25.1.2012. Autor:

CITROËN AMI (1961. - 1978.): SPAČEKOV VEĆI BRAT S ČUDNO UKOŠENIM KROVOM

Neopravdano u sjeni kultnih rođaka, Ami je dugo bio najuspješniji Citroënov model

Na aerodromu Villacoublay dvadeset i četvrtog je travnja 1961. francuskoj i svjetskoj javnosti predstavljen je novi model Citroëna, namijenjen popunjavanju zjapeće tržišne rupe između Spačeka i Žabe. Novi je model, neobičnog naziva Ami (francuska riječ u značenju 'prijatelj'), bio baziran na Spačekovoj mehanici, ali poboljšanoj i, boksačkom terminologijom rečeno, prebačenoj u kategoriju iznad. Čuveni je Citroënov šef dizajna Flaminio Bertoni, kojeg nipošto ne treba brkati s Nucciom Bertoneom, osnivačem jedne od najpoznatijih talijanskih karoserijskih radionica, i ovoga puta nadmašio sam sebe: dizajn Amija barem je u jednakoj mjeri radikalan, različit od svega prije (i poslije) viđenog, kao što su to ranije bili i ostali njegovi najprepoznatljiviji radovi, DS i 2CV.


Osim možda s pokojim zalutalim britanskim Fordom, niste mogli zamijeniti bočnu siluetu originalnog Amija za neki drugi automobil na cesti

Taj će radikalizam kasnije biti donekle ublažen, u varijantama 8 i Super, koje su kod nas i najčešće (sastavljane su u Kopru), no originalni je Ami 6 remek-djelo drugačijeg promišljanja automobilskog dizajna. Najradikalniji su Bertonijevi stilistički potezi svakako konkavni završetak poklopca motora, koji se spušta iznimno duboko u sredini prednje maske, sve do donjeg ruba pravokutnih svjetala,obrubljenih ovalnim metalnim obrubima; i još neobičnija stražnja bočna linija krova, čiji je gornji rub osjetno istureniji od donjeg. Ovo se rješenje moglo vidjeti i na nekoliko engleskih Fordova u šezdesetima, no na njima je uglavnom izgledalo očajno, jer ostatak vozila nije bio dizajniran ni približno jednako radikalno.


Kasniji je redizajn dao Amiju konvencionalniji oblik, no nije narušio sklad linija, produživši mu tako život na tržištu za nekoliko godina

Tematiku konkavnih stilističkih detalja dodatno akcentuira neobična bočna ornamentika udubljenog središnjeg dijela koji se naglo prekida neposredno iza prednjih blatobrana, s kojima je spojen uz pomoć nekoliko naboranih profila, kakve smo ranije mogli vidjeti na H vanu, a kasnije i na Mehariju. Ovaj je neogotički dizajn s mehaničke strane bio popraćen dobro znanim Spačekovim dijelovima, što mu je donijelo veći dio prednosti, ali i nedostataka karakterističnih za taj model. Motor je ipak bio pojačan, iako se podaci o snazi koju je ovaj 602 ccm velik dvocilindraš inicijalno razvijao razlikuju čak za desetak posto: između 20 i 22 KS.

Godine 1963. motor je pojačan na 26 KS, a godinu potom predstavljena je i karavan verzija Break, zahvaljujući čijoj je popularnosti Ami neko vrijeme bio najprodavaniji automobil u Francuskoj. Ukupno je proizvedeno 1.035.866 primjeraka Amija 6, a tome valja pridodati još 773.344 komada Amija 8 i super. Tih modela još uvijek ima ponešto i na našim cestama, a nedavno je napokon u Zagrebu restauriran i jedan Ami 6, u klasičnoj kombinaciji plave boje karoserije i bijelog krova, tako da na skupovima oldtimera ponovo možemo uživati u Bertonijevom remek-djelu. Nije ga veliki problem pratiti: po jednoj zanimljivoj britanskoj statistici Ami 6 Break je od svih automobila prodavanih na Otoku iza 1945., a koji su mogli doseći 100 km/h, do te brzine dolazio najsporije!

Dio popularnosti Ami je dugovao i činjenici da je bio daleko najprostraniji automobil u klasi, nudeći u dodatnoj opremi čak i takve blagodati poput odvojenih prednjih sjedala, uređaja za pranje prednjeg stakla i efikasnog sustava grijanja i provjetravanja kabine. Vrlo je lako bilo moguće povećati snagu motora na čak 32 KS, što je ubrzo postala i serijska opcija. Kasnije, Ami Super je s 4-cilindarskim bokser motorom obujma 1015 ccm, iz GS-a, razvijao čak 53,5 KS. Dvanaest manje imao je najrjeđi i najneobičniji model, coupe M35 s Wankelovim motorom. 267 je ovih predserijskih automobila podijeljeno stalnim Citroënovim kupcima koji su bili poznati po tome da prelaze mnogo kilometara, a kroz njihove je komentare i sugestije poboljšan Wankelov motor koji će se na kraju naći u također maloserijskom modelu GS Birotor.

Na stranu super rijetki i skupi M35, Ami je danas svuda u svijetu jeftin i dolazeći klasik - njegov neobični šarm svakodnevno privlači sve više ljubitelja, koji se odvažuju na restauriranje, svakodnevno voženje i udruživanje u klubove. Uostalom, malo je automobila koji u tolikoj mjeri simboliziraju duh šezdesetih godina i tako su beskompromisno individualni kao Citroën Ami 6. Većina je najuglednijih europskih časopisa za ljubitelje starih automobila tijekom zadnjih nekoliko godina predvidjela ulazak Amija u modu u oldtimer svijetu. Čini se da ovaj model ponovo postaje isti onakav trendsetter kakav je bio u svojoj mladosti - kada su ga svugdje u Europi smatrali za très chic vozilo. U slavnoj se završnoj rečenici 'Casablance' nagoviješta početak jednog prekrasnog prijateljstva - u slučaju Citroënovog prijatelja ono, bez ikakve sumnje, traje već više od pedeset godina.

Dino Milić-Jakovlić




CHR



Vulkal gume