stanju i s malo kilometara. Jer, tko će normalan prodati solidan i komforan auto koji malo troši, a dobro ide, ako je u dobrom stanju. Nema logike! Logike ima jedino ako su se približili skupi zahvati. Kod dizelaša treba računati na zamašnjak podijeljenih masa, turbopunjač i sklopove pumpa-brizgaljka.

A svaka ta stavka pojedinačno stoji od 1000 do 2000 eura, pa ti štedi (kod 1.9 TDI je najosjetljiviji mjerač protoka zraka). Dosta je da jedna otiđe, da od štednje ne bude ništa. Dakle, kad vlasnici ‘namirišu’ da ih čeka nešto od toga - stave auto ‘na bubanj’. Takvih nevolja u benzincu 1.6 sa 101 KS nema. Radi se, uz 2.0 sa 115 KS, o najpouzdanijem Volkswagenovom benzincu u protekla dva desetljeća. Oba su 8-ventilska s jednim bregastim vratilom i oba su ustupila mjesto ‘downsizing’ turbobenzincima s direktnim ubrizgavanjem. Benzinac sa 1595 ccm prvi je put ugrađen na jesen 1994. u Audiju A4 prve generacije. Tehnologija kutno postavljenih ventila i poprečne izmjene medija osigurala je gotovo jednake performanse kao sa 16V, ali na jednostavniji način.

 

Radi se o modelu prve generacije, napravljenom 1996. po tehnologiji Golfa IV iz 1997. Nakon što je 2004. stigla Octavia II, do 2010. se nastavila proizvoditi kao Octavia Tour

Taj motor vuče bolje od očekivanja, i elastičniji je, zbog poznatog Volkswagenovog ‘trika’ - kratkog prijenosa. Ali takva koncepcija povećava potrošnju te mnogi tvrde da prosjek nije moguće spustiti ispod 10 litara. Problem je na autocesti, gdje iznad 120 km/h, zbog visokih turaža, neugodno raste potrošnja. Ako se za neki auto može reći da mu nedostaje šesti stupanj mjenjača, to je ovaj (isto vrijedi i za Golf V, Audi A3 te Seate Leon i Altea s tim motorom). No, iz prve ruke možemo potvrditi da oni koji voze umjereno, prosjek mogu spustiti ispod sedam litara.

Naime, u petom stupnju bez problema održava brzinu od 60 do 70 km/h, koliko se vozi po bržim gradskim prometnicama, i tada fino klizi. A, ako se na autocesti ne prelazi 120, nema problema ni s potrošnjom. Po svemu je ostalome ovaj motor izvrstan i mnogi žale što ga je smijenio 1.2 TSI. Precizno je izbalansiran, lijepo i ugodno vuče te, osim na gorivo i redovne servise, ne treba računati na izvanredne troškove. Usto mu ne treba ni skupo sintetično ulje 5W-40 ili 5W-30, nego je dovoljno polusintetično 10W-40. Nema turbopunjača, nema dvomasenog zamašnjaka, nema papreno skupih sklopova pumpa-brizgaljka. Jedino osjetljivo kod ovog motora je termostat, a trošak njegove izmjene je 250 eura. Kod većine ni on ne otiđe...

Testni je model u manje od pet godina nakupio blizu 133.000 km i ništa se nije pokvarilo. To i nisu veliki kilometri, jer bez problema odvrti više od 300.000 km

Dobro iskustvo vlasnika testnog modela ne čudi, jer Škoda postaja pojam za kvalitetu i pouzdanost te je po zadovoljstvu kupaca u većini europskih zemalja pri vrhu. Posebice je popularna u Švicarskoj, Njemačkoj i Italiji. Razlog: Češka je među zemljama s najduljom tehnološkom tradicijom, a Škoda je za njih, premda u 100-postotnom vlasništvu Volkswagena, nacionalni ponos. Kad se tome dodaju tehnologija Golfa te solidnost češke montaže i dobavljača dijelova, ne čudi što je Octavia među najpouzdanijim autima na tržištu.

Ipak, ovaj je model imao i ‘dječje bolesti, po istom obrascu kao i Golf IV: otkazivanje podizača i padanje bočnih stakala, zbog nekvalitetnih nosača od plastike. Bilo je i problema s brisačima i alternatorom, a najveća slabost tog benzinskog motora bila je električna pumpa goriva te najviše već spomenuti termostat. Izvrsni dizelaši imali su problema sa žarnicama za paljenje i mjeračima protoka zraka. U prijenosu snage prijevremeno su otkazivale lamela spojke i spojnica-sajla mehanizma za mijenjanje stupnjeva.

Čvrsta i postojana karoserija bez i najmanjeg traga hrđe velika je vrlina ovog modela, koja obećava dugovječnost. Kompaktnost i solidnost pokazuju svi sklopovi...

Sve je riješeno krajem 1999., kad su 'ispeglane bore' i Golfu IV. To pokazuje statistika kvarova ADAC-a i Dekre. Najveći problem, koji je ipak zaostao, su gumeni oslonci prednjeg ovjesa, koji su konstrukcijski namjerno oslabljeni, kako bi na sebe preuzeli (amortizirali) glavninu dinamičkog opterećenja podvozja. Materijali u unutrašnjosti nisu skupocjeni kao u Audiju, ali su kvalitetni i otporni na trošenje. Kod ovakvih modela nema velikog rizika kod kupnje, jer je većina problema, jedan po jedan, temeljito otklanjana.

Konkretni je model nedavno promijenio vlasnika za 6400 eura, što potvrđuje da rabljene Škode, ne samo dizelske, nego i benzinske, dobro drže cijenu

Za kupce rabljene Octavije vrlo je dobro što je model druge generacije, u usporedbi s prvim, dizajnerski malo izmijenjen (za razliku od, primjerice, Lagune). Stoga i sada izgledaju potpuno aktualno i dobro zadržavaju cijenu. Većina je vlasnika zadovoljna trajnošću, pouzdanošću i povoljnim održavanjem. Ne treba zanemariti ni da je rizik krađe benzinskog modela neusporedivo manji nego dizelskog. Svejedno, neće se pogriješiti ako se ugradi mehanička blokada mjenjača...

dr. Željko Marušić

 

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE


Motor: benzinski, redni, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od lakog lijeva, jedno bregasto vratilo (zupčasti remen), 8 ventila, multipoint ubrizgavanje
Obujam: 1595 ccm
Provrt x hod: 81,0 x 77,4 mm 
Snaga: 74 kW/101 KS pri 5600/min
Moment: 145 Nm pri pri 3800/min 
Pogon: na prednje kotače Mjenjač: ručni s pet stupnjeva
Ovjes: sprijeda neovisan, McPhersonove opružne noge, stabilizator: straga neovisan, s uzdužnim i poprečnim ramenima, (multilink), stabilizator
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 256 mm, straga bubnjevi, ABS 
Gume: 195/65 R 15
Karoserija: limuzina, 5 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 451 x 173 x 143 cm
Osovinski razmak: 251 cm
Prtljažnik: 530/1330 l
Masa/nosivost: 1230/560 kg
Spremnik goriva: 55 l
Krug okretanja: 10,8 m
Najveća brzina: 190 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 12,3 s
Potrošnja: grad 10,6/otvoreno 6,0/kombinirano 7,7 l/100 km
Realna potrošnja: 7 - 11 l/100 km
Cijena: 6400 EUR

PROSJEČNA VRIJEDNOST (EUR)
2010. ………..... 8000
2009. …….….... 7100
2008. …….….... 6400
2007. …….….... 5750
2006. …….….... 5150
2005. …….….... 4650
2004. …….….... 4200

Napravljeno u suradnji s Auto Hrvatska - Rabljena vozila







Vulkal gume