25.10.2016. Autor: Željko Marušić

Kako je u 80 godina specifična snaga dizelaša sa 17,7 porasla na 133,6 KS/l

Turbopunjači i direktno ubrizgavanje - eliksir za bildanje snage

Počelo je 1936., Mercedes-Benzom 260 D, s neuništivim dizelašem OM 138, koji je iz 2545 ccm otpuštao 45 KS. Samo 17,7 KS/l u masivnoj izvedbi osiguralo je dugovječnost, koju su opjevali njemački taksisti, i vječnu slavu dizelašima s trokrakom zvijezdom. Mjerilu za svih.

Bilo je to vrijeme pretkomornog ubrizgavanja bez turba. Sljedeći je iskorak, prvom lekcijom iz 'downsizinga', 1953. napravio OM 636 u slavnom 'Pontonu' 180 D. Davao je neznatno nižih 43 KS iz 30,6 posto manjeg obujma, dakle specifičnih 24,3 KS/l. Dizelskoj se priči, na europskom tržištu, priključio Peugeot. 

U 204 diesel 1968. je ugrađen prvi mali automobilski dizelaš, sa 40 KS iz 1255 ccm. Bila je to uvertira Volkswagen Golfu 1.5 D iz 1975., sa 1471 ccm i 50 KS. Taj je atmosferski dizelaš unio revoluciju na tržište manjih vozila, pogotovo kad je 1980. dobio uspješnu verziju sa 1588 ccm i 54 KS. Ubrzo počinje turbo-era i dodatno 'zidanje' specifične snage. 

Mercedes-Benz 300 SD, samo za američko tržište, davao je 125 KS iz masivnog 5-cilindraša sa 2998 ccm. Bitan je iskorak nastao 1986., kad je u Fiat Cromi TD i.d. uveden prvi dizelaš s direktnim ubrizgavanjem. Talijanima dugujemo i prvi 'common rail' u Alfa Romeu 156 1.9 JTD sa 105 KS, iz 1997. Prije toga uvodi se najprije 'intercooler' (hladnjak usisnog zraka), koji je omogućio ubacivanje veće mase zraka u cilindre (bolje punjenje). 

To je BMW-u 525 tds 1991. snagu podiglo sa 115 na 143 KS, pa turbopunjač VNT, sa zakretnim statorskim lopaticama turbine. Njime je 1995. u Audiju A4 legendarni 1.9 TDI pojačan sa 90 na 110 KS. Potom je bavarskim dizelašima sa 2, 3, 4... turbopunjača i registarskim prednabijanjem, koje kombinira mali turbopunjač za niske i veliki za visoke okretaje, snaga poletjela u nebo.





Cindrić




Vulkal gume