9.6.2015. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Mercedes-Benz 230-280 SL 'Pagoda' (1963.-1971.)

Najelegantnji među nezaboravnim Mercedesovim kabrioletima SL klase

Mnogi pogrešno smatraju legendarni Mercedesov model 300 SL s krilnim vratima začetnikom serije SL, superuspješnih kabrioleta s trokrakom zvijezdom. Istina je kako je 'Gullwing' prvi ponio ta dva slavna slova, prvo u trkaćoj, a potom i u cestovnoj inačici, no nakon njega i kasnije roadster inačice više niti jedan SL neće biti supersportski automobil. Zapravo duhovnog nasljednika tog znamenitog automobila možemo naći u nedavnom SLS-u, dok 'obični' SL porijeklo vuče od serije 190 SL, manjeg i mnogo pitomijeg 4-cilindarskog brata legende pedesetih. Te, u još mnogo većoj mjeri, od serije W113, predstavljene prije 1963., koja je u sebi uspješno pomirila vrijednosti oba prethodnika. 

Prvi je model nosio oznaku 230 SL, imao je 6-cilindarski redni motor sa 150 KS, vjerujemo li tvorničkim podacima. A ljudi koji su se imalo detaljnije bavili ovim modelom kažu da baš i ne treba pretjerano vjerovati. Nasljednik 250 SL proizvodio se od prosinca 1966. do siječnja 1968. i usprkos većoj zapremini motora zadržao je istu (sad vjerojatniju) snagu motora, a zadnji je stigao 280 SL s dodatnih 20 KS. Ovo je i najčešći model, a usto daleko ih je najviše prodano u sunčanim američkim državama (gotovo 50% od skoro 50.000 proizvedenih), gdje su ipak bolje preživjeli nego u Europi. Premda je postotak očuvanih automobila primjeren Mercedesovoj tadašnjoj reputaciji. Pomoglo je i to što 'Pagoda', tako nazvana zbog udubljenog, konkavnog čvrstog krova, jednog od 2.500 patentiranih izuma nevjerojatnog Béle Barényija, zapravo nikada nije izašla iz mode, za razliku od kasnijih SL modela. Fantastično diskretan i decentan dizajn Paula Bracqa uglavnom se zasluženo smatra vizualno najuspjelijom generacijom SL-a, pa je ovaj automobil vrlo brzo stekao status klasika. 

Dok nasljednike R107 i R129 možete u dobrom stanju kupiti za cijenu nove Dacije, W113 je ipak u nekoj mnogo ozbiljnijoj ligi, a restaurirani su primjerci danas već u cjenovnom rangu aktualnog R231. Nije ni čudo: pored izgleda i odlične kvalitete izrade, ovaj automobil je gotovo po svemu idealan klasik: dovoljno sportskog šarma i performansi (Rudolf Uhlenhaut je krug na stazi Annemasse Vétraz-Monthoux tijekom testiranja odvezao krug za 47.5 s, samo 0.2 s sporije od vremena Mikea Parkesa s Ferrarijem 250 GT SWB), uz rafiniranost pravog GT automobila i sposobnost prelaska preko kontinenta bez kvarova, neugodnih iznenađenja i bolnih križa. Sportskije nastrojeni vozači neće voljeti mjenjač, osim ako je riječ o vrlo rijetkom ručnom s pet brzina. Četverobrzinac, baš kao i automatik, ubijaju osjećaj sportske vožnje i navode na mirnije krstarenje. Upravo onakvo za kakvo su 'Pagodu' najvjerojatnije koristili mnogobrojni poznati vlasnici, kao što su John Lennon, John Travolta, Kate Moss, Charlton Heston, Sophia Loren ili naš Nikola Pilić, ali i vozači utrka Stirling Moss i David Coulthard. 

S kolekcionarske strane najpopularniji je snažniji i dotjeraniji 280 SL, mada neki preferiraju i sportski pedigre originalnog 230 SL, bez obzira na to što je prvi model imao diskove samo na prednjim kočnicama. Europski su modeli cjenjeniji od američkih, a 2+2 inačice bez obzira na rijetkost manje poželjne od pravih dvosjeda. Tzv. California Coupé zapravo ima tvrdi krov na skidanje, ali ne i platneni, na čijem se mjestu nalazi minijaturna stražnja klupa. Odabir dijelom ovisi i o tome preferirate li  klasičniju unutrašnjost bogatu kromom ili zbog poštivanja novih američkih sigurnosnih propisa mekano obložene materijale kasnijih inačica. Do promjena je došlo negdje potkraj proizvodnje serije 250 SL. Za koju se god inačicu kolekcionar odluči, vrijedi stara preporuka da je bolje u startu dati više za dobro očuvan primjerak, nego se upuštati u jako skupu i kompliciranu restauraciju. 

Svakako, i nakon pola stoljeća 'Pagoda' ostaje jedan od najvoljenijih i najprepoznatljivijih otvorenih sportskih automobila u čitavoj povijesti te sorte, kao testament vremenu kada je Mercedes uistinu bio - Mercedes! Niti jedna od kasnijih generacija modela SL, vrlo je izvjesno, neće doseći takav kultni status. Sjetimo se i da je Mercedes-Benz zarana počeo polagati pažnju na sigurnost, a serija W113 je postavila nove standarde po pitanju programiranih zona deformiranja u slučaju sudara, što je bio rezultat ostatku auto-industrije, tek uz iznimku dva švedska proizvođača, u to vrijeme nepojmljivo intenzivne serije crash testova. Uz robusnost izrade to je jedan od razloga brzo stečenog dobrog glasa modela.

Najpoznatiju je sportsku pobjedu 'Pagodi' donio njemački majstor relija Eugen Böhringer, koji je modelom 230 SL osvojio maratonsku utrku Spa-Sofia-Liège 1963., tada jedan od najcjenjenijih europskih relija. Zanimljivo je napomenuti kako su nerijetko kao najteže dionice, s najgorim asfaltom, izdvajane one koje su išle preko istočne obale Jadranskog mora. Böhringer je sljedeće godine završio isti reli na trećem mjestu, Aaltonen u Austin-Healeyu i Carlsson u Saabu bili su brži, a to je ponovio i Dieter Glemser na reliju Akropolis 1965. Danas je W113 česta pojava na maratonskim relijima oldtajmera.

Za kraj, prisjetimo se s rečenicom ili dvije i ostalih modela koji su stvarali legendu o Mercedesovoj SL klasi: Gullwing i roadster dvije su inkarnacije legendarnog pionira mehaničkog ubrizgavanja goriva 300 SL, a danas svaki vrijedi preko milijun eura. Namijenjen damama i Amerikancima, manji brat 190 SL bio je razmjerno spor, no izrazito šarmantan. Koristila ga je čak i naša narodna milicija. Nasljednik Pagode, dugovječni R107, najprodavanija je SL klasa ikada, a sve više ih viđamo i kod nas, mahom nove uvoze iz SAD. Pokojna princeza Diana bila je među kupcima serije R129, izazvavši skandal, jer su dotad članovi kraljevske obitelji imali samo britanske automobile. Promjenom režima, pretvorbom i privatizacijom, od ove generacije nove SL klase postaju nimalo rijedak prizor i na našim prometnicama. Suradnja s AMG-om obilježila je R230 novog milenija, gotovo da možemo reći kako su standardni primjerci rjeđi od tuniranih. Aluminijski R231 dijelom skida stigmu preteških prethodnika, no niti jedan od ovih modernih modela ne oduševljava poput nezaboravne Pagode.








Vulkal gume