28.1.2018. Autor: Dino Milić Jakovlić

110. rođendan genijalca iz Razdrtog

Gorski Kotar slavi obljetnicu rođenja najvećeg konstruktora Indy 500 bolida

Frank Kurtis nedvojbeno je najznačajniji Hrvat u priči o povijesti automobilizma . Otac mu je rođen u mjestu Razdrto u Gorskom Kotaru i radio kao kovač u Brod Moravicama sve do odlaska u SAD 1902. gdje se oženio, također našom iseljenicom. 25. siječnja 1908. u mjestu Crested Butte u američkoj saveznoj državi Colorado rođen je Franjo Kuretić mlađi, amerikanizirano Frank Kurtis.

Uz oca je izučio kovački zanat i po selidbi u Kaliforniju (nakon kratkog, jednogodišnjeg povratka u Hrvatsku netom prije izbijanja I. svjetskog rata) već se sa 14 godina zaposlio u radionici Dona Leeja, poznatog majstora koji je prerađivao automobile za holivudske zvijezde. Te je prerade vodio Harvey Earl, otac automobilskog dizajna, čovjek koji će u General Motorsu otvoriti prvi dizajnerski odjel uopće.

Earl je uočio Kurtisov talent i podučavao mladića, koji se kasnije zaposlio kod još jednog velikog artista, Howarda 'Dutch' Darrina. Od ranih 1930-ih počeo je konstruirati male trkaće automobile, tzv. midgete, a 1938. je pokrenuo vlastitu tvrtku Kurtis Kraft. Izgradio je oko 550 midgeta i prodao još oko 600 kitova, iz kojih su ih ljudi sami sklapali. Ti su bolidi dominirali američkim utrkama sve do 1960-ih, najčešće s Offenhausorovim motorima.

Na Indy 500 bio je gotovo jednako uspješan: od 1949. do 1965. 120 je njegovih bolida nastupilo ondje, uz pet pobjeda. Dvije je donio nenadmašni Bill Vukovich (1918. - 1955.), porijeklom crnogorski Srbin, a pravim imenom Vaso Vučurović! Kurtis je proizveo i određen broj cestovnih sportskih automobila, te dizajn prodao Earlu Muntzu, koji ih je uz male modifikacije proizvodio kao Muntz Jet. Modeli serije 500 borili su se u utrkama sportskih modela rame uz rame s Allardima i Ferrarijima.

Nažalost, nije znao pretočiti rezultate i talent u podjednak poslovni uspjeh na planu automobila, prodao je Kurtis-Kraft 1956., još neko vrijeme radio trkaće automobile u Frank Kurtis Company i rano se povukao u mirovinu. Tvrtka je pod vodstvom njegovih nasljednika ipak nastavila uspješno raditi dijelove za zrakoplovnu, pa čak i svemirsku industriju. Ondje je razvijen i prvi go-kart. Kurtis je preminuo 1987.

Donedavno je ovaj velikan bio posve nepoznat kod nas, no stvari se pomalo mijenjaju pa je lani u Razdrtom postavljena spomen-ploča na rodnoj kući njegovog oca, u kojoj je i sam izvjesno živio 1913. - 1914. Ove godine bi trebao dobiti i spomen-tablu u centru Brod Moravica, koja će putnike navoditi prema Razdrtom, a povodom njenog otvaranja sprema se i rally oldtimera kroz ove prelijepe, a slabo poznate krajeve. Obavijestit ćemo vas o datumima.






Yellow store

CHR

s

Vulkal gume