23.1.2018. Autor: Željko Marušić

Ekstremno, potpuno nerazumno i pogibeljno kršenje prometnih propisa kroz selo Sračinec, gotovo je ismijalo novu odredbu o poništenju vozačke dozvole tek nakon serije brutalnih prekršaja

Treba doraditi Zakon o sigurnosti prometa, kako bi se vozača koji naseljem, s 1,63 promila alkohola, projuri brzinom 173 km/h, uz zatvor, kaznilo s dva puta po 12 kaznenih bodova, što bi značilo izravno poništenje dozvole, uz doživotnu zabranu polaganja vozačkog ispita, i oduzimanje vozila

U svakom zlu ima i nešto dobro. Tako je nezamislivo, potpuno nerazumno te pogibeljno, da je teško zamisliti pogibeljnije, kršenje prometnih propisa, u kojem je pijani vozač (s 1,63 promila alkohola), kroz selo Sračinec u Varaždinskoj županiji, protutnjao brzinom 171 km/h, gotovo ismijalo odredbu o 12 kaznenih bodova (9 za mlade vozače), kojom se policija hvali, nakon koje se, ako se skupe tri, po tri u dvije godine dozvolu, dozvola poništava.

Pobogu, pa što treba napraviti, ako ovo nije dovoljno da bi se dozvola odmah poništila?! Kakvu poruku šaljemo društvu? Vozač u zatvoru? Pa to ni približno nije dovoljno, jer će po važećem zakonu, nakon izlaska iz zatvora, plaćanja kazne, vjerojatno 15.000 kn (7500 s umanjenjem ako odmah plati) i prolaska zaštitne mjere od 12 mjeseci oduzimanja vozačke dozvole, ponovno moći sjesti za volan! Ovaj put tragedije nas je spasila sreća, uz ovakve zakone, sljedeći put neće.

Stoga, po deseti put, naglašavam, a ovaj primjer pokazuje koliko je to opravdano: za najteže prekršaje treba propisati 12 kaznenih bodova, a ako su okolnosti posebno teške, kad je vozač vozilo pretvorio u oružje za ubijanje, i oduzimanje vozila. Neovisno u čijem je vlasništvu, njegovom, druge osobe, firme, rent-a-cara... Nadoknada za oduzeto vozilo bi se treba moći riješiti sudski, bez vrijednosnog limita u mogućem ovršnom postupku, a vlasnici vozila itekako bi postali svjesni odgovornosti davanja vozila drugima.

Konkretno, 12 kaznenih bodova treba propisati sa sljedeće prekršaje:

- vožnju kroz naselje brzinom dvostruko većom od najveće dopuštene
- prolazak kroz crveno svjetlo tri i više sekundi nakon paljenja (izvan sigurnosnog vremena)
- vožnju s više od 1,50 promila alkohola u krvi

S 12 kaznenih bodova vozačka se dozvola poništava, uz mogućnost da vozač, nakon dvije godine, može pokrenuti postupak ponovnog polaganja, koji počinje liječničkim pregledom. A za to bi trebala biti nadležna posebna komisija (to također treba pooštriti!), koja bi jako pazila može li takvoj osobi dati pozitivno mišljenje. Naime, time bi preuzela odgovornost za posljedice, u slučaju ponavljanja sličnih ili gorih prometnih krimena.

U slučaju da vozač, kao u ovom slučaju, napravi istodobno dva prekršaja za koja su predviđena po 12 bodova, doživotno bi mu se zabranilo ponovno polaganje vozačkog ispita!

Ovaj slučaj nezamislivog kršenja prometnih propisa pokazao je koliko je važno sva raskrižja opremiti kamerama s mjerenjem brzine. Njima se istodobno treba pratiti prolaske kroz crveno svjetlo, koja, mnogi to ne znaju, nisu dopuštena ni vozilima hitne pomoći, ni vatrogascima, niti policiji, čak ni kad imaju uključena rotacijska signalna svjetla i zvučni signal. To je i logično, jer radnja koja je izravno pogibeljna ne može imati prvenstvo ni u kojem slučaju, čak i ako se spašava život! To se ne smije činiti izravno ugrožavajući drugi.

Nije svaki prolazak kroz crveno svjetlo jednako težak i pogibeljan, premda je za svaki propisana visoka novčana kazna i oduzimanje vozačke dozvole. Sadašnji članak 59. stavak (5) to nedovoljno dobro regulira:

Novčanom kaznom u iznosu od 2000 do 5000 kuna kaznit će se za prekršaj vozač koji, na mjestu na kojem se promet upravlja uređajem za davanje znakova prometnim svjetlima, ne zaustavi svoje vozilo na znak crvenog svjetla.

Naime, kad se u jednom smjeru upali crveno svjetlo, sljedeću sekundu do dvije crveno je i u poprečnom smjeru (sva su svjetla crvena), a nakon tri sekunde pali se zeleno svjetlo te prolazak kroz crveno svjetlo postaje pogibeljni 'ruski rulet'.

Uz mogućnosti koje pruža dostupna tehnologija, treba preurediti stavak (5) čl. 59., kao bi se prolazak kroz crveno u prvoj sekundi kažnjavao s 2000 kn i oduzimanje dozvole na tri mjeseca.

Novi stavak (6) trebao bi propisati da je za prolazak kroz crveno, sekundu do dvije nakon paljenja, propisano 5000 kn i šest mjeseci bez dozvole te stavak (7), za prolazak kroz crveno dvije do tri sekunde nakon paljenja s 10.000 kn i godinu dana bez dozvole.

Potom bi trebao slijediti najvažniji stavak (8), za prolazak kroz crveno svjetlo, tri i više sekundi nakon paljenja, kad vozila iz poprečnog smjera, kroz zeleno, počnu ulaziti u raskrižje, a pješaci, dakle i djeca, kreću preko zebre. Za takav prekršaj kazna treba biti 12 kaznenih bodova, dakle izravno poništenje dozvole, izravna zatvorska kazna i oduzimanje vozila. Takav se prekršaj, to je tehnički lako dokazati, treba izjednačiti s pokušajem ubojstva.

Čini vam se preoštro? Razmislite, nije, dapače, itekako je potrebno! U sklopu toga, treba otvoriti pitanje najvećeg apsurda Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koji je isplivao nakon najave iscrtavanja više štetnih nego korisnih 'Bandićevih' žutih kvadrata u raskrižjima, kako bi se vozače za ulazak u raskrižje, iz kojeg ne mogu izići, masno kaznilo, jer blokiraju promet, ali ipak ne ugrožavaju (!) sigurnost. Dakle, prema članku 62 stavak (2)

Novčanom kaznom u iznosu od 1000 kuna kaznit će se za prekršaj vozač ako postupi suprotno stavku 1. ovoga članka.

Zamislite, s istih 1000 kn, prema članku 54 stavak (3), kažnjavaju se vozači kojima se na autocesti izmjeri 200 km/h, kad brzinomjer pokazuje oko 210 km/h (to je sigurnosna mjera autoindustrije)!! Pa, tko je tu...? Za takve prekršaje u Švedskoj vozače vode na psihijatriju, uz kaznu i do 10.000 eura, u Švicarskoj kazna je minimalno 3000 franaka te se riskira i oduzimanje vozila, a tolerancija mjerenja je tri posto.

Kod nas je tolerancija deset posto (!), i to odozgo prema dolje, kao da smo u 19. stoljeću i mjerimo po formuli 'pi puta oko', a nisu nam na raspolaganju precizni i certificirani mjerni uređaji. Dakle izmjerenih 200 km/h postaje 180 km/h te upada u stavak (5) članka 54.

Novčanom kaznom u iznosu od 1000 kuna kaznit će se za prekršaj vozač koji se vozilom na cesti izvan naselja kreće brzinom koja je za više od 30 do 50 km na sat veća od dopuštene ili prometnim znakom ograničene brzine.

Dakle, neodgovorni vozač plati se na licu mjesta 500 kn (pola kazne), kao da ga je snimilo žutom kvadratu nakon paljenja crvenog svjetla, premda je riječ o stoput težem prekršaju! To je neodgovorno, skandalozno. Zbog toga, ako se uvede dosljedno kažnjavanje za zaostajanje u raskrižju za gužve, za koje netko drugi treba odgovarati, kaznu treba smanjiti na 300 kn (150 ako se plati odmah). A jurnjavu treba sankcionirati znatno oštrije.

Te mjere pooštravanja kazni za najbrutalnije prekršaje, poput jučerašnjeg u naselju Varaždinske županije, kad krajnje neodgovorni vozač, ni u kojem slučaju, ne zaslužuje drugu šansu u prometu, treba provesti s paralelnim uvođenjem sustava nagrađivanja (50-postotnog popusta na sva davanja pri registraciji) za vozače koji su pet i više godina bez ijednog prekršaja u prometu.




Yellow store

CHR

s

Vulkal gume