16.3.2015. Autor: Dino Milić-Jakovlić

FSO Polonez, poljski kontroverzni klasik (1978.-2002.)

Moderan izvana, jad ispod lima, ali prvoklasan po pitanju sigurnosti

Sredinom sedamdesetih Polski Fiat odlučio je proširiti paletu, odnosno ponuditi moderniji automobil koji će s vremenom istisnuti iz produkcije model 125p. Novi je automobil, zanimljivo, baziran na Fiatovom prototipu sigurnosnog automobila ESV, izvorno predstavljenom 1970. Sigurnost je bila važna stavka, pošto su poljske ceste bile među najnesigurnijima  Europi, s iznimno visokom smrtnošću. 

Stoga je Polonez dizajniran izrazito čvrsto, dostatno da zadovolji i onovremene američke norme, a osnovni je model još sredinom devedesetih bez problema prolazio i europske testove! Ako ste ikada nazočili sudaru Poloneza i drugog, prosječnog automobila osamdesetih, mogli ste to jasno vidjeti: jao si ga onome tko bi dobio udarac masivnih poljskih branika! To je bilo dobro, ostalo baš i ne! Osim nekvalitete izrade, prohrđavanja i loših voznih svojstava u oči su upadale i nekvalitetne boje, koje su vrlo brzo blijedile i raspucavale se. 

Inicijalno je bio zamišljen za veći 2-litarski Fiatov DOHC motor, no zbog nedostatka sredstava morao se snalaziti dijeljenjem mehanike s 125p, koja potječe od Fiata 1300 iz 1961. Koristio je OHV motor, s tri ležaja radilice i bregastim vratilom u bloku, sa 1481 ccm i 74 KS. Za strana je tržišta pojačan na 82 KS. Mogao je potegnuti 147 km/h, što i nije bilo loše, ali mu je zbog mase od gotovo 1,1 tone do stotke trebalo 20 s. Za britansko se tržište ugrađivao Roverov (izvorno Hondin) benzinac sa 1396 ccm i 102 KS, a mogle su se naručiti dizelske verzije - PSA 1905 ccm/67 KS i VM 1995 ccm/83 KS.  

Klasična kombi-limuzina s petim vratima bila je posve besmislena, pošto stražnju klupu nije bilo moguće preklopiti. Ostale su inačice, osim u samo pedesetak primjeraka proizvedenog coupea, predugo su zbog nedostatka sredstava ostale samo prototipovi. Tek u devedesetima, kada je tvornicu preuzeo korejski Daewoo, stigle su nove inačice, dostavne, limuzina, karavan, pick up... No vrijeme automobila nastalih u vremenu planske ekonomije došlo je kraju i proizvodnja je okončana 2002. godine.





Cindrić




Vulkal gume