30.12.2015. Autor: Dino Milič-Jakovlič

Francuska veza inspektora Columba

Peugeot 403, prvi auto te marke prodan u milijunskoj tiraži (1955. - 1966.)

Vrlo značajan model 403 u Peugeotu je razvijen kao nasljednik prvog poslijeratnog, 203, i predstavljao je značajan vizualni odmak, jednom od najelegantnijih interpretacija u to vrijeme tipičnog pontonskog oblika karoserije. Bio je to početak suradnje Peugeota i Pinin Farine, no legenda kaže kako je zapravo nacrtan za Fiat, kao novi 1900, dizajn je navodno samo transferiran Francuzima. Po Peugeotovoj tradiciji, modeli su se paralelno proizvodili, no novak je odmah preuzeo lavovski dio udjela na tržištu, lansiravši marku u dotad joj nezamislive sfere. Od 1955. do 1966. proizveden je čak 1.214.121 primjerak. Osim u Sochauxu, sklapan je i u Australiji, Argentini i na Novom Zelandu. Decentno elegantan, pouzdan i robustan, a ipak francuski udoban (s mogućnošću sklapanja sjedala u razmjerno upotrebljiv dvostruki krevet), definirao je kvalitete koje će ostati dominantne vrijednosti marke u narednim desetljećima. I kod nas je bio zamjetno prisutan na cestama, a po Africi i u ruralnoj Francuskoj i danas ih se može vidjeti u svakodnevnom prometu. Ne samo limuzinu, i druge su izvedenice bile popularne. Tri reda sjedala za 7 ili 8 osoba te 24 cm duži međuosni razmak osobine su karavana. Pick-up inačica bila je vrlo praktična i uspješna, kao i kod kasnijih modela 404 i 504. Najpoznatiji je svakako ipak sivi ofucani kabriolet kojeg vozi glavni junak popularne tv serije 'Inspektor Columbo' - neobičan izbor već i stoga što rijetku otvorenu inačicu, rađenu samo do 1961., Peugeot nikada nije prodavao na američkom tržištu. Usto tvornica, nesigurna u marketinšku vrijednost, nije službeno podržala seriju, odbivši ustupiti im neki noviji model kada je postala uspješna! Peter Falk je navodno sam odabrao automobil za seriju, kakvog je vozio francuski glumac, privremeno u Americi, Roger Pierre, od kojeg su ga producenti potom i kupili. Zapravo, retrospektivno nam se čini kako Peugeot i inače nije znao što bi radio s ovim modelom. Tijekom produkcije postojalo je nekoliko redizajna, no prilično minornih (izbočena maskota lava s prednje je haube zbog sigurnosti pješaka uklonjena 1958.), a posebne inačice koje bi oživjele zanimanje posve su izostale. U tradiciji tvrtke i 403 je poosvajao lijepu količinu relija, mahom u Africi, ali i doma, u Finskoj, Australiji i Argentini. Usprkos tim uspjesima, nikada nije ponuđena ni neka ambicioznija, snažnija izvedba. U cjelosti gledano, na 403 je Peugeot primijenio niz naprednih sustava, od pontonske karoserije, automatske spojke i radijalnih guma Michelin X, do termostata, benzinca s poprečnom izmjenom medija i dizelskog motora, ali niti u čemu nije bio baš prvi. Pokretao se tada štedljivim (9,5 l) OHV-om sa 65 KS iz 1468 ccm, izvedenim iz motora 1.3 modela 203. Posebno je bio zanimljiv dizelski model, predstavljen 1959. (imali su ih samo Mercedes i Fiat), sa 48 KS iz 1816 ccm. Neovisno o tim naprednim rješenjima, prva riječ koja nam pada na pamet u opisu 403 nedvojbeno jest 'konzervativan', što i opet možemo smatrati dugoročnom tržišnom orijentacijom tvrtke. S druge strane, znamo li da je iste godine kada i 403 predstavljen fascinantni Citroën DS, prilično je jasno kako je bilo posve logično ciljati na publiku posve drugih stremljenja. Zanimljivo, u 30 godina pohađanja ne pamtim da sam ikada vidio 403 na nekom susretu oldtimera (premda su to postali upravo prije 30 godina), samo u svakodnevnom prometu, što isto govori ponešto o profilu ljubitelja ovog modela.






Cindrić



Vulkal gume