27.8.2017. Autor: Željko Marušić

Preteču sustava Start-Stop uveo je 1981. Volkswagen Passat Formel E

Većina novih auta koristi sustav paljenja i gašenja motora pri kraćem stajanju izveden iz postojećih: elektropokretač je ojačan, a alternator povećava napon pri otpuštanju gasa i smanjuje pri ubrzanju

Sve više novih auta opremljeno je sustavom Start-Stop, za automatsko gašenje motora pri kraćem stajanju (na semaforu, u koloni...) i ponovno paljenje. U klasičnoj se izvedbi motor automatski gasi u praznom hodu, otpuštanjem papučice spojke, a pali ponovnim pritiskanjem. S automatskim mjenjačem, uz otpuštenu papučicu gasa, auto ide lagano naprijed, pa za zaustavljanje treba pritisnuti kočnicu.

To je i signal za gašenje, a otpuštanjem papučice motor se automatski pali. Razlog: gašenjem motora prestaje potrošnja goriva i emisija štetnih plinova. Start-Stop posebice koristi u velikim gužvama te doprinosi štednji goriva i smanjenju zagađenja. Ali, postoji i druga strana medalje, pa nećete pogriješiti ako ga isključite.

Gašenjem motora zaustavlja se pogon crpki, prestaje podmazivanje i hlađenje, pa 'zarobljena' toplina oslobođena izgaranjem izaziva nekontrolirana lokalna pregrijavanja. To je posebice štetno za turbopunjač, kojim su u pravilu opremljeni suvremeni motori, dizelski i benzinski, sa sustavom Start-Stop.

Serijska je ugradnja počela 2000-ih, pod nazivima: Blue EFFICIENCY (Mercedes-Benz), BlueMotion (Volkswagen), EfficientDynamics (BMW), Ultra (Audi) GreenLine (Škodi), Ecomotive (Seat), ECOnetic (Ford), ecoFLEX (Opel), e-HDi (PSA), DRIVe (Volvo), i-stop (Mazda)...

ISG (Integrated Starter Generator), sklop elektropokretača i alternatora, idealan je za kombinaciju rada Start-Stop i 'meki' hibridni pogon. Ugrađen je na mjestu zamašnjaka i ispunjava sve funkcije. Upravljački modul, preko senzora položaja papučice spojke, gasa i ručice mjenjača, određuje trenutke paljenja i gašenja motora.


OVAKO JE POČELO...

Volkswagen je u ožujku 1981. uveo seriju modela Formel E od Pola do Passata, baziranih na motorima povišenog stupnja kompresije, produljenim završnim prijenosom i mjenjačem, Polo, Derby, Golf i Jetta s 3+E (četvrti stupanj produljen 17 posto), Passat i Santana s 4+E (peti stupanj produljen 25 posto, overdrive). Prvi je predstavljen Passat, koji je, kao i Santana, najveću brzinu razvijao u četvrtom stupnju. Svi su se motori, u leru gasili i palili gumbom na ručici uz volan. 

Volkswagen Polo 1.1 Formel E: Mališan sa 365,5 cm i 795 kg s benzincem 1.1/50 KS imao je performanse 146 km/h i 15,6 s, a deklarirano je trošio 6,3 l. Ovaj se koncept počeo razvijati 1973. u modelu 412., nesuđenom i neuspješnom nasljedniku Bube. Na sljedeći se korak trebalo čekati osam godina, u kojem je periodu Volkswagen napravio revoluciju, prelaskom na Audi/NSU koncepciju s prednjim pogonom, poprečnim i uzdužnim motorom. Uslijedilo je to 1994., kad stiže Golf Ecomatic s dizelašem 1.9 d/64 KS i 5-stupanjskim poluautomatskim mjenjačem.

'Tajna' štednje bila je u jednostrukoj spojci, sa slobodnim hodom (Freilauf) u jednom smjeru. Kad bi vozač pustio gas, pogon bi se isključio i motor išao u ler, uz zanemarivu potrošnju (0,3 l/h), a automobil počeo 'jedriti'. Dodavanjem gasa motor bi se isključio. Gašenje motora, preko tipke koristilo se kod stajanja, šaltalo bez spojke (nije bilo papučice), a sve su mjere potrošnju smanjile sa 5,4 na 3,8 l/100 km. Ušteda od čak 30 posto bila je super, ali većina vozača nije bila zadovoljna zbog tromosti u vožnji, usto s malo snage.

Paralelno s Volkswagenom, ali s malim zakašnjenjem, sustav Start-Stop, jednostavni, ručni, razvijao je Fiat. Uveden je krajem 1983. u Regati ES. Dobro je znati da je Regata (1983. - 1990.) bila je limuzina na bazi Ritma (1978. - 1988.), koji je pak izveden iz Fiata 128 (1969. - 1978.), na čijoj se osnovi proizvodila slavna Zastava 101 (Stojadin).

Posebna verzija Fiat Regata ES (Energy Saving), koja se proizvodila od 1983. do 1986., imala je veći stupanj kompresije, prilagođeno otvaranje ventila, elektroničko beskontaktno paljenje, smanjen koeficijent otpora zraka (0,37) i prvi sustav Start-Stop, koji je omogućavao gašenje i paljenje motora gumbom na ručici, u radu na leru. Regata ES se pokretala 4-cilindrašem s 1302 ccm, koji je razvijao 65 KS te je 5-stupanjskim mjenjačem postizao 155 km/h, uz ubrzanje do stotke za 13,7 s. Prosječna deklarirana potrošnja je 6,5 l/100 km, što je tada bilo više nego povoljno.


VAŽNE TEHNIČKE ZNAČAJKE...

Budući hladan motor pojačano ispuhuje ugljikovodike, čađu i ugljični monoksid te se više haba, isključivanje bi bilo kontraproduktivno, pa je sustav izvan funkcije dok motor ne postigne radnu temperaturu. Za to je važna ispravnost termostata. Nove generacije imaju i graničnik na 99 Celzijevih stupnjeva, kad se isključuje Start-Stop, radi izbjegavanja toplinskog šoka.


PREDNOSTI

1. SMANJUJE POTROŠNJU u gradskoj vožnji. Što je veća gužva, veća je ušteda goriva, a realno je od 5 do 15 posto. Istodobno se smanjuju štetni efekti rada u leru.

2. MANJE ŠTETNE EMISIJE: Najveće su koristi na najvećih gužvi, posebice u tunelima i podvožnjacima. Korist povećava činjenica da je u leru lambda sonda isključena.

3. NIŽA TROŠARINA: Ruku na srce, najveća prednost je u 'ubijanju' trošarine, jer se po prospektu znatno smanjuje potrošnja goriva, proporcionalno i emisija CO2.


MANE

1. SKRAĆUJE VIJEK TURBOPUNJAČA: Naglo gašenje potpuno ugrijanog motora nimalo nije dobro za turbopunjač, koji se na turbinskoj strani zagrijava i iznad 900°C, nastaje šok

2. KOMPLICIRA IZVEDBU: Čega nema, ne može se ni pokvariti. Sustav Start-Stop u izvedbu motora uključuje dodatni sklop, čiji popravak u slučaju kvara nakon isteka garancije može biti težak financijski udarac vlasniku.





CHR





Vulkal gume