27.3.2017. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Fisker (2005. - 2013.), SAD

Najveći promašaj u novom tisućljeću bio je nesuđeni veliki konkurent Tesli

Svako doba donosi nove entuzijaste i nove automobilske neuspjehe, a u zadnjih nekoliko godina najveću je prašinu podigao Fisker. Henrik Fisker i Bernhard Koehler 2005. su predstavili Tramonto i Latigo CS, redizajne prestižnih modela Mercedes-Benza i BMW-a, no prava je stvar bio hibrid Karma, senzacionalni coupe sa 4 vrata i solarnim pločama na krovu. Unutrašnjost Karme izrađena je od ekološki prihvatljivih materijala. Predstavljena je 2008., no prve su isporuke počele tek krajem 2011. Nakon godinu dana i, prema najoptimističnijim procjenama, 2400 proizvedenih primjeraka, proizvodnja je zaustavljena. Uslijedili su skandali i bankrot 2013., prije no što je dovršen razvoj Atlantica, koji je trebao biti umanjeni, jeftiniji model. Spiskano je više od pola milijarde državnih donacija i sve privatne investicije, a bankrotirao je čak i proizvođač baterija, koje su se pokazale zapaljivima. Najgori od nekoliko incidenata se dogodio u uraganu Sandy - 16 ih je izgorjelo nakon što su bile poplavljene slanom vodom. Tri velika opoziva zahvatila su sve proizvedene Karme u samo nešto više od godinu, koliko je trajala produkcija, a loš publicitet je donio i udes Carlosa Santane, koji je zaspao za upravljačem. Logo predstavlja zalazak sunca u Pacifik te dvojicu osnivača tvrtke. Konceptni modeli Surf i Sunset usprkos atraktivnosti ostali su unikati. Ostatke tvrtke kupili su Kinezi, koji su je nedavno preimenovali u Karma i - živi bili pa vidjeli - planiraju ponovo pokrenuti proizvodnju. Uza sve nedostatke, Karma je nesumnjivo budući bona fide klasik i jedan od najzanimljivijih maloserijskih automobila našeg vremena. Priča ima i alternativne nastavke. WM Destino je pak Bob Lutzov projekt ugradnje benzinskog V8 motora u školjku Karme, jer je istih ponešto ostalo nakon gašenja Fiskera. Recimo na kraju ponešto i o čovjeku po kojem je čitav projekt nazvan. Danski dizajner Henrik Fisker, rođen 1963., proslavio se BMW-ovim konceptnim retro konceptom Z07, kao i njegovom produkcijskom inačicom Z8. Potom je prešao u Aston Martin, gdje je dizajnirao popularne DB9 i V8 Vantage. U slobodno vrijeme isporučio je i Artegu GT, kao i prve nacrte Teslinog modela S. Iz Tesle su ga tužili za krađu ideja, te da je njima isporučio drugorazrednu robu, a sebi ostavio pravi dizajn, Karmu, no sud je presudio u Fiskerovu korist. Danas vodi HF Design & Technology, koji dorađuju Mustang u Rocket sa 725 KS.




CHR



Vulkal gume