8.10.2017. Autor: Dino Milic Jakovlić

100 godina: Mitsubishi (1917. - danas)

Japanski dijamant kod nas promoviran preko ZOI 1984. i Univerzijade 1987.

Dva su velika sportska događaja predstavila Mitsubishi hrvatskim, ali i kupcima iz drugih dijelova nekadašnje države. Dotad u našim krajevima posve nepoznata japanska marka 1984. se izborila za položaj službenog automobila Zimskih olimpijskih igara u Sarajevu, doniravši veću količinu vozila organizatoru, a isto su ponovili tri godine kasnije na zagrebačkoj Univerzijadi.

Od imena koje smo znali samo preko skupih i rijetkih kataloga svjetskih automobila i, dakako, slavnih aviona Zero iz II. svjetskog rata u samo tri godine postali su familijarno i dobro poznato ime, a izdržljivost tih službenih primjeraka (bijeli Lanceri s neobičnim, kosim dizajnom stražnjih svjetala dugo su taksirali po Zagrebu) dovela ih je na dobar glas. Isprva predmet viceva - u Sarajevu je još i danas posve uvriježeno da se ime ove marke pogrešno i pomalo nepristojno izgovara kao 'micubuši' - u zlatnim vremenima slobodnog uvoza početkom 1990-ih bili su jedna od omiljenih marki.

Povijest tvrtke, koja je svojedobno bila najveći japanski zaibatsu (naziv za ondašnje korporacije, dobro poznat svima koji su čitali sjajnog Williama Gibsona), počinje 1870., a prvi su automobil proizveli 1917. Između 1917. i 1921. tvrtka je u brodogradilištu u Kobeu proizvela 22 primjerka svog prvog automobila. Model A pokretan je 2.8-litarskim rednim 4-cilindrašem od 35 KS, a mogao je postići gotovo 100 km/h. Ručna izrada u zemlji bez razvijene autoindustrije činila ga je preskupim, cijenom posve nekonkurentnim američkim i europskim uvoznim konkurentima.

Uzor je, i to vrlo doslovan, bio Fiat Tipo 3, prestižni talijanski model rađen od 1910. do 1921., znan i kao 20/30 HP. Niti jedan original nije preživio, u tvorničkom se muzeju nalazi osrednja replika iz 1972. Ubrzo su se preorijentirali na teretna vozila linije Fuso, danas zasebne marke, te vojna vozila. PX33 (1937.) bio je prvi japanski automobil s pogonom na sva 4, kotača, rađen mahom za vojsku, no ni on nije odmah povukao za sobom nastavak ozbiljnije proizvodnje.

Desetljećima su radili licenčnu inačicu originalnog Jeepa, a sklapali su i američke Henry J automobile. Tek 1960. samostalno razvijenim modelom 500 ponovo otvaraju poglavlje produkcije osobnih automobila, koje će se pokazati toliko uspješnim da je Mitsubishi Motors 1970. izdvojen u zasebnu tvrtku. Vrlo su se brzo počeli širiti u više kategorije vozila. Luksuzni Debonair predstavljen je 1964. kao vozilo za japanske državne institucije i direktore poduzeća, a prva se generacija nastavila raditi čak do 1986.

Ekspanziju u SAD počinju 1971. suradnjom s Chryslerom, prvim od mnogo slučajeva kada će se njihovi modeli prodavati pod drugim značkama - ta je američka korporacija inicijalno čak i otkupila 15% vlasništva u Mitsubishiju, što će kasnije čak i povećati, no na kraju se riješiti vlasničkog udjela. U Velikoj Britaniji su u prvih nekoliko godina nakon dolaska na tržište čak bili brendirani kao Colt.

Tijekom 1980-ih počinju redovno proizvoditi više od milijun automobila godišnje, dostižu treće mjesto na domaćem tržištu, dominiraju u Jugoistočnoj Aziji i u potpunosti se etabliraju u Europi. Nakon što su diljem svijeta ponudili modele klasičnih koncepcija, poput dugovječnih serija Colt, Lancer i Galant, u dekadi slave oduševljavaju brzim prepoznavanjem novih automobilskih trendova. Terenska vozila i monovolumeni osiguravaju im snažnu prisutnost u tim novim tržišnim nišama, što će im pomoći u preživljavanju u razdoblju koje je uslijedilo. 1982. stiže Pajero, koji do danas ostaje jedan od vodećih svjetskih terenaca, uz pomak u luksuznu klasu.

Slabija prodaja na lukrativnom tržištu SAD, gdje su se predugo držali prodaje pod brendovima korporacije Chrysler umjesto razvoja vlastitog brenda, i velike krize azijskog gospodarstva 1990-ih dovode ih u ozbiljne nevolje, iz kojih pokušavaju isplivati partnerstvima s Volvom (danas ugasli projekt proizvodnje u Nizozemskoj pod nazivom NedCar), Hyundaiem, grupacijom PSA (njihovi SUV modeli Outlander i ASX su uz sitnije izmjene na europskom tržištu prodavani ili se još prodaju i pod značkama Peugeot i Citroën) i drugim tvrtkama.

Uspješni SUV Outlander predstavljen je 2001., isprva ponegdje prodavan i kao Airtrek, a u tri generacije proizveden je u više od milijun i pol primjeraka. Prvi električni model, neobični jajoliki i-MiEV, predstavljen je 2009. Proizvedeno ih je oko 40.000, uz još otprilike 11.000 pod značkama Peugeota i Citroëna. Jako su pogođeni skandalima sa zataškavanjem sigurnosnih defekata i lažnim podacima o potrošnji goriva, što naposljetku 2016. omogućuje Nissanu preuzimanje kontrolnog paketa dionica.

Premda su osim Nizozemske zbog kresanja troškova ugasili i proizvodnju u SAD i Australiji, danas izgledaju dobro pozicionirano za nastavak uspješnog poslovanja. Kasnili su za domaćim konkurentima u uvođenju hibridne tehnologije, no na vrijeme su se okrenuli električnim automobilima, a modelima niže klase kao što su Space Star i, pogotovo, novi Attrage, ponovo su postali atraktivni i istočnoeuropskim kupcima plićeg džepa. Još nam samo nedostaje neko novo veliko sportsko natjecanje u regiji, na kojem bi mogli vratiti povijesno im pripadajuću ulogu službenih vozila…

3 romba ili 3 dijamanta nalaze se na logu korporacije, nastalom spajanjem simbola porodica Iwasaki i Yamanouchi, kestena i 3 hrastova lista. Marka je ostavila značajan trag i na sportskom planu. 1960-ih su se okušali na utrkama i postigli ponešto uspjeha u Japanu, no već od sljedećeg desetljeća u potpunosti se posvećuju relijima, na kojima su postigli fantastične uspjehe i koji su do danas ostali najznačajnija sportska aktivnost tvrtke.

Prva od 34 WRC pobjede stigla je na Safariju 1974., a razdoblje dominacije (4 vozačka i jedan konstruktorski naslov) donio je Tommi Mäkinen od 1996. do 1999. Još su impozantniji bili na reliju Dakar, ostvarivši rekordnih 12 pobjeda, uključujući i sedam uzastopnih između 2001. i 2007. Lancer Evo je u WRC-u vladao i jeftinijom grupom N, osvojio je čak sedam uzastopnih titula između 1995. I 2001.

To nas dovodi do kolekcionarski najzanimljivijeg modela u povijesti tvrtke, ali i do njegovog velikog rivala iz palete marke Subaru. Beatlesi ili Rolling Stonesi, Batman ili Superman, Messi ili Ronaldo? Rivalstvo dva megauspješna japanska sportska automobila u najmanju je ruku jednako snažno, jedno od najvećih u svijetu automobilizma. Prvi Lancer Evolution pojavio se 1992., iste godine kada i Subaru Impreza WRX (STI inačica 1994.), a do gašenja proizvodnje 2016. postojalo je ukupno deset generacija.

Pored relija Lancer Evo ostvario je mnoštvo uspjeha i na pistama te pogotovo u brdskim utrkama - najponosniji smo na europsku titulu Tomislava Muhvića 2013. Od 247 do čak 411 KS razvijale su razne serijske inačice, no motori su iznimno podatni za tuning te u praksi mnogi primjerci raspolažu s osjetno jačom konjicom. Svaki Lancer Evolution, ma o kojoj generaciji bila riječ, već je danas neprikosnoveni klasik.

No to nisu bili jedini zanimljivi modeli za one s viškom adrenalina. Sportski su modeli privlačili sportaše, skijaš Bojan Križaj vozio je Starion, a biciklist Tony Rominger 3000GT. Upravo su ta dva modela, kombinacijom još niske cijene, atraktivnog izgleda i sjajnih performansi, naša preporuka, želite li uložiti u neki youngtimer ili mlađi oldtimer upravo ove marke. Na lokalnoj razini, bilo bi sjajno spasiti poneko od službenih vozila ZOI ili Univerzijade i restaurirati ga u originalnim bojama i s izvornim oznakama natjecanja.




CHR





Vulkal gume