16.2.2015. Autor: Željko Marušić

Rabljeni: Toyota Prius II (2003. - 2009.)

Čudo od pouzdanosti, jednostavno se ne kvari

Mnogi zaziru od kupnje hibridnih automobila, zbog straha da će ih teško moći prodati kad odluče kupiti novi. Uvriježeno je mišljenje da se, zbog skupih baterija te filigranske kombinacije klasičnog i električnog pogona, nakon pet-šest godina mogu pretvoriti u 'vreću bez dna. Stoga se rado kupuju novi, ali i rabljeni dizelaši. A sve je to predrasuda i velika zabluda, što zorno pokazuje Toyota Prius.

Tehnologija potvrđena titulom auta 2006. godine u Europi najavila je tržišni uspjeh Toyote Prius druge generacije. Kompaktna kombi-limuzina duga je 445, široka 173 i visoka 149 cm. Promišljenom izvedbom i međuosnim razmakom od 270 cm pruža uvjerljiv komfor. Solidnost pokazuje masa od 1330 kg. Hibridna je tehnologija osigurala vrlo dobra ubrzanja (do stotke 10,9 s), prihvatljivu brzinu (170 km/h) i nisku potrošnju - deklariranih 4,3 litre. Pri snažnom ubrzanju benzinski i električni motor vuku zajedno, a snaga se na prednje kotače prenosi kontinuiranim automatskim mjenjačem (CVT). Kratko može voziti samo na struju.


Kultni japanski hibrid pokazao je kako napredna i složena tehnologija može biti vrlo pouzdana. Mnogi su zazirali od rabljenih, a sva su iskustva pokazala: Prius se, jednostavno, ne kvari

Kod starijih dizelaša treba računati na izmjenu turbopunjača, zamašnjaka podijeljene mase, kompleta brizgaljki i visokotlačne pumpa, a svaka od tih stavki 'teži' tisuću eura. Uhvatit će vas barem jedna od njih, jer rijetko tko prodaje dizelski model dok je u dobrom stanju. A hibridni se Prius pokazao čudom pouzdanosti. Toyota godinama osvaja titule za najmanje kvarova, a u ovaj je model, vrlo cijenjen na američkom tržištu, očito ugrađeno najbolje od japanske tehnologije.

Paket od 28 nikal-metal hidridnih baterija, mase 39 kg, daje istosmjernu struju napona 201,6 V, koja se u inverterskom pretvaraču pretvara (razlama) u izmjeničnu te se potom transformira na radni napon elektromotora od 500 V. Time se postiže bolja radna karakteristika i učinkovitost električnog pogona. Nakon osam godina zadržale su potpuni kapacitet, što potvrđuje učinkovitost hibridnog pogona. Srce hibridnog sustava je planetarni razvodnik snage s elektroničkim upravljanjem. Benzinski motor 1.5 VVT-i sa 77 KS spojen je na nosač planetarnih zupčanika. Generator je spojen na sunčani zupčanik, a služi i kao elektropokretač i elektromotorna kočnica. Pogonski elektromotor snage 50 kW spojen je za vanjski zupčasti vijenac, koji je preko osovinskog reduktora priključen na pogonski diferencijal.


Pomalo svemirski dizajn unutrašnjosti donosi solidnu kvalitetu materijala, a koliko su svi elementi otporni i izdržljivi najbolje dokazuje činjenica kako je Prius diljem Europe jedan od poželjnijih modela među taksistima

Prius se jednostavno ne kvari - saznali smo to prije nekoliko godina kad su nam djelatnici njihovih servisa potvrdili da su interno razgrabili rabljene primjerke vraćene nakon završene iscrpljujuće taksi službe. Priusa kod nas nema puno, ali svi su potvrdili isto, uključujući i vlasnika testnog modela. Za Toyotu znači više od običnog modela, stvar je prestiža, stoga su ulaganja u razvoj i kvalitetu iznad tržišnih računica. Sve to pokazuje testni model, s osam godina i 171.524 km 'na leđima'. Premda se ne razmeće luksuzom, na njemu sve precizno funkcionira, a u vožnji se ponaša kao da se tek dobro razradio.

Iznenađujuće je solidna limarija, što je potvrdio testni model koji je pretrpio veliko i neugodno oštećenje podvozja. Trebalo je izmijeniti sva ramena, spone i zglobove, uključujući zupčastu letvu, a limarija je ostala netaknuta. Prednje manšete izgledaju poput novih, a besprijekoran je cijeli prednji ovjes, uključujući kuglaste zglobove koji nemaju 'lufta'. Selen blokovi su na našim prometnicama 'Ahilova peta' mnogih kompaktnih modela, ne i Priusa, kod kojega su tvornički još bez greške


Model iz 2005., sa 171.724 km, nije imao ni najmanji kvar, a prve su baterije u punoj snazi. Karter ne propušta ni kap ulja, što je najbolji pokazatelj visoke kvalitete. Vlasnik nikada nije dolijevao ulje između servisa, a prosječno mu troši 5,3 litre…

Benzinski motor, koji iz obujma od 1497 ccm istiskuje razmjerno skromnih 77 KS pri 5000/min prilagođen je štedljivosti i dugovječnosti. Ima lanac za pogon bregastih vratila, pa nisu predviđeni nikakvi zahvati tijekom cijelog vijeka. Motor radi uglađeno i lijepo reagira na gas, a to vrijedi i za automatski mjenjač, kojim se lagano upravlja ručicom. Sve su komande precizne i bez zazora, a na oblogama unutrašnjosti nema većih znakova trošenja. 'Kugle' i 'seleni' na Priusu nikada ne odlaze, čak je i ispušni sustav u gotovo netaknutom stanju.

Prednji diskovi još uvijek ne traže izmjenu, što podjednako ukazuje na visoku kvalitetu i umjerenu vožnju. Nema vibracija u ovjesu i prijenosu, volan je bez zazora, a dobro stanje podvozja potvrđuje i ravnomjerno trošenje svih guma. Nikal-metal-hidridne baterije (NiMH) vrlo su izdržljive. Imaju upola manji kapacitet od litij-ionskih, ali im je pouzdanost i sigurnost, uz nižu cijenu, veliki plus. U oglasnicima se za ovakav model traži 11.000 eura, dakle, može se dobiti za 10.500. Dobra investicija!

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE:

Motor: benzinski redni, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, 4 ventila po cilindru
Obujam: 1497 ccm
Provrt x hod: 75 x 84,7 mm
Snaga: 56 kW/76 KS pri 5000/min
Moment: 111 Nm pri 4200/min
Elektromotor: 33 kW (45 KS), 350 Nm
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: CVT
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi, straga diskovi
Gume: 185/65 R 15
Karoserija: hatchback C-segmenta, 4 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 4450 x 1725 x 1490 mm
Osovinski razmak: 2700 mm
Prtljažnik: 408 litara
Masa/nosivost: 1270/450 kg
Najveća brzina: 170 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 10,9 s
Potrošnja: grad 4,2 / otvoreno 3,5 / kombinirano 3,6 l/100 km
Realna potrošnja: 5 - 5,5 l/100 km
Cijena: 9000 - 12.000 eura

 

dr. Željko Marušić






Cindrić



Vulkal gume