8.3.2016. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Neobični mjenjači i pobjednici utrka

Frazer Nash (1922. - 1957.) - Najbolje čuvana tajna oldtimer svijeta

Modeli ove engleske marke rame uz rame su s najekskluzivnijima, mada imalo površnijim poznavateljima automobila danas njeno ime nažalost uglavnom nije poznato- Podsjetimo se... Archibald Frazer Nash (1899. - 1965.) od 1910. je konstruirao cijenjene GN automobile, a početkom 1920-ih se odlučio osamostaliti. Nova tvrtka ubrzo je došla na dobar glas, ponajprije zahvaljujući uspjesima na trkaćim stazama, no s financijske strane nije išlo tako dobro. Fast Tourer, prvi serijski model (1925. - 1930.), proizveden je u čak 165 primjeraka, što je za ovo tvrtku iznimno visoka brojka. Ulaskom porodice Aldington u vlasništvo tvrtka već 1927. postaje AFN Limited, no tržišno ime brenda se ne mijenja. Između dva rata napravljeno je oko 400 automobila, poznatih po tada rijetkom, a danas posve zaboravljenom lančanom mjenjaču - set lanaca, po jedan za svaku brzinu. Entuzijasti ovih modela zovu se 'chain gang', poput grupe lancem povezanih zatvorenika. Ekskluzivni britanski klub ljubitelja ovih modela doveo je do toga da je, recimo, Jay Leno je svoj primjerak kupio u SAD, stekavši dojam kako britanski ljubitelji marke nisu skloni prodaji za izvoz. Od 1934. uvoze, sklapaju i prodaju BMW automobile na Otoku pod nazivom Frazer Nash-BMW. Nakon rata rade još osamdesetak sjajnih sportskih automobila s motorom baziranim na onom BMW-a 328. Osvajaju Targa Florio 1951., treći su na Le Mansu 1949., a dolaze do bodova i u Formuli 1. Danas je riječ 'replika' često pogrdna, no u slučaju Frazer Nasha integralni je dio imena nekoliko modela. Vjerojatno najpoznatiji prijeratni model zvao se TT Replica, a poslijeratni Le Mans Replica. Problem je što na tržištu uistinu postoje i replike tih modela, pa nije neobično da naiđete oznake poput 'Le Mans Replica replica'. Najkvalitetnije od tih replika, koje su 1970-ih radili Crosthwaite & Gardiner, danas već i same vrijede vrtoglave cifre, no i dalje manje od originala. Nakon samo dva primjerka Continentala s novim BMW-ovim V8 odustaju od produkcije, no ostaju u poslu kao britanski uvoznici Porschea. Nasljednik tvrtke danas je vlasnik Bristola, a 2009. je predstavio i prototip hibridnog superautomobila pod brendom Frazer-Nash. Zanimljivo, i Archibald Frazer-Nash od 1938. pisao je prezime sa crticom, no na automobilima je do 2009. nije bilo.








Vulkal gume