18.8.2016. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Lotus Esprit (1976. - 2004.)

Giugiarov klinasti klasik bio je omiljen i Jamesu Bondu, tajnom agentu 007

Ovaj 'ubojica velikana' godinama je pokazivao kako se i sa samo 4 cilindra može biti i te kako ozbiljan igrač u društvu superautomobila, no u zadnje je modele ipak ugrađen V8. Korijeni priče sežu još u 1972. Po u međuvremenu povučenoj narudžbi Lotusa Italdesign je na produženoj šasiji Europe napravio koncept Esprit i izložio ga na salonu u Torinu. Bio je to nastavak ideja predstavljenih na Maserati Boomerangu. Dovršeni model toliko je oduševio Colina Chapmana da se predomislio i odlučio ipak realizirati već otkazani projekt. Nakon čak tri godine razvoja u Parizu je u jesen 1975. predstavljena serijska inačica senzacionalnog modela Esprit, tada već tri godine starog, senzacionalnog koncepta Giorgetta Giugiara. Serijska je proizvodnja počela u lipnju 1976. Oštre linije odisale su modernošću,a novorazvijeni dvolitarski motor smješten poprečno iza vozača je, nakon inicijalnih problema u Jensen-Healeyu bio pouzdan i živahan. Nažalost i preslab za izgled modela: 162 KS za Europu, 20 manje za SAD. To je bio glavni problem modela: upravljivost je, po običaju marke, bila sjajna, no 8 s do stotke i 214 km/h nisu impresionirali. Esprit je imao 'transaxle' koncepciju s 5-brzinskim mjenjačem poznatim iz Citroëna SM i Maserati Meraka, te stražnjim kočnicama na osovini, a težio je manje od tone. Plastični kalup pojednostavio je proces, gornji i donji dio karoserije izlijevani su odvojeno.  Dva su ga filma zauvijek povezala s agentom 007: 'Špijun koji me volio' i 'Samo za tvoje oči' - u prvom se bijeli S1 pretvara u podmornicu, a u drugom Bond vozi dvije Turbo inačice, bijelu i brončanu. Elon Musk, vlasnik Tesle, je 2013. kupio originalnu 'podmornicu' iz filma i planira je s Teslinim električnim pogonom pretvoriti u upotrebljivo vozilo za cestu i podmorje. Razvoj je tekao kontinuirano, razlikujemo više serija modela, no najveći se pomak odvio na sredini životnog puta inačice S2, kada je 1980. predstavljen prvi model s turbopunjačem, nazvan Essex, u bojama tadašnjeg glavnog sponzora u F1. 200 KS ga je katapultiralo do već vrlo ozbiljnih 240 km/h, ubrzanje skresano za skoro dvije sekunde, a automobil postao svjetski poznat zahvaljujući Jamesu Bondu. Dodatnu atraktivnost davali su modeli u posebnim livrejama, identičnim onima na Lotusovim bolidima Formule 1, u počast naftnoj kompaniji Essex i proizvođaču cigareta John Player Special. Nastavljaju se dorade, rastu i kubikaža i snaga, dolazi direktno ubrizgavanje goriva... Nakon redizajna 1987. Citroënovi su dijelovi zamijenjeni Renaultovim, stražnje kočnice pomaknute na kotače, a karoserija ojačana kevlarom. Posebne inačice postaju suludo brze, što kulminira predstavljanjem novog V8 motora 1996.: 355 KS, 282 km/h, 4.4 s za 0-100... 2004. je priči nakon čak 28 godina ipak došao kraj, nakon 10.675 proizvedenih modela svih generacija. Cijena im na tržištu oldtimera raste, no još uvijek su među najpovoljnijim ulaznicama u svijet superautomobila, a pritom zbog tradicionalne Lotusove posvećenosti voznim osobinama, i među najzabavnijima. Prvi je veliki redizajn napravio česti zagrebački gost Peter Stevens 1987., a njegove je ideje opet modernizirao Julian Thomson 1993. Stevensov model također je ostvario zapaženu filmsku karijeri, a najpoznatiji naslovi u kojima se pojavljuje su 'Zgodna žena' i 'Sirove strasti'. Čak se i Giugiaro pohvalno izrazio o redizajnu.






Cindrić



Vulkal gume