12.11.2017. Autor: Dino Milić Jakovlić

Facel Vega (1954. - 1964.), Francuska

Posljednji galski automobil za holivudske zvijezde i najvišu klasu kupaca

Forges et Ateliers de Construction d'Eure-et-Loir, skraćeno Facel, osnovan je 1939. s idejom izrade alata i metalnih odljeva za avionsku i automobilsku industriju, što se dolaskom rata uskoro prometnulo u podršku francuskoj vojnoj industriji. Nakon 1945. Facel se vratio prvotnim planovima, te su između ostaloga ondje rađene posebne karoserije za modele Simce, Panharda i francuske podružnice Forda, ali i unikatni ili posve maloserijski primjerci na mehanici prestižnih proizvođača poput Bentleya.

Bugatti, Delahaye, Delage, Hispano-Suiza, Talbot-Lago... 1950-ih su ubrzano odlazili u ropotarnicu povijesti, a tada se pojavio zadnji dostojni nasljednik velike 'haute couture' tradicije, danas podjednako slavljen i cijenjen poput tih velikih prethodnika. Na pariškom salonu automobila 1954. Facel je predstavio model Vega s Chryslerovim V8 motoru, luksuzan i chic coupe (stilski poprilično naslonjen na Comète, kojeg su radili za francuski Ford) koji će oduševiti imućnu publiku diljem svijeta. Imena marke i modela spojena su u jedno te je nastao novi, nezaboravni brend.

S unutrašnjošću udobnom poput budoara, nerijetko u jarko crvenoj boji, te metalnom komandnom tablom minuciozno obojanom u imitaciju drveta, snažnom i pouzdanom američkom mehanikom i iznimnim stilom, ovi dvotonski gorostasi i danas fasciniraju. Zanimljivo, gotovo su svi primjerci imali zatvorenu karoseriju, izrađeno je samo nekoliko kabrioleta po posebnoj narudžbi. Uslijedili su sve snažniji i luksuzniji modeli FVS i HK500, kao i elegantni Excellence sa 4 vrata, a završni V8 model Facel II iz 1962. imao je moderniji oblik.

Excellence je dojmljiv, ali imao je veliki problem s nedovoljnom krutošću karoserije, davši do znanja da je izrada rak-rana marke. Tome su mi osobno posvjedočili i naši restauratori - nije nam poznato da je neki model marke ikada bio registriran kod nas (netko iz Požarevca se svojedobno raspitivao u Avto magazinu, no to je jedini, nikada neovisno potvrđen trag o mogućem postojanju nekog primjerka u bivšoj državi), no nekoliko ih je tijekom zadnjeg desetljeća restaurirano u Hrvatskoj, uz vrlo negativne komentare majstora koji su radili na njima o kvaliteti izrade.

No vratimo se snovima, uz današnje cijene od više stotina tisuća eura za V8 modele ionako nećemo nikada uspjeti osobno provjeriti te navode: ultimativni Facel II ubrzavao je bolje od Ferrarija, uz Chryslerov motor od 390 KS. Neobičan prednji kraj s uspravnom središnjom maskom hladnjaka, dvije manje horizontalne sa strane i vertikalnim svjetlima besramno će kopirati Mercedes-Benz te na njemu bazirati vizualni identitet marke tijekom 1960-ih.
Francuzi ne bi bili Francuzi da nisu sanjali o zamjeni transatlantskog hibrida posve domaćim, nacionalno osmišljenim i realiziranim autom. Nažalost, ambiciozno zamišljeni mali model Facellia s posebno razvijenim 4-cilindričnim motorom pokazao se kvarljivim, a problemi i troškovi dovest će prvo do odstupanja osnivača Jeana Daninosa, a ubrzo i do konačnog gašenja zadnje među velikim i prestižnim francuskim markama. Facellia je kasnije dobila pouzdanije motore Austin-Healeya i Volva, no već je bilo prekasno za povrat izgubljene reputacije i izlazak iz financijske stiske.

Ova je marka bila najveći onovremeni magnet za svjetski jet set. Ava Gardner posjedovala je najmanje tri primjerka, a među svjetski poznatim kupcima su bili i Jackie Collins, Tony Curtis, Yves Montand, Frank Sinatra, Dean Martin, Pablo Picasso, ali i ljudi iz svijeta utrka kao Stirling Moss, Maurice Trintignant i Rob Walker. Književni Nobelovac Albert Camus poginuo je 1960. u nesreći Facel Vege kojom je upravljao njegov izdavač Michel Gallimard. Ringo Starr navodno ga je kupio samo zbog zlatnog upaljača, dara koji je engleski zastupnik davao svakom kupcu.





Vulkal gume


Cindrić