7.10.2016. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Alfa Romeo Spider (1966. - 1993.)

Neuništivi klasik proizvodio se čak 27 godina uz samo tri veća redizajna

Alfa Romeo je tijekom povijesti imao sjajnih otvorenih modela, uglavnom nazvanih imenom koje, usprkos raširenom pogrešnom vjerovanju, nema veze s paukovima. No ipak ćemo, pomislimo li na pojam Spider, u glavi nekako uglavnom prvo vizualizirati model nastao na bazi modela Giulia, koji je u produkciji bio od 1966. pa sve čak do 1993., duže od ma koje druge Alfe i ma kojeg velikoserijskog sportskog automobila koji u imenu nema brojku 911. Još je fascinantnija dugovječnost Spidera imamo li u vidu da je njegov dizajn već na predstavljanju bio desetak godina star, datirajući od Pininfarininih koncepata Superflow. Šasija Fangiovog 6C 3000 CM s utrke Mille Miglia 1953. do kraja tog desetljeća poslužila je kao osnova za čak 4 srodne, no u detaljima različite stilske vježbe Pinin Farine, a ti su koncepti (tri coupea i jedan spider, prvi je predstavljen 1956.) poslužili kao vrlo prepoznatljiva osnova kasnijeg produkcijskog dizajna Duetta. No, vratimo se Spideru. U vremenu velikih problema i kriza, koje su na kraju nažalost rezultirale gubitkom samostalnosti ove nekad prestižne tvrtke i preuzimanjem od strane Fiata, Spider je služio kao podsjetnik zašto je nekada bilo bolje, postavši već za produkcijskog života svojevrsni simpatični anakronizam koji je, poput recimo Morgana, nekim čudom preživio mnogo dulje no što je itko očekivao. Dio zasluga za to zasigurno ima i vječno svjež Pininfarinin dizajn, ali bez udjela nije niti činjenica da je pri predstavljanju, sredinom šezdesetih, ovo bio iznimno napredno koncipiran automobil, jedan od prvih uopće s posebno dizajniranim deformabilnim zonama karoserije u slučaju sudara. Svi su Spideri imali neku od izvedenica klasičnog Alfinog rednog četverocilindraša s aluminijski blokom, dva bregasta vratila u glavi, uz neovisan ovjes sprijeda, krutu osovinu straga i disk kočnice na svim kotačima. Izvorno je ugrađen motor od 1570 ccm i 109 KS, no to je već godinu potom zamijenjeno s 1779 ccm i 118 (od 1971. 124 KS), koji je izašao iz ponude 1973. Model Junior sa 1290 ccm i 89 KS bio je u ponudi od 1968. do 1977. Od 1969. modeli za američko tržište imaju elektronsko ubrzavanje (isprva SPICA, kasnije Bosch), dok europski do kraja imaju duple Webere. Okosnicu ponude će ipak najduže činiti dva motora: 1962 ccm (126-132 KS, 1971. - 1993.) i ponovo 1570 ccm (104-110 KS, 1972. - 1992.) Tek je sa zadnjim redizajnom uz standardni 5-brzinski mjenjač ponuđen i trostupanjski automatik. Recimo ponešto i o imenu. Guidobaldo Trionfi iz Brescije pobijedio je na javnom natječaju za odabir imena, između čak 140.501 pristiglih prijedloga, te je dobio Duetto na poklon. Nakon samo godine dana ime Duetto je zamijenjeno sa Spider, no danas se izvorni naziv koristi za sve modele do 1970. Odnosno, za onakve kakvi su doživjeli filmsku slavu. Dustin Hoffman u filmu Mikea Nicholsa 'Diplomac' iz 1967. mladenačkim šarmom, zbunjenošću, ali i crvenim Duettom reskog zvuka motora osvaja čak dvije generacije obitelji Robinson, majku i kćer. Uz glazbu dua Simon and Garfunkel jedan od najpopularnijih filmova desetljeća seksualne revolucije upisao je ovaj automobil u kolektivnu svijest. Čak. 124.104

proizvedena primjerka razlog su razmjerno povoljnih cijena na tržištu oldtimera. Solidni primjerci kasnijih serija daju se nabaviti za desetak tisuća eura, no prva je serija 4-5 puta skuplja. Ugrubo, možemo reći da je postojala po jedna inačica za svako od desetljeća proizvodnje. Originalni model s padajućom linijom poklopca prtljažnika Talijani nazivaju i 'osso di sepia' (sipina kost), a sa 13.678 proizvedenih primjeraka je i uvjerljivo najrjeđa generacija. Uspješan redizajn 1970. donosi povišen, ravan prtljažnik i nešto više plastike. 'Coda tronca' je i najčešća: čak 51.811 komada. Gumeni dodaci 1982. su popravili aerodinamiku i osvježili izgled.  Neočekivano, najveće promjene dolaze potkraj proizvodnog vijeka, 1989., s branicima u boji karoserije i disproporcionalno velikim stražnjim svjetlima. Dakako, priča o ovom modelu nije potpuna bez da se prisjetimo i prethodnika, odnosno nasljednika. Priča o uistinu velikoserijskim Alfama bez krova počela je 1955. pojavom prelijepe Giuliette Spider, čiji najbolji primjerci danas vrijede šesteroznamenkaste svote u eurima. 1993. stiže Pininfarinin novi Spider s prednjim pogonom i, nažalost, nedostatno krutom konstrukcijom. 39.000 prodanih do 2004. zvuči kao podbačaj, no model iz 2006. na bazi Brere sa samo 12.488 prošao je još i slabije. Uz porast cijena klasičnih modela s pogonom straga ovi su nasljednici danas najjeftinija ulaznica u svijet Alfi s vjetrom u kosi.





Cindrić




Vulkal gume