23.9.2015. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Clément-Bayard (1903. - 1922.), Francuska

Pioniri bicikala, motocikala, trokolica, automobila, aviona, dirižabla...

Životni put Gustavea Adolphea Clémenta zaslužuje opsežnu knjigu. Poslavio se proizvodnjom bicikala, vrlo rano je počeo raditi i motocikle, a milijunaš je postao otkupivši prava na proizvodnju Dunlopovih guma sa zračnicom u Francuskoj. Bio je suputnik u Peugeotu koji je 1894. osvojio prvu automobilsku utrku uopće, a automobile je proizvodio ili prodavao pod brendovima Clément-Gladiator, Clément-Bayard, Clément-Panhard, Clément-Rothschild, Clément-Stirling, Stirling-Panhard, Clément-Talbot (britanska podružnica, začetak još jedne velike automobilske priče...), Diatto-Clément i samo Clément. Prvi je proizveo još potkraj 19. stoljeća, no najpoznatija je od njegovih marki Clément-Bayard osnovana 1903. Vojskovođa iz 16. stoljeća, vitez Bayard spasio je grad Mézières, gdje je bila najveća Clémentova tvornica bicikala, te mu posvećuje ime svoje najpoznatije tvrtke. Bili su među značajnijim francuskim proizvođačima prije I. svjetskog rata, uspješni i na utrkama, no sin osnivača i sjajan trkač Albert Clément poginuo je na treningu za VN Francuske 1907. Nakon toga Clémentov se interes okrenuo prema novom uzbudljivom području, avijaciji. 1908. su postali prvi serijski proizvođač zrakoplova, proizveli ih 50, a prodali 15. Zrakoplovni povjesničari slave zasluge Clément-Bayarda čak i više od automobilskih. Zanimljivo, Gustave Adolphe Clément si je 1909. službeno pridodao i prezime Bayard. U ratu mu je tvornica uništena i pokradena, pa je kasnije teško i u manjem opsegu ponovo pokrenuo proizvodnju automobila. Tvrtku i postrojenja je 1922. prodao novoj zvijezdi francuskog automobilskog biznisa Andréu Citroënu (uključujući i slavnu tvornicu u Levalloisu, gdje će se proizvoditi 2CV) te preminuo 1928.







Cindrić



Vulkal gume