25.12.2015. Autor: Željko Marušić

Rabljeni: Alfa Romeo 156 (1997. - 2005.)

Potvrdio performanse, a pouzdanošću srušio predrasude, uz nekoliko problema i tanak lim

Jedan od zanimljivijih auta na tržištu rabljenih je Alfa Romeo 156, jer se za mali novac (već od 1500 eura) može kupiti primjerak u dobrom stanju. Lijepo je dizajniran i solidno kvalitetan, a užitak ga je voziti. Dobro se podsjetiti, riječ je o ‘Europskom autu 1998. godine’, koji je na jesen 1997. prvi promovirao direktno ubrizgavanje preko zajedničkog voda (common-rail), u turbodizelašima 1.9 JTD/105 KS i 2.4 JTD/136 KS i time ušao u povijest. Već je od starta bilo jasno da će uspjeti. Nažalost, za slavnu tvrtku iz Milana (znate li da je Giuseppe Farina, prvi prvak Formule 1 iz 1950., vozio bolid Alfa Romeo 158/50? Sjetite se Giulije, Giuliette, Duetta…) bio je to ‘labuđi pjev’.

Model 156 je, dakle, posljednji uspješan Alfa Romeo, premda ni 147 nije zakazao. Šteta za nekad kultnu marku, koju je upropastio talijanski ‘deal’ s tadašnjim Sovjetskim Savezom (SSSR-om), oko proizvodnje Fiata 124 (VAZ-2101, Žiguli, Lada…), koja je startala 1970. Rusi su, velikim dijelom, plaćali limom sklonim hrđanju. Loš glas Alfasuda (nije bio problem samo u lošem limu, ali o tome drugom prilikom) zahvatio je cijelu slavnu marku, a i Fiat. Konkurencija je to iskoristila i krenulo se prema propasti. Kasnije, a posebno od sredine 90-ih i modela 145, Talijani su drastično podigli kvalitetu, osvojili i dvije titule ‘Europskog auta godine’ (156. za 1998. i 147. za 2001.), ali ništa nije pomoglo. Da nije bilo ‘utega povijesti’, 156-ica, i nasljedna preteška 159-ica, uspjeli bi znatno bolje.


‘Europski auto 1998. godine’ brzo je riješio ‘dječje bolesti’, prvenstveno u elektronici, a kod benzinaca 1.6 i 1.8 ostao je problem varijatora faze ventila. Limarija je od starta bila otporna na hrđanje

Netočna je dogma da Talijani rade nepouzdane i kvarljive aute, koji ne traju dugo. Takvo mišljenje ne dijeli većina vlasnika Alfi 156, a testni primjerak, 2.4 JTD to potvrđuje. Jer, što zaključiti kad auto sa 12,5 godina i 318.570 km ‘na leđima’ vuče kao prvog dana, limarija je očuvana i bez hrđe, a sve izgleda kao da nije došao ni do pola vijeka? Kapa dolje! Doduše, njemačke statistike pouzdanosti ‘ne vole’ Alfu 156, jednako kao ni kompaktnu 147-icu. Na listama TÜV-a za 2014., među modelima starim 8-9 godina, plasirala se na 91. mjesto od 95 kandidata, a među 10/11-godišnjacima je 72. od 78. No, neki tvrde da kriteriji za te ocjene nisu da kraja transparentni, niti neutralni...

Testni se model pokreće 5-cilindrašem 2.4 JTD, obujma 2387 ccm, nastalim dodavanjem jednog cilindra na 4-cilindraša 1.9 JTD/1910 cm. U DOHC izvedbi sa 20V razvija razmjerno visokih 175 KS i moment od 385 Nm. Brojke su danas veće, ali 156-ica ima stotinjak kilograma manje od aktualnog prosjeka, pa dobro potegne. Urbana je legenda da je turbodizelaš 1.9 JTD bolji od 2.4 JTD, jer oba imaju istu mehaničku ‘logistiku’ (podmazivanje, hlađenje...), što manjemu više odgovara. Iskustva nekoliko vlasnika koje smo konzultirali, pogotovo konkretnog, to demantiraju. Oduševljava limarija, bez tragova hrđanja (niže dodatno o tome), a i podvozje je solidno. 


Unutrašnjost je obzirom na godine i kilometre vrlo dobra, mjenjač kompaktan, a volan bez zazora. Sjedala nisu deformirana, a tkanina i obloge nemaju većih dotrajalosti. Dobar znak…

Prednji dio 5-cilindarskog modela 2.4 JTD, zbog povećane mase (+80 kg), malo je spušten, što naglašava sportski ‘štih’. Ako kupujete primjerak proizveden od srpnja 2001. na dalje, ne bi trebalo biti značajnijih problema. Benzinci 1.6 i 1.8 imaju tradicionalne probleme s varijatorom faze ventila, ali to je potencirano oštrom vožnjom, uz loše održavanje, s rijetkim izmjenama ulja. To zajedno ne ide! Zbog toga je jako važno temeljito provjeriti sve, od karoserije (je li auto bio slupan?) i podvozja, do motora i mjenjače. I unutrašnjosti, koja otkriva puno. Alfe 156 često se voze dinamično i neumjereno, a to nije dobra referenca za kupnju rabljenog.

Za prednji je dio karoserije bolje da je dizelaš manji, pa je dobro stanje s masivnim 5-cilindrašem dodatna potvrda vrijednosti. Sadašnji ga vlasnik ne misli uskoro prodavati, jer nema naznaka dotrajavanja, a na tržištu rabljenih, gdje 156-ice znatno lošije kotiraju od njemačkih limuzina (‘ubio’ ih je EuroNCAP), ni približno ne bi dobio koliko auto realno vrijedi. Uspješno se Alfa Romeo 156 prodavao do 2005., posebno u osnovnim verzijama, kad ga je naslijedila 159-ica. Potvrdila je da su, Alfe, a i noviji Fiati , pouzdanije i solidnije nego se misli i govori o talijanskim autima. Premda je bilo dječjih bolesti, talijanska se sportska limuzina  brzo ‘pribrala’.


Dizelaši serije JTD su od 2001. besprijekorni, jer su riješili probleme s ubrizgavanjem. Bolji je 4-cilindarski 1.9, ali ovaj test potvrđuje i da je 5-cilindraš 2.4 vrlo trajan i pouzdan

Prema statistikama ADAC-a, modeli iz 1999. imali su 52,4 kvara na tisuću vozila godišnje, 2001. - 31,7, a tek u modelima iz 2003. broj kvarova pao je na solidnih 11,3, što je ostalo do kraja, pa su posljednje serije i najpouzdanije. Zbog hrđanja Alfasuda 70-ih ‘već u prospektu’, u Milanu su od 145-ice natkompenzirali pocinčavanja te je zaštita limarije super. Ali na EuroNCAP crash testu rezultat je bio - užas,  Uh, pazite da se ne sudarite... Za normalno korištenje, računajući da masivan motor i 1,4 tone ukupne mase osiguravaju ipak dovoljno zaštite u normalnom prometu, sve ipak može  proći...

Najčešće mane benzinaca: modeli 1.6 i 1.8, pored varijatora faze, imali su problema s pucanjem zupčastog remena, otkazom usisne zaklopke i lambda sonde te upravljačkom elektronikom - često zbog pranja motora, što treba izbjegavati. Robotizirani automatski mjenjač Selespeed nije preporučljiv, zbog osjetljive elektronike za šaltanje i mehaničkog habanja. Modeli do 2002. imali su osjetljiv isparivač klima uređaja te pokazivač razine goriva. Premda je u početku bilo problema s brizgaljkama, visokotlačnom pumpom i vodovima te EGR ventilom, dizelaši su se pokazali pouzdanim i dugovječnim. 


Vrijednost bitno ovisi o stanju karoserije i motora, godinama i izvedbi te se kreće od manje od 1000 do više od 3000 eura. Alfa Romeo 156 najjeftiniji je rabljeni auto ‘od formata’

Glavnina problema riješena je sredinom 2002. Masivna i solidna dizelska izvedba, izvorno VM-ova, nadmašuje njemačke standarde, pa nisu rijetki primjerci s više od pola milijuna kilometara. Probleme su stvarali i zamašnjak podijeljene mase te mjerač protoka zraka, ali ne uvijek, što pokazuje besprijekorni testni primjerak. Peterocilindraš donosi dodatnih 80 kg, a povećana masa na prednjim kotačima dodatno opterećuje amortizere i spone. Testni je primjerak dokaz da su Alfe 156 među pouzdanijim modelima D segmenta (to su bili krajem 90-ih, po današnjim je mjerilima to C-segment). 

Jer, kad auto prijeđe više od 300.000 km, a promijeni se samo stražnji ispušni lonac, bez kvara podvozja, a na motoru se mijenja samo redovno (ulje, filtri…) ne treba bolja potvrda kvalitete i pouzdanosti. Na limariji ima sporadičnih tragova hrđanja, koja su posljedica struganja i oštećenja na parkiralištima. Zamućenje farova je, obzirom na starost očekivano, kao i sitna oštećenja. Diskovi su dvaput mijenjani (opterećeniji su zbog povećane mase), ali to bitno ovisi o stilu vožnje. Teško da bi Passat ili Vectra, usporedive snage i opreme, iz tog doba, bili u boljem stanju.


Prof. dr. Vedran Mudronja sa zagrebačkog FSB-a, vlasnik je testnog 156 2.4 JTD iz 2003., sa 318.570 km. Zbog besprijekornog stanja ne namjerava ga prodati, pogotovo jer bi teško dobio koliko vrijedi  

- Ne štedim na okretajima, jer Alfa je ipak Alfa, ali zato ulje s filtrom, od početka, mijenjam svakih 10.000 km. I nikakvih problema nije bilo s motorom, osim što sam prije dvije godine primijetio da je visokotlačna pumpa natopljena gorivom, naglašava prof. Mudronja, vlasnik testnog primjerka. Premda se u radu motora i potrošnji ništa nije promijenilo, dao sam je prebrtviti. Dvaput sam mijenjao prednje diskove i jedanput stražnji ispušni lonac. 

Čuo sam da neki imaju probleme sa zamašnjakom podijeljene mase, ali mislim da je to više pitanje stila vožnje, jer ga nisam dosad mijenjao, niti sam osjetio ikakve vibracije. Nikad nije trebalo dolijevati ulje, motor je potpuno suh, a troši šest do sedam litara u normalnoj vožnji, čime sam zadovoljan. Ovo je najbolji auto kojeg sam dosad imao, zaključuje.



POGON

Motor: turbodizelski, 5 cil., DOHC, 20V (lanac), blok od sivog lijeva
Ugradnja: sprijeda poprečno
Obujam: 2387 ccm
Provrt x hod: 82 x 80,4 mm
Kompresija: 18,5:1
Snaga: 129 kW/175 KS pri 4000/min
Moment: 385 Nm pri 2000/min
Mjenjač: ručni, 6 stupnjeva 
Pogon: prednji
Start/stop: ne


KAROSERIJA

Izvedba: limuzina C/D-segmenta, 4V, 5 sjedala
Gabariti: 444 x 174,5 x 143 cm
Međuosni razmak: 259,5 cm
Cd: 0,31
Krug okretanja: 11,1 m
Masa/nosivost: 1395/550 kg
Prtljažnik: 380 l
Spremnik: 50 l
Euro NCAP: 2 zvjezdice


PODVOZJE 

Ovjes: sprijeda McPherson, straga polukrut
Kočnice: sprijeda samov. diskovi 284 mm, straga diskovi 276 mm
Ručna: mehanička 
Naplaci: aluminijski
Gume: 205/55 R 16


PERFORMANSE 

Brzina: 225 km/h
0-100 km/h: 8,3 s
Potrošnja (EU): 8,8/5,3/6,6 l/100 km
Realno: 6 - 8 l/100 km







Cindrić


Vulkal gume