1.6.2018. Autor: Željko Marušić

Agnelli: Jedna od najslavnijih automobilskih dinastija

Giovanni (1866. - 1945.) je 1899. utemeljio FIAT, a za njegov svjetski uspjeh najzaslužniji je Giovanni - Gianni (1921. - 2003.), poznatiji kao L’avvocato

Priča o slavnoj talijanskoj automobilskoj dinastiji Agnelli počinje 1866., kad se u Villar Perosi, gradiću na sjeveru Italije rodio Giovanni. Otac Edoardo bio je gradonačelnik i umire 40. godini, dok je Giovanniju bilo samo pet. Nakon studija u Torinu vraća se u Villar Perosu  te 1895. postaje gradonačelnik, što je bio do smrti. Prvog srpnja 1899., s grupom utemeljitelja osniva 'Fabbrica Italiana di Automobili Torino', a svoj udio plaća 400 dolara. 

FIAT već 1903. ostvaruje prvi profit, s proizvedenih 135 auta, a već 1906. - 1149. Nakon prvog svjetskog rata Fiat naglo raste i dolazi do 3. mjesta među industrijskim tvrtkama. Za to je najzaslužniji Agnelli, koji 1920. postaje predsjednik. Uzor u organizaciji bio mu je Ford, kojeg je posjetio u biše navrata. 1923. izabran je senatorom i uspješno vodi tvrtku sve do početka II. svjetskog rata, kad se tvrtka preorijentira na vojnu proizvodnju. Zbog toga je nakon rata vodstvo tvrtke morao prepustiti Vittoriu Valetti, te  krajem godine umire.

Giovanni Agnelli (1866. - 1945.), začetnik je jedne od najslavnijih automobilskih dinastija

Giovanni - Gianni Agnelli (1921. - 2003.) unuk je slavnog utemeljitelja Fiata, sin Eduarda i princeze Bourbon del Monte. 1936., kad je imao 14 godina, otac mu pogiba u zrakoplovnoj nesreći. Završio je pravni fakultet u Torinu, a početkom rata, u sklopu tenkovske regimente, odlazi na Istočni front gdje je dvaput ranjen. Potom odlazi u Afriku gdje je treći put ranjen te se vraća u Italiju. Majka mu 1945. pogiba u prometnoj nesreći. Postaje potpredsjednik Fiata 1952., a 1966. postaje predsjednik umjesto Vittoria Valetta i odmah povlači radikalne poteze i pokreće ekspanziju u inozemstvu.

U Sovjetskom Savezu pokreće proizvodnju po licenci Fiata 124 (Žiguli, a potom Lada), u Južnoj Africi... Vodio je tvrtku kroz burno razdoblje. Da bi sačuvao tvrtku 70-ih, u doba velike energetske krize, dio dionica prodaje Libiji. Sačuvao je tvrtku tijekom velikih štrajkova 80-ih, preuzeo vlasništvo nad nogometnim klubom Juventus, a 1991. imenovan je doživotnim senatorom. Zvali su ga 'l'Avvocato' (advokat), imao je brojne ljubavne afere, a najzvučnije je imao s glumicama Anitom Ekberg i Ritom Hayworth te Jacquelinom Kennedy Onassis, a 1952. jedva je preživio tešku prometnu nesreću, kad se pri brzini od 200 km/h Ferrarijem zabio u šleper.

Giovanni - Gianni Agnelli, koga su zvali L'Avvocato, imao je vrlo uspješnu poslovnu karijeru, ali i nesretan obiteljski život. Desno je tragično preminuli sin Eduardo

Kraj života zagorčala mu je obiteljska tragedija. Sin jedinac Eduardo nije imao ambicija za očev posao, a 2000. izvrši je samoubojstvo, bacivši se s mosta u Torinu, premda postoje i teorije urote da je ubijen. Kćer Margherita je pjesnikinja i slikarica, a njen sin John Elkann danas je u upravi tvrtke FCA. Krajem života Avvocato je inicirao spajanje s GM-om, koje se na kraju nije ostvarilo, a 2003. umire od raka prostate. 

Umberto Agnelli mlađi brat Giannija, 1936. vodio je tvrtku o od smrti brata Giannija, do vlastite smrti 28. svibnja 2004. Od 1970. do 1976. bio je predsjednik Uprave Fiata, a od 1955. do 1967. i predsjednik Juventusa. 1976., kao kršćanski demokrat, ulazi u Senat. Sin Giovanni Alberto Agnelli (od milja zvani Giovannino), rođen u braku s Antonellom Bechi Piaggio, trebao ga je naslijediti na mjestu predsjednika Fiata. Nažalost, 1997., u dobi od samo 33 godine, umire od raka, kad se spremao na prvu veću stepenicu u karijeri - mjesto predsjednika Piaggia. Rak je pokosio i Umberta.

Umberto Agnelli (1936. - 2004.) posljednju godinu života bio je na čelu Fiata, nakon smrti brata Giannija




CHR



Vulkal gume