16.8.2015. Autor: Željko Marušić

Prvi kilometri: Honda Jazz 1.3 i-VTEC Elegance

Sa 102 KS nije elastičan, ali dobro potegne (11,2 s, 190 km/h) i troši 5 do 6 l

U rujnu se na europskom tržištu očekuje nova izvedba Hondinog aduta niže klase - Jazz (kod nas nešto kasnije), za kojeg već u startu možemo zaključiti da je izvrstan, ali će, nažalost, biti papreno skup. Odnosno u nižoj će klasi (B-segmentu) skuplji biti jedino Audi A1. Ima to opravdanje, ali i nema, Honde su na našem tržištu naprosto postale preskupe, što za posljedicu ima mizernu prodaju - u prvih sedam mjeseci prodano ih je svega 113, za 21. mjesto na našem tržištu i udio od samo 0,45 posto.

Nažalost ni Jazz, koji će u osnovnoj izvedbi teško biti jeftiniji od 120.000 kn, neće promijeniti taj trend. Novi je model zadržao koncepciju i osnovni izgled prethodnika, ali je unaprijeđen u svakom pogledu. Izgleda skladnije i dinamičnije, trendovski. U usporedbi s prethodnikom dužinu je povećao sa 3900 na 3955 mm, a zadržao širinu od 1695 i visinu od 1525 mm.

Da se radi o potpuno novom modelu, pokazuje povećanje međuosnog razmaka sa 2495 na 2530 mm, što je povećalo prostor za koljena straga za čak 65 mm i osiguralo Jazzu najveći komfor na stražnjim sjedalima u nižoj klasi, gotovo na razini kompaktne. Vrijedi to i za prtljažnik od 354 litre, koji je 17 l veći nego u prethodniku i 74 u usporedbi s gepekom VW Pola.

Velika je vrlina koncepcija sjedala Magic Seat, koja omogućava najlakše i najfunkcionalnije preklapanje stražnjih sjedala, koja se mogu lako preklopiti zajedno sa suvozačevim te se otvara prostor za utovar predmeta dužine do 248 cm. A s preklopljenim stražnjim sjedalima dobiva se čak 1314 litara prtljažnog prostora, što je više nego što pruža Golf (1270)! Unutrašnjost je skrojena u prepoznatljivom Hondinom stilu, funkcionalno i pomalo konzervativno, s velikim središnjim brzinomjerom, za razliku od 'svemirski' dizajniranog kokpita Civica. 

Sjedi se blago uzdignuto, s dobrim pregledom i osjećajem vožnje većeg auta, a već osnovni paket Trend pruža solidnu opremljenost. Kvaliteta izrade i materijala na solidnoj je razini. Svaki detalj pokazuje da se radi o vrijednom modelu, koji prelazi standarde niže klase. Premda još nije provedeno Euro-NCAP testiranje, izvrsna izvedba ne ostavlja sumnju da će osvojiti maksimalnih pet zvjezdica, a već ih je osvojio na američkom testu sigurnosti. 

Jedina motorizacija koja će biti ponuđena na europskom tržištu je atmosferski benzinac 1.3 i-VTEC, koji iz 1317 ccm izvlači solidnih 102 KS pri 6000/min, ali zbog najvećeg momenta od 123 Nm pri visokih 5000/min nije baš moćan od niskih okretaja. Zanimljiv je kompresijskim omjerom 13,5:1 s Atkinsonovim ciklusom - prvih 20 posto kompresijskog hoda je uz otvorene ventile. Tom je koncepcijom sličan Mazdinom Skyactiv-G.

'Zube pokazuje' tek pri visokim turažama. Nažalost, zasad nisu predviđene dizelska, niti hibridna verzija, što će, objektivno, biti minus. Prvi su kilometri na njemačkim cestama pokazali da je Jazz odrastao model, premda se, 'na prvu loptu' ne čini da ima 102 KS. Ali kad se razvrti, omogućava uvjerljive performanse - vrijedi to za ubrzanje do stotke za 11,2 s i još više za najveću brzinu od 190 km/h. Zaslužna je i vrlo dobra aerodinamike (0,30) te precizno proračunat mjenjač sa šest stupnjeva. Sve to dobiva na vrijednosti uz dobro i sigurno ležanje (usprkos povišenoj karoseriji) te snažne kočnice.

Deklariranom potrošnjom od 5,1 l/100 km osjetno je iznad VW Pola 1.0 TSI sa 95 KS (4,1), Ford Fieste 1.0 EcoBoost sa 100 KS (4,3) i Mazde 2 Skyactiv-G 90 sa 90 KS (4,5). No testna potrošnja od 5,9 litara pokazuje da će realno biti na razini konkurenata te u normalnoj vožnji troši malo više od pet. Sve to ukazuje da se radi o izvrsnom modelu niže klase, koji će svojstvima zagrijati mnoge, ali će ih cijenom, nažalost, ohladiti.

Za naše tržište još nisu poznate, a u Njemačkoj su objavljene za sve tri razine opreme: Trend: 15.900 eura, Comfort: 16.850 eura i Elegance: 18.450 eura. Uz doplatu je vrlo dobar kontinuirani automatski mjenjač CVT, koji malo prigušuje performanse (12 s, 183 km/h), ali potrošnju smanjuje na 4,9 litara. Zbog toga je poželjan za one koji pretežito voze gradom.


POVIJEST MODELA:

Aktualni novitet treća je generacija modela Jazz, ali ukupno peta serija najmanje Honde na europskom tržištu (na svjetskom šesta), uzmemo li u obzir da su iz prvog mini-modela N360 iz 1967., dugačkog 2997 mm, nastale dvije druge serije - hatchbacka niže klase Civic (prvi model, koji je nosio i oznaku N600, predstavljen je 1972.) i mikrovan Life, koji se, ovisno o tržištima, prodavao kao Today, N-One, N-Box i N-WGN.

Nova serija modela A-segmenta pokrenuta je 1983. modelom City, iz kojeg je slučajnošću nastao naziv Jazz. Naime, Opel je tužbom zabranio korištenje tog imena, jer je od 1975. do 1979. proizvodio Kadett City (serija C), pa su se u Japanu dosjetili zanimljivijeg imena Jazz. Simpatičan model, dužine 338, širine 157 i visine 147 cm izvedbom je bio mali monovolumen, preteča Twinga. Pokretao se SOHC motorom obujma 1231 ccm, sa 45 i 56 KS. Proizvodio se do kraja 1986.

City druge generacije nije se prodavao na europskom tržištu (prioritet je dan Civicu), a 1996. uslijedio je povratak na europsko tržište, modelom Logo, dimenzija 3785 x 1645 x 1525 mm sa 1343 ccm i 66 KS.

Model kojeg uobičajeno smatramo Jazzom prve generacije predstavljen je 2001., u Japanu pod nazivom Fit. Simpatičan MPV niže klase, dimenzija 3845 x 1675 x 1525 mm, osvojio je titulu 'Japanskog automobila godine' te se na japanskom tržištu prodavao bolje od dotadašnjeg bestsellera Toyote Corolle. Na europsko je stigao početkom 2002., a prodavao se u verzijama sa 1246 ccm i 78 KS te 1339 ccm i 83 KS. Snažnija je bila dostupna i s CVT mjenjačem.

Sljedeći model, predstavljen krajem 2007., u Europu je stigao na proljeće 2008., kao još kratko aktualni Jazz druge generacije. Dizajnerski i koncepcijski izveden je iz  prethodnika, uz blago povećanje dimenzija (3900 x 1695 x 1525 mm). Uz benzinske verzije - 1198 ccm/90 KS i 1329 ccm/100 KS dostupna je bila i hibridna.


TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Motor: benzinski, 4 cil., DOHC, 16V (lanac), blok od alu lijeva
Ugradnja: sprijeda poprečno
Obujam: 1317 ccm
Provrt x hod: 73 x 78,7 mm
Kompresija: 13,5:1
Snaga: 75 kW/102 KS pri 6000/min
Moment: 123 Nm pri 5000/min
Mjenjač: ručni, 6  stupnjeva (doplata CVT)
Pogon: prednji
Start/stop: doplata
Izvedba: kombi-limuzina B-segmenta, 5 vrata, 5 sjedala
Gabariti: 3955 x 1695 x 1525 mm
Međuosni razmak: 2530 mm
Cd: 0,30
Krug okretanja: 10,8 m
Masa/nosivost: 1070/520 kg
Prtljažnik: 354 do 1314 l
Spremnik: 40 l
Euro NCAP: 5 zvjezdica
Ovjes: sprijeda McPherson, straga polukrut
Kočnice: sprijeda samov. diskovi 265 mm, straga puni 256 mm
Ručna: mehanička 
Naplaci: aluminijski
Gume: 205/55 R 15
Brzina: 190 km/h (CVT: 183 km/h)
0-100 km/h: 11,2 s (CVT: 12,0 s)
Potrošnja (EU): 5,1 l/100 km (CVT: 4,9 l)
Na vožnji: 5,9 l/100 km
CO2: 118 g/km
Cijene (u Njemačkoj): Trend: 15.900 eura, Comfort: 16.850 eura, Elegance: 18.450 eura

+ performanse
+ komfor/prtljažnik
+ kvaliteta
+ realna potrošnja

- cijena (očekivana u Hrvatskoj)
- početna anemičnost







Vulkal gume