20.11.2017. Autor: Dino Milić-Jakovlić

20 godina: Mercedes-Benz M-klasa (1997.)

'Jurski park' donio mu uspjeh, ali kultnu G-klasu ipak nije mogao zamijeniti

Prvi Mercedes-Benz ML predstavljen je u svibnju 1997. i za njegovu je proizvodnju otvoren potpuno novi pogon u Tuscaloosi (Alabama). U tadašnjem Daimler-Benzu deklarirali su ga kao terenca, a na tržištu češće nazivali SUV-om (Sport Utility Vehicle). Istina: koncepcijom je između te dvije klase. Ima stalni pogon 4x4, potpuno neovisan ovjes i ‘mekani’ dizajn, što su odlike SUV-a, a noseći okvir u postolju, robusna izvedba, dodatni reduktor i masa od 2,1 tone značajke su terenaca.

Model druge generacije, predstavljen je početkom 2005., a treće, još uvijek aktualne, 2011. Zanimljiv je, jer je u sklopu temeljitog redizajna preimenovan u GLE klasu. Priča s ovim modelom ima sličnu 'sudbinsku nit' kao Porsche 928, koji je predstavljen kao 1977. kao nasljednik 911-ice, ali to se nije dogodilo, pa je model kojeg su htjeli umiroviti itekako nadživio 'nasljednika'.

Zanimljiva je i povijest razvoja, jer je 1991. odlučeno da se nasljednik sada već legendarne G-klase, koja se proizvodi od 1979., razvija u kooperaciji s Mitsubishijem, odnosno da se rade dva ista modela-blizanca, izvedena iz terenca Pajero (u Španjolskoj i Latinskoj Americi koristi se ime Montero, dok je u Velikoj Britaniji Shogun), koja bi se razlikovala po bedžu, stilskim detaljima i opremi.

No, ubrzo nastaju koncepcijske nesuglasice, jer su u tadašnjem Daimler-Benzu zaključili da im, pogotovo za američko tržište, ne treba klasičan terenac formata Pajera, nego SUV. U svibnju 1992. raskidaju suradnju, u siječnju 1993. pokreću vlastiti razvoj, a u ožujku 1993. odlučeno je da će se proizvoditi u SAD-u. Dizajnersku je palicu preuzeo Bruno Sacco, a naknadno se uključio Peter Pfeiffer.

Zanimljivo je da se proizvodio u tri verzije matične tvrtke Daimler-Benz (1997. - 1998.), DaimlerChrysler (1999. - 2007.) i Daimler AG od 2007, usto i u austrijskoj tvrtki Magna Steyr. Prva se generacija, za austrijsko i niz srednjoeuropskih tržišta proizvodila kao Puch G. Američki standardi izrade nisu bili posve u skladu s ugledom marke, no nakon redizajna 2001. i dodatnih investicija u tvornicu, prigovori su bili rjeđi.

S prodajom pak nikakvih problema nije bilo, sa stalnim pogonom 4x4, motorima od 150 do 345 KS, serijskim ESP-om i luksuznom opremom bio je to pravi odgovor Range Roveru i Jeep Grand Cherokeeju, korak ispred japanskih terenaca koji su počeli otimati dio kolača među imućnim kupcima. U svoje je vrijeme prvi model smatran preglomaznim, no pored današnjih SUV-ova doima se umjereno.

Zanimljivo, planirano je da se zove samo M (donedavno su ga službeno i zvali M-klasa), a oznaku ML dobio je naknadno, zbog osporavanja i prijetnje tužbom BMW-a, koji (opravdano) svojata slovo M. Svjetska publika prvo ga je vidjela u holivudskom hitu 'Jurski park: Izgubljeni svijet', koji je premijeru također imao u svibnju 1997.

No prevarili bi se misleći da je to bio prvi model najstarijeg svjetskog proizvođača automobila proizveden u SAD: od 1904. do 1907. postojala je tvrtka American Mercedes, koja je licencno proizvodila automobile ove ugledne marke iz Stuttgarta!




CHR





Vulkal gume