4.8.2014. Autor: Željko Marušić

RABLJENI : BMW 318d ( 2008., 129.454 km ) - JEDINI PROBLEM LANAC

Prvoklasna tehnologija i smireni dizelaš od 143 KS jamče dugovječnost

BMW 318d jedan je od najpoželjnijih automobila na našem tržištu. Testni je model pete serije (E90), koja se prodavala od početka 2005. do kraja 2011. Konkretni je primjerak proizveden 2008. - dakle uspješno je prebolio 'dječje bolesti', kojih nije bilo puno te je sa 129.454 km na brojčaniku još uvijek u punoj snazi. Kod rabljenog BMW-a važno je provjeriti od koga ga kupujete i je li servisna knjižica uredno ispunjena. Naime, bavarske automobile u pravilu voze osobe sklone jurnjavi.

Problem povećava što ih usto, u pravilu, loše održavaju, često u fušu‘, pa se lako može kupiti ‘mačak u vreći’. Sklonost brzoj vožnji za posljedicu ima veći rizik sudara, pa takvi automobili često imaju upitno stanje karoserije. Osnovno je - boja treba biti izvorna. Naknadno bojanje može promaći običnom kupcu, ali iskusni mehaničar svakako će ga prepoznati. U tom je slučaju najbolje odustati od kupnje, čak i ako vam prodavač tvrdi da se radilo samo o manjem oštećenju.

 

Ovo je jedna od najtrajnijih BMW-ovih serija, a radi se o prigušenom 320d. Važno je da je sve originalno, da je auto redovito servisiran i da nije imao sudar. Tada je rizik loše kupnje malen

Ima dosta sportski dorađenih primjeraka, što se najčešće ogleda u spuštenom ovjesu, prevelikim naplacima i preširokim gumama te 'čipiranom' motoru. Sve je to loša preporuka za kupnju. Još se 17-colni naplaci mogu tolerirati, ali sve preko toga nije dobro. Tvrđi, spušten ovjes na našim prometnicama izaziva prejake trešnje i uništava vitalne sklopove podvozja (kuglaste zglobove, spone, amortizere i ležajeve), a usto rastrese cijelu unutrašnjost. Još je gore ako se nekontrolirano pojačava snaga motora.

Mnogi tvrde da se radi o potpuno istom motoru kao u 320d te da se samo promjenom elektroničkih parametara okretni moment može povećati sa 300 na 350 Nm, a snaga sa 143 na 177 KS. Često i više. No, većoj je snazi prilagođen usis i ispuh. Srećom, turbodizelski motor obujma 1995 ccm, koji se ugrađuje u BMW serije E90 opremljen elektroničkim kontrolnim modulom (ECU) Bosh EDC17, koji ima tvorničku zaštitu protiv čipiranja. Oni koji je ipak probiju često su površni, jer povećavanje tlaka prednabijanja, bez povećanja protoka na usisu i ispuhu (nužne su temeljite izmjene), uništava turbopunjač, ventile i klipove.

 

Izbjegavajte primjerke koji su prošli tretman 'chip-tuninga', jer se time bitno povećava mehaničko i toplinsko opterećenje vitalnih sklopova, pa je velik rizik da je motor dotrajao.

Pojačavanje odnosno tuniranje ovog automobila zbilja je traženje 'kruha svrh pogače'. Treba li ubrzanje do stotke kraće od 9,4 sekunde i najveća brzina veća od 210 km/h? A razmjerno umjerenih 143 KS jamstvo je pouzdanosti i trajnosti. BMW serije 3 već generacijama pokazuje kako sportski automobil može biti dugovječan. Glavne su mu vrline motor, mjenjač i karoserija. Mana praktički nema (osim osjetljivog faznog lanca, o čemu više pišemo niže) i to je jedan od najkvalitetnijih automobile na tržištu. BMW je oduvijek bio skup, servisi i rezervni dijelovi također su razmjerno skupi, što je sudbina svih premium automobila. No rijetko se kvare, a to poboljšava financijsku bilancu.

Prednost BMW-a je što se po originalnom ključu u ovlaštenom servisu lako može utvrditi stvarna kilometraža, što je učinkovit ‘lijek’ protiv onih koji muljaju. A svatko može jednostavno provesti prilično vjerodostojnu kontrolu - tražite da se upali potpuno hladan motor (dogovorite pregled rano u jutro i provjerite pod haubom da je motor hladan). Treba upaliti lako i ‘na prvi zub’, a prije paljenja stanite iza ispušne cijevi te će te vidjeti ispušta li crni dim odmah nakon paljenja (to je loš znak). Treba raditi mirno, bez vibracija, a kod dodavanja gasa ne smije dimiti. Preporučljivo je izmjeriti tlakove kompresije - ako je motor u dobrom stanju, trebaju biti veći od 30 bara.

 

Velik je rizik kupnje modela s vraćenom kilometražom, što se može umanjiti temeljitim pregledom, pogotovo dizelskog motora, a najsigurnije je očitavanje ključa u ovlaštenom servisu

Testni je primjerak u dobrom stanju, jer je donedavno bio u lizingu, kod provjerene osobe i ima uredno ispunjenu servisnu knjižicu. To je pokazala i testna vožnja - sve je kompaktno i precizno, bez vibracija, a motor radi i vuče kao da se tek dobro uhodao. Potrošnja ulja je minimalna. Upravljač je bez zazora, a mjenjač malo mekši, odnosno razrađeniji nego kod osnovnog modela. Papučica kočnice ima za nijansu duži hod nego nova, papučica spojke hvata malo više, ali sve je OK. Kod ovog modela treba obratiti pozornost na stanje ispušnog sustava i prednjih diskova, jer se po tome prepoznaje oštra vožnja i loše održavanje.

Zvuk turbopunjača (fijuk) također je loš znak, odnosno razlog da odustanete. Sve to trebate otkriti prije kupnje. Osim redovitog održavanja prethodni vlasnik nije imao nijedan izvanredni kvar. Jedino što kod ovog motora može stvarati probleme, nažalost skupe, je fazni lanac za pokretanje bregastih vratila, jer je jednostruk (simplex), a ne dvostruk (duplex) kao nekad. Time se smanjuju otpori, masa i gabariti motora, ali je posljedica brže trošenje i manja trajnost. Problem je što kod BMW-a lanac ne proklapa, prije nego se rastegne, odnosno istroši, bez dodatnih simptoma, kao kod drugih modela. Osjetljiva je i parkirna kočnica...

Ako je sve u dobrom stanju, rabljeni BMW 318d je povoljna kupnja, jer dobro drži vrijednost i lako se prodaje. Zbog velikog rizika krađe preporučljivo je ugraditi mehaničku blokadu mjenjača

 

PREDNOSTI I MANE
+
• pouzdani motori
• solidni mjenjači
• kvalitetan upravljački mehanizam
• dobra otpornost na koroziju
• učinkovita i pouzdana glavna kočnica
-
• parkirna kočnica
• trošenje prednjih diskova
• ispušni sustav (stražnji lonac)
• fazni lanac

 

PROSJEČNA VRIJEDNOST

2011. ..... 25.000 eura
2010. ..... 22.800 eura
2009. ..... 20.500 eura
2008. ..... 18.500 eura
2007. ..... 16.700 eura
2006. ..... 15.000 eura
2005. ..... 13.800 eura


TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: turbodizelski, ugrađen sprijeda uzdužno, dva bregasta vratila (lanac), 16 ventila, blok od aluminijskog lijeva, direktno ubrizgavanje common-rail, intercooler
Obujam: 1995 ccm
Provrt x hod: 84,0 x 90,1 mm
Kompresija: 16:1
Snaga: 105 kW/143 KS pri 4000/min
Moment: 300 Nm pri 1750 - 2500/min
Pogon: stražnji
Mjenjač: ručni, 6 stupnjeva
Ovjes: neovisan, sprijeda: McPherson, straga: multilink
Kočnice: samoventilirani diskovi 300 mm, diskovi 300 mm, ABS/BAS/DSC
Gume: 205/55 R 16
Dimenzije: 453 x 181,5 x 142 cm
Osovinski razmak: 276 cm
Krug okretanja: 11 m
Prtljažnik: 480 l
Spremnik goriva: 63 l
Masa/nosivost: 1460/510 kg
Najveća brzina: 210 km/h
0-100 km/h: 9,4 s
Deklarirana potrošnja: 4,4/5,7/4,7 l/100 km
Realna potrošnja: 6 - 7 l/100 km
Proizvodnja:  početak 2005. - kraj 2011.
Cijena: 18.500 eura

dr. Željko Marušić

 

u iznadprosječnom stanju

Napravljeno u suradnji s Auto Hrvatska - Rabljena vozila







Vulkal gume