7.8.2014. Autor: Dino Milić-Jakovlić

40. OBLJETNICA LEGENDARNOG PORSCHEOVOG MODELA 911 TURBO

Na pariškom je salonu 1974. predstavljena produkcijska verzija ove 'zvijeri'

Na spomen legendarnih sportskih automobila s turbo motorom većini će ljudi prva asocijacija biti Porsche 911 Turbo, a nemali će broj njih pogrešno ustvrditi i kako je to bio prvi takav model. No Chevrolet i Oldsmobile su još 1962. ponudili kupcima automobile s turbopunjačem, a BMW-ov je 2002 Turbo na tržište stigao 1973. Ipak, ti raniji modeli teško se mogu nazvati uspješnima, tek je Porsche nadvladao porođajne probleme uvođenja nove tehnologije i predstavio zreo, promišljen automobil... do određene mjere. Prototip je predstavljen 1973. na salonu u Frankfurtu, serijski model godinu potom u Parizu, a isporuke kupcima počele su tijekom 1975. Premda je nosio Porscheovu kodnu oznaku 930, pod kojom je i plasiran na američko tržište, u Europi će ovaj model ostati poznat kao 911 Turbo, neovisno o tome što se podosta razlikovao od običnog 911.

 

Vizualno, model je dobio proširene blatobrane, potrebne zbog širih guma, no najupečatljiviji je dojam ostavljao divovski stražnji spojler, 'roštilj' koji je raskrstio s elegantnim 'pačjim repom' Carrere RS. 1980-ih će Porsche ponuditi taj 'Turbo izgled' kao opciju i na slabijim elferima, no u prethodnoj je dekadi Turbo bio bez lažnih dvojnika, opravdano ulijevajući strahopoštovanje, kako izgledom tako i performansama. Iz tri litre obujma Porsche je izvlačio 260 KS pri 5500 o/min, dok je najveći moment bio čak 343 Nm na 4000 0/min. Do stotke je ispaljivao za 5.5 sekundi, a špica mu je bila čak na 246 km/h. Od ostalih izmjena u odnosu na obični 911 valja spomenuti modifikacije ovjesa, veće kočnice, ali i neugodno iznenađenje, novorazvijeni ručni mjenjač samo s četiri brzine - Porsche nije uspio razviti 5-brzinski koji bi se mogao nositi s golemim momentom turbo motora! To je bila stalna zamjerka kupaca, koji su u jeftinijim modelima uredno imali na raspolaganju brzinu više, no Turbo će je kao opciju dobiti tek u zadnjoj godini proizvodnje prve generacije, 1989.

 

Premda je bio kultiviraniji i pouzdaniji od ranijih turbaka, velikim dijelom zahvaljujući trkaćem iskustvu iz Can Am serije, top model Porschea bio je opasna igračka. Kratak međuosni razmak, težina motora iza stražnje osovine i velika turbo rupa, odnosno uključivanje turbopunjača u nekom nezgodnom trenutku, lansirali su većinu primjeraka barem nekad tijekom karijere izvan ceste, repom naprijed... No to je dio legende: automobili poput Maserati Bore ili BMW-a M1 bili su dinamički i ergonomski bolji, no nisu izazivali takvo strahopoštovanje. Zapravo, malo što osim samog vrha ponude tog vremena, poput Lamborghini Countacha ili Ferrarija 512 BB, moglo se po tom pitanju mjeriti s Turbom. No na prodajnom je planu 'superbuba' bila bez premca: postavši ikonom yuppie generacije, do 1989. ih je napravljeno čak 21.589, a kada je najavljeno gašenje proizvodnje stigla je neviđena navala kupaca zadnjih modela.

 

Porsche je, dakako, u više navrata dorađivao model, koji je dobivao veći motor, više snage, targa i kabrio izvedenice... A nakon što je 1991. predstavljena druga generacija, bilo je jasno da Porsche neće pustiti legendu da ugasne. Model je, obično s godinom-dvije kašnjenja, pratio glavne promjene običnog elfera i u ponudi je i danas, savršeniji, brži, profinjeniji, sigurniji... No nikada ponovo onoliko uzbudljiv poput originalnog, ćudljivog i opasnog 930, jednog od najznačajnijih Porscheovog automobila uopće. I modela koji je potakao revoluciju: već do kraja 1975. britanski je TVR imao turbo model, 1977. je Saab približio tehnologiju običnim ljudima, a u 1980-ima gotovo da i nije bilo značajnijeg proizvođača koji u ponudi nije imao turbo benzinac. Kasnije se tehnologija preselila u dizelaše, danas opet nazočimo benzinskoj renesansi, prisjećajući se 40. obljetnice jednog od najznačajnijih automobila u povijesti turbo punjača.

 

 (dmj)







Vulkal gume