30.12.2017. Autor: Dino Milić-Jakovlić i dr. Željko Marušić

65 godina: Opelovi karavani, toliko uspješni da su dali naziv klasi

Legendarna serija Caravan startala je 1953. Olympia Rekordom, nastavila 1957. Rekordom P1 i zaključena Omegom iz 1986., jer je prvom Insignijom 2008. preimenovana u Sports Tourer

U našem se dijelu svijeta izraz 'karavan' uvriježio za tip vozila kakav je tijekom povijesti svaki proizvođač zapravo nazivao nekim vlastitim nazivom. Oblik putničko-teretnog vozila sa stražnjim vratima u Europi se udomaćio 1950-ih, a najčešća vozila tog tipa na našim prometnicama bili su upravo Opeli, pa je njihov marketinški naziv kod nas postao opća imenica, nešto poput žileta, pente ili kalodonta. 

Nemojte izrazom 'karavan' pokušati opisati nekom strancu takvo vozilo, neće vas razumjeti. I sam je Opel odustao od te nomenklature gašenjem Omege, zadnjeg velikog karavana marke. Ulogu na vrhu game preuzela je čak i nešto dulja Insignija, no sada s oznakom Sports Tourer.

Tu je oznaku koristio i prvi monovolumenski automobil na svijetu - Dodge Caravan iz 1983., koji je na europskom tržištu bio poznatiji kao Chrysler Voyager. U posljednje se vrijeme najčešće koristi naziv Station Wagon (odnosno SW), a i niz drugih: Avant, Break, Combi, Estate, Turnier, T, Variant, Wagon...



OLYMPIA REKORD (1953. - 1957.) prvi je model koji je ponio danas kod nas slavno ime, tada pisano CarAVan. Pokretao se benzincem s 1488 ccm i 40 KS, razvijenim za Olympiju iz 1937. Mjenjač je bio s tri stupnja. Dugačak 423 cm od limuzine se razlikovao stražnjim bubanj kočnicama promjera povećanog s 200 na 230 mm, mogao je potegnuti 118 km/h i stotku hvatao za 33 s. 



REKORD P1 (1957. - 1962.) - tehnologiju je naslijedio od prethodnika, dužinu povećao na 4433 mm u standardnoj verziji s 1196 ccm razvijao je 40 KS. Proizvodio se 1488 ccm s 45 KS i 50 KS te s 1680 ccm i 55 KS. Mjenjač ke bio s tri stupnja



REKORD P2 (1960. - 1963.) - daljnja dorada iste tehnologije i amerikanizirani stil, uz dužinu povećanu na 4515 mm, u verzijama 1500 s 50 KS 1700 s 55 KS i 1700 S s 60 KS. Uz standardni mjenjač s tri stupnja uz doplatu bio je i s četiri.



REKORD A (1963. - 1965.) - prvi iz suvremene serije dobio je suvremenu karoseriju i 'posljednje prešanje' motora koji se tijekom II. svjetskog rata ugrađivao u motocikl s gusjenicama SdKfz 2 Kettenrad HK 101. Proizvodio se kao 1500 s 55 KS, 1700 sa 60 KS, 1700 S sa 67 KS i L-6 s 2605 ccm i 100 KS. Mjenjač s tri stupnja ugrađivao se u 1500 i 1700, uz doplati s četiri, snažniji su serijski imali četiri stupnja



REKORD B (1965. - 1966.) - redizajnirana karoserija opremljena je motorom CIH, s bregastim vratilom sa strane glave (ne u glavi) i pet ležajeva radilice.  Proizvodio se s 1492 ccm sa 60 KS (1500), 1698 ccm i 75 KS (1700 S), 1897 ccm i 90 KS (1900 S) te 2605 ccm i 100 KS. Mjenjač s tri stupnja ugrađivao se u 1500 i 1700, uz doplati s četiri, snažniji su serijski imali četiri stupnja, uz 1900 S po prvi put mogao se doplatiti automatski mjenjač GM Powerglide s dva stupnja . Dobio je disk kočnice sprijeda



REKORD C (1966. - 1972.) - najuspješnija karavanska serija dužine povećane na 4550 mm, proizvodio se kao 1500 s 58 i 60 KS, 1700 sa 60 i 66 KS 1700 S s 75 KS, 1900 S s 90 KS i 1900 H sa 106 KS te 6-cilindarski 2200 s 95 KS. Osnovne su verzije imale mjenjač s tri stupnja, stariji s četiri, od 1900 S u opciji je bio automatski mjenjač, do 1968. a dva stupnja, potom s četiri.




REKORD D (1971. - 1977.) izvedenica prethodnika dužinu je povećala na 4567 mm startao je kao 1700 sa 66 KS, 1700 S s 83 KS, 1900 S s 97 KS, a 1972 je uveden prvi dizelaš 2100 Diesel sa 60 KS, koji je, zbog veće visine motora, bio prepoznatljiv po grbi na haubi Nakon naftne krize 1975. uvedeni su modeli 1700 sa 60 KS, 1900 sa 75 KS, 1900 S s 90 KS i 2000 S s 100 KS, od verzije 1900 bio je dostupan i automatski mjenjač s tri stupnja 



REKORD E (1977. - 1986.) u proizvodnji se zadržao devet godina, što potvrđuje uspješnost koncepta.  dužina je povećana na 4620 mm, a proizvodio se kao 1.7 N sa 60 KS, 1.9 N sa 75 KS, 2.0 N s 90 KS, 2.0 S s 100 KS, 2.0 E sa 110 KS (dobio je dakle elektroničko ubrizgavanje goriva Dizelaši su se nudili kao 2.1 D sa 60 KS i potom kao 2.3 D sa 65 KS. Od 2.0 N u opciji je bio automatski mjenjač s tri stupnja.



OMEGA A (1986. - 1993.) - izvedenica posljednjeg Rekorda proslavila se koeficijentom otpora zraka od 0,28 u osnovnoj verziji i 0,32 u karavanskoj, uvela je ABS, 5-stupanjske ručne i 4-stupanjske automatske mjenjače, turbodizelski motor te je proglašena Europskim autom 1987. godine. Osnovni je motor bio 1.8i s 83 KS, a najsnažniji 3.0i 24V s 204 KS. U dizelskoj ponudi su bili 2.3 D sa 72 KS i 2.3 TD s 89 i 100 KS. 



OMEGA B (1994. - 2003.) - atraktivnija aerodinamična izvedba, koja je ujedinila europsku i američku ponudu (u SAD-u se prodavala kao Cadillac Catera). startala je kao 2.0 i sa 116 KS, 2.0i 16V sa 136 KS, 2.5i V6 24V sa 170 KS i 3.0i V6 24V s 211 KS. Zanimljiva je, jer je uz osnovnog dizelaša 2.0 DTI sa 101 KS, u ponudi bio BMW-ov 2.5 TD sa 130 KS. Riječ je o prigušenoj verziji turbodizelaša koji je u BMW-ima 325 tds i 525 tds razvijao 143 KS. Redizajnirana je 1999.



INSIGNIA A (2008. - 2017.) - potpuno nova koncepcija s prednjim i 4x4 pogonom uvela je turbobenzinske i bi-turbodizelske motore nagrađena je titulom Europskog automobila 2009. godine. Karavanska verzija, koja je slavnu oznaku Caravan promijenila u Sports Tourer, bila uspješnija od osnovne benzinske, kojoj su zamjerali preveliku masu i premali komfor za auto dugačak 4830 mm. Prva je  Insignija karavan zanimljiva i crossoverskom izvedbom Country Tourer. Benzinci su od 1.6 16V sa 116 KS do 2.8 V6 turbo OPC s 325 KS, a dizelaši od 1.6 CDTI sa 120 KS do 2.0 BiTurbo sa 195 KS.




CHR



Vulkal gume