26.9.2016. Autor: Željko Marušić

Bilo pa prošlo: Koljenasto vratilo s tri temeljna ležaja

Staro rješenje, koje olakšava izvedbu, ali povećava vibracije i trešnju

Tri i pet temeljnih ležajeva 4-cilindarskog  motora razlikuje stare i nove konstrukcije. Po jedan ležaj na krajevima, a treći u sredini pojednostavljuje i olakšava izvedbu, ali povećava vibriranje i trešnju motora te dinamičko opterećenje svakog ležaja. 

Svi 4-cilindarski motori danas imaju koljenasto vratilo (radilicu) s pet temeljnih ležajeva, kojima je uležišteno u kućište odozdo i blok motora odozgo. Među njima su četiri 'leteća' ležaja, na koja su učvršćene klipnjače te se gibaju složeno, prijenosnom i relativnom rotacijom. 

Stari su motori također imali četiri 'leteća', ali samo tri temeljna ležaja.  Premda su bili masivniji, nisu omogućavali dobro uležištenje, pogotovo za veće i masivnije motore. Stoga su se više tresli, a dug vijek imali su samo uz razmjerno  malo specifično opterećenje. 

Zato su napušteni.  Ipak, kompaktnije kućište, blok i radilica te dva ležaja manje pojeftinjuju izvedbu. Dakle, ništa nije crno-bijelo.







Cindrić


Vulkal gume