13.1.2018. Autor: Željko Marušić

Hyundai Nexo, novi SUV s pogonom na vodikove gorivne ćelije

Nasljednik ix35 FCEV, produžen 262 mm, do stotke ubrzava za 10 s i ima autonomiju 800 km, po NEFZ ciklusu, realno 580 km

Nexo koristi kombinaciju pogona na vodik i električnog pogona - piše o novom korejskom novitetu jedan 'ugledan' portal. Riječ je, naravno, o konceptu FCEV (fuel cell electric vehicle), automobilu s električnim pogonom, koji struju dobiva iz sustava gorivnih ćelija. Dakle, to je u osnovi električni automobil, samo što električna energija nije pohranjena u akumulatoru, nego se proizvodi u automobilu iz vodika, u paketu gorivnih ćelija, uređaju koji, se naziva i protočnom baterijom.

Na najvećem salonu potrošačke elektronike, CES u Vegasu, predstavljen je Hyundai Nexo. To je već peta generacija korejskog SUV-a s električnim pogonom koji se napaja strujom dobivenom iz vodikovih gorivnih ćelija. Prvi je bio Hyundai Santa Fe FCEV iz 2001., koji je imao doseg od 160 km i najveću brzinu 126 km/h. Druga generacija, Tucson FCEV iz 2005., koristio je bipolarne ploče od grafitnog kompozita, koje u jednoj ćeliji djeluju kao anoda, a u susjednoj kao katoda. To je povećalo doseg na 300 km, a najveću brzinu na 130 km/h.

Treća generacija ix35 Fuel Cell je 2012. dobila vele spremnike komprimiranog vodika, uznapredovala je tehnologija gorivnih ćelija, a dobio je i napredniji sinkroni AC elektromotor, koji se napaja preko inverterskog pretvarača napona te je dobio nagradu 2013 Price Future Auto, kao prvi serijski auto s pogonom preko gorivnih ćelija. Stigao je dvije godine prije konkurencije. Dakle, novi model, tehnološki napredna i gabaritima povećana izvedenica Hyundai Tucsona, dolazi, itekako, na pripremljen teren. Istodobno pokazuje ozbiljne namjere korejskog koncerna, jer će do 2025. uvesti 18 modela u hibridnoj, čisto električnoj i FCEV izvedbi.


Nexo je, u usporedbi s ix35 FCEV, rastegnut na 4671 (+262), proširen na 1859 (+38) i snižen na 1630 (-25) mm. Povećanje komfora najviše pokazuje međuosni razmak rastegnut na 2790 (+150) mm. Snaga elektromotora povećana je sa 100 na 120 kW, a najveći okretni moment s 300 na 395 Nm. To mu omogućava ubrzanje do stotke za 10 s, a autonomija je, po NEFZ ciklusu, povećana do 800 km (+210). Kako to izgleda u praksi, pokazalo su prvi njemački testovi. S jednim punjenjem tri visokotlačna vodikova spremnika u podnici (vodikom se nabijaju u 3 min, u posebnim punionicama) realni je doseg 580 km, dok je kod prethodnika iznosio 415 km.

Opremljen je najvažnijim gadgetima i sustavima potpore vozača Blind Spot Monitor (BSM) za nadgledanje mrtvog kuta, Lane Following Assist (LFA) i Highway Driving Assist (HDA), sustav samostalnog parkiranja i sve bitno za razinu 4 autonomne vožnje. Nexto je izveden iz koncepta FE Fuell Cell concept, prikazanog prošlog ožujka na salonu u Ženevi. Prodaja će u Njemačkoj početi na ljeto, s cijenom od oko 60.000 eura. Skupo, ali u većini razvijenih zemalja kupac može računati na niz potpora i povlastica.





CHR





Vulkal gume