25.4.2017. Autor: Mihael Miljak

Nepoznato o poznatom: Britanski major Ivan Hirst spasio Hitlerovu Bubu

Legendarni njemački 'narodni auto', koji je startao 1938., a u ratu zaustavljen i prebačen na ratne inačice, preživio je i potom se proslavio spletom sretnih okolnosti

Amerikanci i Rusi u Volkswagenovu su tvornicu ušli 1945. Nacrti Hitlerova automobila za narod, međutim, nisu ih zanimali. Tvornicu su prepustili britanskoj vojsci, a šef je postao 29-godišnji Ivan Hirst, major i optički inženjer.  

- Rekli su mi da preuzmem neku nacističku tvornicu. Pitao sam nadređene što trebam napraviti, a oni su mi odgovorili ništa, pričao je Hirst. Britanski major, s pukovnikom Charlesom Radclyffeom, ipak nije sjedio prekriženih ruku. 

Kad je došao u Wolfsburg, upozorili su ga da se nalazi u nacističkom gradu, koji je vrlo opasan i nesiguran. Hirst je zbog toga stalno nosio pištolj na posao. Na odlasku 1949. radnici su mu željeli pokloniti Bubu, no Hirst je to odbio, pa su mu darovali maketu automobila koji je spasio.  

Preminuo je 2000. u 85. godini, a o Bubi je samo jednom pričao. - Nije to savršen auto, ali je bio jako dobar, pouzdan. Možda su ga malo predugo proizvodili, istaknuo koji se mjesec dana prije smrti gostovao u emisiji Top Gear.

Očistili su razrušenu tvornicu, a kako su mnogi strojevi preživjeli bombardiranje, Hirst i Radclyff prema pronađenim nacrtima vrlo brzo su pokrenuli proizvodnju Bube. Cilj im je bio konstruirati automobil za savezničku vojsku i pokrenuti ekonomiju u razrušenoj Njemačkoj. Hirst je uspio, pak, uvjeriti britansku vojsku da naruči 20.000 primjeraka Bube. 

Ferdinand Porsche možda jest tvorac jednog od najpoznatijih automobila ikad konstruiranih, no bez Hirsta Buba bi bila zaboravljena i ne bi imala svoju slavnu povijest.

Britanska vojska na čelu tvornice bila je četiri godine i u tom je razdoblju na cestu 'izbacila' 50.000 automobila  Legendarni Volkswagenov auto proizvodio se od 1938. do 2003. Ukupno je u tom razdoblju proizvedeno 21.529.464 Buba. Najviše u Njemačkoj, nešto više od 15 milijuna, te još 3,5 milijuna u Brazilu. Posljednji primjerak izašao je iz tvornice u Meksiku.

Stanovnici Wolfsburga zahvalili su se Hirstu te jedna ulica u 'vučjem gradu' nosi njegovo ime Tijekom rata u VW-ovoj tvornici proizvodila su se vojna vozila i popravljali avioni.Njemačkoj je tvornica vraćena 1949. Hirst je za šefa postavio Heinza Henricha Nordhoffa, koji je prije radio u Opelu, a u Volkswagenu je bio do smrti 1968.




Yellow store

CHR

s

Vulkal gume