31.12.2015. Autor: Dino Milič-Jakovlič

Najelegantniji aristokratski klasici

Rolls-Royce Silver Cloud (1955. - 1965.) i Silver Shadow (1965. - 1980.)

Rolls-Royce je u svojim počecima bio jedna od najinovativnijih svjetskih marki, no s protokom vremena i korporativna politika i očekivanja kupaca postajali su sve konzervativniji. Po završetku II. svjetskog rata tvrtka je predugo nastavila nuditi tradicionalne vrijednosti, automobili su imali gotovo pa predratne oblike i publiku nalazili samo u nostalgičarima za nekim davnim, po mišljenju takvih kupaca boljim vremenima. Paralelno je rasla kolekcionarska pomama za starim modelima, no i novi su se doimali kao od starta antikni. Jedino na planu poboljšanja udobnosti vožnje najnoviji su trendovi praćeni, pa je Rolls-Royce među prvima europskim kupcima ponudio automatske mjenjače i klima uređaj. Upravo zato je predstavljanje modela Silver Shadow prije pedeset godina bilo iznimno veliki rizik. Taj je automobil bio šokantno modernih linija, posve drukčiji od svega što su u Creweu dotad nudili, a i s tehnološke je strane predstavljao golem korak naprijed. prvi je puta ponuđena samonoseća karoserija, a od Citroëna su otkupljena prava za legendarno udobni hidropneumatski ovjes. Srećom, glavni je dizajner Rolls-Roycea bio genijalni John Blatchley (1913. - 2008.), neopravdano rijetko spominjan u anketama o najvećim majstorima te struke. Još je prije rata počeo karijeru u radionici Gurney Nutting, koja je stvorila neke od najelegantnijih oblika kasnih 1930-ih, a 1950.-ih je njegova želja za modernijim modelom ocijenjena premodernom i odbijena. U samo sedam dana nacrtao je novi prijedlog i stvorio iznimno skladan Silver Cloud, model koji upravo ima 60. obljetnicu i smatrali bismo ga možda i najlegendarnijim modelom tvrtke, da nije bilo još uspješnijeg nasljednika. Blatchley je na ranijim modelima bio prisiljen poigravati se klasičnim linijama, no na Silver Shadowu mu je napokon dozvoljen radikalan zaokret. Čiste i jednostavne linije, gotovo bez ornamentike, bile su u suprotnosti s čitavom tradicijom, no nepogrešivo elegantne i gotovo aristokratske. Efekt šoka može se usporediti s promjenom koju je u SAD 4 godine ranije donio Lincoln Continental Elwooda Engela, no britanski je majstor izbjegao vulgarnost ravnih, geometrijskih linija i napravio genijalan spoj ravnog i oblog s dozom profinjene senzualnosti. Kupci su bili oduševljeni, a model privukao i kupce koji sami voze svoj automobil, umjesto da to prepuste uniformiranom vozaču. Uz jedan redizajn model je potrajao sve do 1980., a 30.057 proizvedenih primjeraka čine ga najprodavanijim u povijesti tvrtke. Za usporedbu, Silver Cloud je od 1955. do 1966. proizveden u samo 7.372 primjerka. Kako je taj model još imao konvencionalnu šasiju, čak je 556 primjeraka imalo specijalne, netvorničke karoserije. Ma koliko bili međusobno različiti, upravo ova dva modela kojih se danas prisjećamo smatramo vrhuncima novije (nakon 1945.) povijesti Rolls-Roycea. Još nekoliko riječi o njima, prvo o mlađem: navodno se trebao zvati Silver Mist, no u zadnjem trenutku shvatili su da na važnom njemačkom tržištu 'mist' znači 'smeće'. Po mišljenju stručnjaka Silver Shadow, a pogotovo rani modeli, je uz Citroën CX najudobniji automobil ikada proizveden. 6230 ccm V8 motora 1970. je povećano na 6750, Amerika je zamijenila Veliku Britaniju kao glavno tržište, a kontroverzni vjerski vođa Bhagwan Shree Rajneesh bio je najveći kupac - imao je čak 93 Rolls-Roycea! Aluminij i guma zamijenili su kromirane branike na seriji II 1977., uz izmjene prednjeg ovjesa i upravljačkog sustava. Ako 5.2 m nije dovoljno, mogli ste naručiti i 10 cm dulju inačicu, koja se od 1976. zvala Silver Wraith II, s manjim stražnjim prozorom. Malo tko je tad volio Bentley: sestrinska inačica nije se razlikovala ni po čemu osim prednje maske i oznaka sa slovom B, bila je čak i mrvicu jeftinija, no na svakih 10 prodanih Silver Shadowa samo po jedan bi se kupac odlučio za Bentley T (od 1977. nazvan T2). Zanimljivo je da su od 1971. inačice sa samo jednim parom vrata nosile ime Corniche, identično Rolls-Royceima. Bilo je to najgore razdoblje tvrtke poznate po pobjedama na Le Mansu, spekuliralo se i o gašenju, no sportskiji, atraktivni modeli s turbo punjačima 1980-ih će joj udahnuti novi život. Još otmjenije bile su maloserijske inačice Silver Shadowa, neovisno o značci. Samonoseća karoserija ograničila je prerade, no serijski su nuđena dva coupea (James Youngov vrlo kratko) i kabriolet, od 1971. poznati pod imenom Corniche. Otvoreni model poživjet će čak do 1995. Od 4475 Cornichea samo ih 146 ima Bentleyevu značku. Neovisni karoseristi preradili su određen broj standardnih Silver Shadowa u karavane (obično pogrebne), produljene limuzine, pa čak i u pick-up. Jedan od ključnih elemenata prestiža bio je V8 motor po uzoru na Cadillacov, ugrađen još 1959. u Silver Cloud umjesto rednog šestaka, što je težinu tog 5.385 m dugog ranijeg modela podiglo na preko dvije tone. Većina proizvedenih primjeraka imali su desni volan. Bubnjevi su zaustavljali ovu dvotonsku grdosiju, tek će na Silver Shadowu Rolls-Royce ponuditi disk kočnice, kao i neovisan stražnji ovjes. Vrhunac luksuza: detalji poput servo upravljača i prozora na struju bili su senzacija za ono vrijeme, kao i klima uređaj i automatski mjenjač. Broj proizvedenih Silver Cloudova tek je neznatno veći od u istom periodu isporučenih Bentleya S Type. Bentley je tijekom prvih četvrt stoljeća pod kapom Rolls-Roycea iznenađujuće dobro održavao neovisan imidž, a kruna toga bio je R Type Continental iz 1952., vjerojatno najpoželjniji automobil na svijetu svog vremena. Sa S Typeom počinje kriza identiteta - regularne limuzine samo su se maskom razlikovale od Silver Clouda, a nakon solidnih Continentala, 1960-ih su i posebne karoserije počele biti dijeljene između dvije marke. Odvojena šasija omogućavala je niz posebnih karoserijskih izvedenica, no na njima se već u to vrijeme u potpunosti izgubila razlika spram Bentleya. Zanimljiv je bio  Chinese Eye model s ukošenim prednjim svjetlima, kao i elegantna limuzina nedavno oživljenog imena Flying Spur. Kabrioleti su bili rijetki i danas su vrlo vrijedni.





Vulkal gume



Cindrić


Vulkal gume