17.5.2015. Autor: Željko Marušić

Rabljeni: Seat Toledo 1.9 TDI Reference (2006. - 197.000 km)

Tehnološki jednak Golfu Plus 1.9 TDI, ali je ipak manje kvalitetan, a i ružan

Želite li upropastiti, inače, vrlo dobar automobil, skrojite ga u stilu Seat Toleda. Svatko ima loših trenutaka i slabih uradaka, pa tako i Walter da’Silva, jedan od najboljih živućih dizajnera. O ukusima se ne raspravlja, ali za dizajn Toleda malo će tko kazati lijepu riječ. I to je najveća mana ovog auta. Prvi Toledo iz 1991. bio je klon Volkswagen Venta, a drugi iz 1998. srodnik Škode Octavije i Volkswagen Bore. Bile su to trovolumenske limuzine te je bilo veliko iznenađenje kad je na jesen 2004. predstavljen Toledo u monovolumenskoj izvedbi (produžena verzija Altee). Kompaktni monovolumen Altea izgleda solidno, jer je skladna i privlačna, ali kad je nasađen stražnji dio, kojim je dužina povećana sa 428 na 446 cm, izgubile su se sve proporcije. Tako je nastao Toledo III. 

Premda se proizvodio do 2009., već krajem 2006., kad je predstavljena produžena Altea, s dodatkom XL, Toledo je bio klinički mrtav (model četvrte generacije iz 2011. 'blizanac' je Škode Rapid). Testirali smo jedan od rijetkih takvih na našem tržištu, koji je od ljeta 2006., kad je kupljen, prešao 197.000 km. Toledo je klon Volkswagen Golfa, odnosno njegove povišene inačice Golf, pa ima mehaniku Volkswagena. No svi koji stavljaju znak jednakosti između Volkswagena i Seata griješe. Naime, u Volkswagen se ugrađuju nešto kvalitetnije komponente, što se vidi već u unutrašnjosti, po plastici i oblogama, koji djeluju jeftinije. Vitalne dijelove, poput diskova i spojki, rade niže rangirani dobavljači (dakle jeftiniji), Čak i Volkswagenovi motori, koji se rade za Seat, opremaju se komponentama nešto niže vrijednosti - visokotlačna pumpa, alternator, elektropokretač... To je realnost, što god tko mislio.


Toledo nije lijep, ali je solidan, komforan i funkcionalan, s vrlinama osnovne VW koncepcije. Ako se normalno vozi i održava, dobro služi, a dizelska verzija 1.9 TDI najpogođenija je od svih 

Seat manje košta, pa manje i vrijedi, ali to ipak ne znači da nije kvalitetan i izdržljiv. Primjer: izvrsni turbodizelaši 1.9 TDI u Seatima imaju problema s hidrauličkim podizačima ventila i turbopunjačima, a u Volkswagenima su takvi problemi rijetkost. Isto vrijedi i za prednje diskove, amortizere i ispušne lonce. Nisu to loši dijelovi, ali su nešto manje trajni u, inače, dobrom autu. Velika vrlina je što Seati, za razliku od Volkswagena, imaju zanemariv rizik krađe - to nije mala vrlina, podjednako za nove i rabljene modele.  - Sedam godina je služio bez greške, a prije nekoliko mjeseci je počeo bacati bijeli dim i gubiti snagu. U ovlaštenom servisu platili smo 35.000 kuna za popravak. 

Mijenjali su turbopunjač, spojku, pumpu rashladne tekućine te cijeli set remenja, govori supruga vlasnika, koji je i vlasnik velikog servisa za popravak kardana i spona ovjesa. Voze ga oboje, a na kraju je zaključila: - Inače, s autom sam super zadovoljna. Nedavno smo bili u Italiji i sve je bilo za pet. Djelatnik, koji radi u tom servisu u povjerenju nam je rekao kako je krivnja na vlasnicima auta. Naime, imaju običaj zimi odmah nakon paljenja hladnog motora turirati ga, a i inače su skloni oštroj vožnji. Zbog toga je, kaže, dobro da je izdržao i toliko. Toledo sada, u nepunih devet godina ima 197.000 km te vozi i vuče gotovo kao novi. Sve je tip-top, u solidnom stanju te ne treba sumnjati da bez većih problema može prijeći koliko je već prešao.


Podvozje je, kao i kod Golfa, čvrsto i izdržljivo, zupčasta letva volana i kuglasti zglobovi su OK, ali mana su mu gumeni oslonci (selen-blokovi) prednjeg ovjesa, koji teško izdrže više od 50.000 km 

Limarija je najbolji dio auta: po njemačkom je receptu čvrsta, solidna i otporna na hrđanje. Na modelu starom pet godina nema ni najmanjih tragova hrđe. Premda je unutrašnjost od naizgled jeftinijih materijala, što se posebice vidi po plastici prednje armature, sve je na svom mjestu. U vožnji nismo osjetili ni najmanje vibracije. Sjedala su čvrsta i otporna na deformiranje i trošenje te veće nepravilnosti znače da ga je vlasnik prekomjerno opterećivao. Osim osjetljivijih amortizera i diskova, nosača motora (kod dizelaša) i već spomenutih gumenih oslonaca, podvozje je solidno i dugovječno. Obratite pozornost na tragove ulja na karteru (posebice kod modela starijih od pet godina godine) i ispušni sustav. 

I po tome se može vidjeti kako je automobil vožen i održavan. Stražnji ispušni lonac izdrži oko 50.000 km i dobar je indikator stanja motora. Zbog toga prije kupnje treba pregledati podvozje, jer ono uvijek puno govori, prvenstveno diskovi, koji su nešto manje otporni nego kod Golfa - kod povišenih modela, s teškim dizelašem u nosu, na njima se mogu pojaviti brazde. To ukazuje na temperamentnu vožnju, kao u slučaju testnog modela, premda njegovi diskovi mogu izdržati još 20 - 30 tisuća kilometara. Podvozje je u testnoj vožnji preporučljivo testirati na neravnoj cesti, a problemi s gumenim osloncima podvozja prepoznaju se po nepravilnom trošenju prednjih guma.


Premda je unutrašnjost izrađena od jeftinijih materijala nego kod usporedivog Golf Plus, sve je dobro očuvano, volan je bez zazora, a mjenjač je zadržao kompaktnost i preciznost

Turbodizelaši 1.9 TDI, s direktnim ubrizgavanjem po sustavu pumpa-brizgaljka, najbolja su serija Volkswagenovih dizelaša (mnogi tvrde da su kvalitetniji od jednako snažnog 1.6 TDI, s ubrizgavanjem common-rail, koji ga je naslijedio), ali kod svih PD dizelaša (kratica od Pumpe-Düse - pumpa-brizgaljka) važno je korištenje potpuno sintetičnog ulja po standardu 505.01, kako bi se osigurala trajnost visokoopterećenih kontakata bregastog vratila i pumpnog elemenata. Ako auto nije redovito održavan u ovlaštenom servisu ne možete biti sigurni da je vlasnik stalno koristio takvo, razmjerno skupo ulje (mnogi štede gdje ne treba). Zbog neredovite izmjene i vožnje s manjkom ulja, najprije strada turbopunjač. 

Kod ovakvog dizelaša treba uvijek biti oprezan, jer su dobrih performansi i niske potrošnje te ih aktualni vlasnici u pravilu prodaju kad im se približe veći servisi i popravci. To može biti skupo, pogotovo ako dotraju turbopunjač i pumpno-brizgajući elementi. Temeljna, Volkswagenova konstrukcija motora vrlo je izdržljiva i ako su tlakovi kompresije ravnomjerni, i ne niži od 29 bara, kupnja se isplati. A početni pregled lako je napraviti i sam - motor treba hladan odmah upaliti i u leru raditi mirno (tražite od vlasnika pregled kad je motor potpuno hladan), a kad se doda gas, ne smije dimiti. Ipak, preporučljivo je pregled obaviti u servisu (odnosno kod mehaničara od povjerenja), uz već spomenuto mjerenje kompresije. Treba naglasiti da ovi motori, uz redovito održavanje i normalnu vožnju, nerijetko prelaze više od 300.000 km.


Mane izvrsnog turbodizelaša sa 1896 ccm su mjerač protoka zraka i blokiranje zakretnih krilaca turbopunjača čađom, što se može preduhitriti blokiranjem EGR ventila za povrat ispušnih plinova

Od benzinskih motora najpreporučljiviji je osnovni 1.6 sa 102 KS, jer je jednostavne i trajne izvedbe te je znatno jeftiniji od dizelaša. No, kod takve izvedbe treba računati s prosječnom potrošnjom od devet do deset litara. Mjenjač nije jača strana Golfa, što vrijedi i za Toledo, iako je otkazivanje cijelog sklopa rijetko. Lamela spojke u normalnoj vožnji traje najmanje 100.000 km, ali ako se ne pazi, kao u konkretnom slučaju, zna otići i ranije. Kad se sve zbroji i oduzme, dizelski je Toledo preporučljiv, ako je u dobrom stanju, prvenstveno zbog solidne i izdržljive osnovne koncepcije, koja jamči dugovječnost. Preporučljiv je zbog povoljne cijene i činjenice da se dobro kombinira s plinskim pogonom

Kvalitetu potvrđuje dobro stanje testnog modela, koji nije vožen umjereno. Toledo je ipak auto iz Volkswagenovog koncerna, a srodnost s Golfom i Octavijom olakšava održavanje. Vrlina je i razmjerno povoljna cijena, koja je za najmanje četvrtinu niža od Golfa jednakog godišta i kilometraže, a dobije se ipak komforniji i funkcionalniji auto, koji može dobro služiti u poslovnim i obiteljskim namjenama. Treba naglasiti i njegovu visoku sigurnost, jer je odmah nakon prezentacije osvojio pet Euro-NCAP zvjezdica. Modeli iz 2006. vrijede između 5800 i 6600 eura te ako su u dobrom stanju, kupnja se isplati. I, naravno, ne bojte se obarati cijenu, jer se Seatovi modeli na tržištu rabljenih znatno manje cijene od Volkswagenovih.


Premda je u teškim uvjetima Toledo prešao gotovo 200.000 km, na njemu je sve još kompaktno i čvrsto, što potvrđuje kvalitetu i solidnost osnovne izvedbe, a riješio se i 'dječjih bolesti'

TEHNIČKI PODACI

Motor: turbodizelski, direktno ubrizgavanje 'pumpa-brizgaljka', jedno bregasto vratilo u glavi (zupčasti remen), osam ventila
Obujam: 1896 ccm
Snaga: 77 kW (105 KS) pri 4000/min
Moment: 250 Nm pri 1900/min
Pogon: prednji
Dimenzije: 446 x 177 x 157 cm
Osovinski razmak: 258 cm
Prtljažnik: 500 litara
Gume: 205/55 R 16
Brzina: 181 km/h
0-100 km/h: 12,8 s
Potrošnja: 5,5 do 7 litara

PROSJEČNA VRIJEDNOST (EUR)

2008. ..........  7600
2007. ..........  6900
2006. ..........  6200
2005. ..........  5600
2004. ..........  5000






Cindrić


Vulkal gume