26.12.2016. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Industrijski standard, ali upitne budućnosti

Diesel - naziv za danas vrlo raširenu vrstu motora s unutarnjim izgaranjem

1893. je njemački inženjer Rudolf Diesel patentirao projekt ‘Princip rada i izvedba motora s unutrašnjim izgaranjem na principu samopaljenja smjese’. Tri godine potom MAN AG na temelju otkupljenog patenta stvara prvi dizelski motor. Imao je jedan cilindar obujma 19.200 ccm, a razvijao je 20 KS pri 172/min. Industrijski gigant iz Augsburga zarana je prepoznao značaj Dieselovih eksperimenata, te su mu od 1893. do 1897. pomagali u testiranjima i razvoju. Iskoristivošću i do 50% dizelaši su brzo u industriji istisnuli peterostruko manje učinkovit parni stroj i dominiraju svijetom statičnih motora. Vrlo su brzo krenule aplikacije u brodovima, lokomotivama, kamionima, a u svijet automobila ozbiljnije ulaze 1936., kada Mercedes-Benz i Hanomag predstavljaju prve serijske modele. Tržišni im udio u Europi raste i danas su iznimno značajni, na nemalom broju tržišta poput našeg predstavljaju većinu prodanih automobila. No ubrzani razvoj iskoristivosti otto motora u 21. stoljeću, problemi s poštovanjem ekoloških normi, afera dieselgate i sve jača prisutnost hibrida i elektroautomobila faktori su radi kojih se očekuje značajan pad tržišnog udjela u dolazećim godinama, a postoje čak i najave potpune zabrane prodaje dizelaša. No u industrijskoj i teretno-transportnoj primjeni zasad se ne vidi kraj njihovoj dominaciji.






Cindrić


Vulkal gume