7.4.2017. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Lekcija o Fiatu Nuova 500 za one koji ne znaju ili su u zabludi

Popularni talijanski mališan predmet je nekoliko krivih vjerovanja, a nikako nije 500, nego Nuova 500

Fiat Nuova 500 jedan je od najuspješnijih malih automobila u povijesti. Proizvođen je od 1957. do 1975., a ukupno ih je napravljeno oko četiri milijuna - razni izvori navode brojke od 3.700.000 do 4.250.000. Ovog srpnja, u terminu kad je izvorno predstavljen, detaljnije ćemo proslaviti njegov 60. rođendan, jednu od najznačajnijih automobilskih obljetnica u 2017. 

No, ovo je tolik zanimljiv i popularan automobil da se i prije pravog termina obljetnice možemo prisjetiti nekoliko iznenađujuće često ponavljanih zabluda o ovom modelu, minijaturnih dimenzija (2970 x 1320 x 1325 mm, 470 - 525 kg), pogonjenog zrakom hlađenim 2-cilindrašima u repu (uzdužno iza stražnje osi kotača), obujma  od 479 do 594 ccm.

Ponajprije, ovaj automobil mnogi brkaju s dvije godine starijim i osjetno većim Fiatom 600, kod nas poznatim kao Fićo. Dva su automobila koncepcijski  i dizajnom vrlo različita - 600 ima 4-cilindarski vodom hlađen motor, te je u svoje vrijeme smatran porodičnim automobilom za četiri osobe, dok je Nuova 500 osjetno manji te su stražnja sjedala samo za nuždu, odnosno za vrlo malu djecu. 

Dakle, nikako ne treba originalni Fiat Nuova 500 nazivati Fićom, no stvari se dodatno kompliciraju zbog današnjeg retro modela, predstavljenog 2007., na pedesetu obljetnicu originala. Aktualni Fiat 500, kojeg bi trebalo pisati upravo tako, samo s brojkom, bez dodataka, učestalo se naziva 'Novi Fićo'. To je inicijalno pogrešno, jer je model dizajnerski baziran na Nuova 500, a ne na 600. 

No kako je nadimak Fićo uhvatio već vrlo dubok korijen u ovih deset godina, vjerojatno bismo to morali prihvatiti kao uvriježenu pogrešku, ozakonjenu rasprostranjenošću. 

No to nipošto znači da se nadimak, kojeg bismo u svijetu oldtimera zapravo trebali koristiti samo za Zastavine izvedbe, pa bi i originalne talijanske trebalo zvati Formalno Fiat 600, u ma kojoj varijanti smije proširiti i na Nuova 500. Naprotiv, treba upozoriti svakoga tko tako pogriješi.

Vrlo je česta i zabluda po kojoj se za model Nuova 500 veže nadimak Topolino. To je nadimak posve drukčijeg malog automobila jednake oznake, s motorom sprijeda, inicijalno predstavljenog 1936. Antropomorfiziranjem njegovih linija uistinu možemo zamisliti figuru Mickey Mousea (Topolino je talijanski naziv tog Disneyevog lika), dok Nuova 500 nema dodirnih točaka s njim - dostatno je pogledati nastavke sjajnog crtića 'Auti', u kojima se oba pojavljuju kao likovi, da biste shvatili razliku. 

Drugi naziv pod kojim ga se često i ne baš najsretnije spominje jest 'Cinquecento'. To nije ništa drugo nego talijanski izgovor njegove brojčane oznake te u tom smislu nije posve promašeno, no nakon što je Fiat 1991. predstavio model slovne oznake, Cinquecento postalo je poželjno izbjegavati ovaj, dotad legitiman nadimak. Upravo zato, kako bismo posve izbjegli sve nejasnoće i poluinformacije, kakvima nas nerijetko bombardiraju i drugi mediji, ovaj bismo legendarni automobilčić uvijek trebali zvati isključivo Nuova 500.





Yellow store

CHR

s

Vulkal gume