20.8.2017. Autor: Željko Marušić

Privremena regulacija križanja zagrebačke Hebrangove i Frankopanske primjer je opasne nestručnosti i neodgovornosti

Premda "Zelenom valu", parom znakova Stop, zbog tramvajske pruge, Frankopanska oduzima prednost, sinkronizirani semafori i dominantni 3-tračni prometni tok vozače logično ostavljaju u uvjerenju da su u prednosti, pa isključenjem semafora, bez dodatne signalizacije, nastaje pogibeljna situacija

U prometu nema gorega nego kad se dominantnom prometnom toku, kao što su zagrebački "Zeleni val" ili državna cesta D8, gdje su prometno-tehnički i logički vozači uvjereni da voze glavnom prometnicom, s prvenstvom prolaza, znakovima i manjkavom signalizacijom oduzme prednost. To se, površnom analizom, radi kad:

- sekundarni ili nedominantni prometni tok, kao u slučaju zagrebačke Frankopanske, ima tramvajsku prugu,

- državnu cestu presijeca brza spojnica autoceste s gradom ili mjestom.

Križanje zagrebačke Hebrangove i Frankopanske ulice školski je primjer opasne nestručnosti i neodgovornosti. Naime, premda Frankopanskom ide najvažnija i najopterećenija zagrebačka poprečna tramvajska pruga, Hebrangova, s 3-tračnim prometom ("Zeleni val"), uvjerljivo je dominantna, jedna od najopterećenijih ne samo zagrebačkih, nego i hrvatskih gradskih prometnica. Srećom, nelogične prometne znakove "pokrivaju" sinkronizirani semafori dugih intervala.

Upravo zbog toga, kad "Zeleni val" u pravcu zapada, postajući Klaićeva, neočekivano gubi semaforsku sinkroniziranost, što je jedna od, nažalost mnogih, nelogičnosti i nestručnosti zagrebačkog prometa, stvorena je, na križanju Klaićeve i Kačićeve, najpogibeljnija crna točka gradskog prometa u Hrvatskoj!

Sada, kad su zbog radova isključeni semafori na križanju Hebrangove i Frankopanske, što je neodgovorno stavljanje u prvi plan propusnosti pred sigurnošću, vozače koji su godinama i desetljećima navikli da je "Zeleni val" dominantna prometnica, s logičnom prednošću prolaza, te na raskrižju gledaju samo semafor, dovode u pogibeljnost da previde znak Stop.

I da se to dogodi, što je zakonom velikih brojeva statistička neminovnost (srećom, vjerojatno će prije proraditi semafori) policija bi 100-postotnim krivcem proglasila vozača koji se nije zaustavio na znak Stop, premda bi to bio školski primjer podijeljene krivnje vozača i prometnice.

Kako bi se do puštanja u rad semafora uklonila, odnosno minimalizirala opasnost na raskrižju Hebrangove i Frankopanske, nužno je 100 metara prije tog raskrižja, na obje strane, postaviti žuta trepćuća svjetla s oznakama "Oprez, nova prometna regulacija". Potom, 50 metara prije raskrižja, ponovno na obje strane, postaviti znakove Stop, s bijelim oznakama "50 m".

A sva križanja brzih spojnica autoceste A1 i državne ceste D8, kao na zloglasnoj Vodičkoj obilaznici, čim prije treba rekonstruirati kružnim tokovima, jer su na oba prometna pravca vozači uvjereni da voze cestom s prvenstvom prolaza. Dovoljna je pogreška samo jednoga da nastane tragedija, jer nema sigurnosne redundancije.




Yellow store

CHR

s

Vulkal gume