22.3.2016. Autor: Mihael Miljak

Fordovi ratni brodovi lovili su podmornice

Nisu bili pouzdani, ulje je curilo, a voda je ulazila na sve strane

Henry Ford nije bio skroman čovjek. Vjerovao je da sve što dotakne pretvara u zlato. U proizvodnji automobila bio je genijalac, no Prvi svjetski rat pokazao je da o gradnji brodova zapravo nema pojma, premda je američkog predsjednika Woodrowa Wilsona 1917. kad je SAD ušao u rat uvjeravao upravo u suprotno.

Njemačke podmornice uništavale su transportne brodove, pa je Ford predložio da će on konstruirati brod koji će ukrotiti njemačke podvodne nemani. Rekao je da taj posao može obaviti bez stručnjaka za brodograditeljstvo, koristeći iste principe proizvodnje kao i kod automobila.

Američka vojska naručila je 100 brodova, a talijanska 12. Čim je isporučio prvi 'Eagle' brod, kako su zvali Fordova lovca na podmornice, mornarica je shvatila da je dobila 'bofl' proizvod. Tri mjeseca Fordovi inženjeri morali su ga popravljati i dorađivati prije nego što je isplovio. Ulje je curilo, a budući da Fordovi radnici nisu znali kako se pravilno zakiva brod, voda je ulazila na sve strane. 

Mornarica je narudžbu smanjila na 60 brodova, no većinu je dobila tek godinu dana nakon završetka rata. Do početka Drugog svjetskog rata još je samo osam 'Eagle' brodova bilo u uporabi, i to samo u sastavu američke obalne straže. Jednog je uništio njemački torpedo na početku sukoba.

Američka vojska od Forda je tijekom rata nabavljala i kacige za vojnike, motore za avione, tenkove, automobile, ambulantna vozila, kamione i traktore.

Nakon završetka Prvog svjetskog rata Henry Ford prepoznao je potencijal masovnog zrakoplovnog prijevoza. Od 1926. do 1933. proizvodio je Trimotor avione. Sastavljeno ih je ukupno 199 te su bili jeftini i pouzdani. Fordov Trimotor uvelike je pomogao razvoju civilnog zrakoplovstva, a Fordovo ime dalo je kredibilitet toj industriji u njenim počecima.

Prva tri Fordova aviona proizvedena su tako da su piloti bili smješteni u otvorenom kokpitu. Mnogi piloti vjerovali su da se ne može pravilno letjeti bez osjećaja vjetra na licu. Brzi razvoj zrakoplovstva i pogibija njegova osobnog pilota, ohladila su Forda od daljnjeg razvoja zrakoplova. 







Cindrić


Vulkal gume