5.7.2015. Autor: Željko Marušic

Rabljeni: Ford Focus II (2004. - 2010.)

Čvrst i izdržljiv, pogotovo benzinski 1.4 i 1.6, ali ne i bezgrešan

Pitajte iskusne mehaničare i dobre poznavatelje automobilske tehnologije. Potvrdit će vam da je Focus najčvršći i najsolidniji model kompaktne klase, čak ispred opjevanog Golfa. To, osim za karoseriju posebno vrijedi za podvozje, koje je i tehnološki najnaprednije. Prvi je model na proljeće 1998. naslijedio Escort i krajem te godine osvojio titulu 'Europskog automobila 1999. godine'. Postao je, što je zadržao i mnogo godina potom, svjetski bestseller te mnogima nije jasno zbog čega nema takav uspjeh kod naših kupaca. Stoga je na tržištu rabljenih osjetno jeftiniji od Golfa, premda, objektivno, nije lošiji. 

Modeli prvih serija, do kraja 1999., imali su problema sa sitnicama (cvrčci u prednjoj armaturi, nekvalitetne brtve oko stakala...), upravljačkim modulom, neravnomjernim kočenjem i osjetljivim ispušnim loncem. Ali ono najvažnije, struktura vozila i svi bitni sklopovi, su bez greške. Model druge generacije je, dodatno očvrsnut i poboljšan te je, prema statistikama TÜV-a, 26. od 105. modela po pouzdanosti među primjercima starim 6-7 godina. Golf je 21., Astra 70., Megane 95., Peugeot 307 - 99... 


Limarija je najsolidnija u kompaktnoj klasi, jamči sigurnost i dugovječnost. Kvalitetna je i čvrsta cjelokupna mehanika, što je dobra preporuka za kupnju

Ford Focus druge generacije je konstruiran, posebno što se tiče motora i podvozja, s predimenzioniranjem bitnih dijelova, što mu osigurava dugovječnost i trajnost, ističe mr. Sven Čerlek, stručni savjetnik tvrtke Grand Auto. Stoga su troškovi popravaka u garancijskom roku znatno manji od prosjeka klase. Kod Focusa I bilo je problema sa kratkim vijekom stražnjeg ispušnog lonca, otkazivanjem pumpe goriva, naročito ako je benzinski motor bio pregrađen na pogon plinom, te trošenjem spojke i amortizera. 

Kod modela druge generacije ti su problemi riješeni. Benzinski motori, za razliku od nove generacije EcoBoost, nisu bili prvaci u  štedljivosti goriva, ali su iznimno pouzdani. Limarija je vrlo solidna i dobro zaštićena od hrđanja. Rijetki su Focusi imali problema s kuglastim zglobovima prednjeg ovjesa, što je na našim neravnim prometnicama 'rak rana' mnogih konkurenata. Model druge generacije, predstavljen 2004., unaprijedio je sva svojstva, ali unazadio dizajn. Neprivlačan izgled bio mu je 'kamen oko vrata', što je uvelike riješeno redizajnom krajem 2007. 


Volan je bez zazora, sve su komande precizne, kao da je auto star godinu-dvije, a najviše imponira kompaktnost podvozja i mjenjača

Postojana sjedala zadržala su osnovni profil i bez vidljivih su tragova deformiranja. Materijali nisu premium kvalitete, ali su otporni. Testirali smo primjerak star nepunih šest godina, opremljen benzincem 1.6, sa samo 65.039 km na brojčaniku. Sve dobro što se govori o Focusu, pokazuje ovaj primjerak, u besprijekornom stanju. Važno je da izgleda kao da se tek razradio. Volan, mjenjač i podvozje utegnuti su i kompaktni. Spojka hvata ravnomjerno, ispušni je sustav bez tragova dotrajavanja. I diskovi pokazuju minimalno istrošenje, što uz kvalitetu pokazuje da je bio u dobrim rukama. Unutrašnjost nije premium, ali je trajna i izdržljiva. 

Zbog toga se na oblogama sjedala, volana i mjenjača ne vide ozbiljnija istrošenja. To je i dobar pokazatelj kako je automobil vožen. Potrošnja od sedam do devet litara nije na razini benzinaca nove generacije, s tri cilindra, turbopunjačem i direktnim ubrizgavanjem, ali objektivno nije previsoka. Dakle, ako je boja izvorna, što jamči da nije pretrpio sudar, i ako je servisna knjižica uredno ispunjena, teško ćete pogriješiti prilikom kupnje. Ne treba zanemariti ni činjenicu da je vrlo siguran u sudaru te da je rizik krađe višestruko niži nego kod Golfa.


Najbolji benzinac je 1.6 sa 100 KS, a Ti-VTC sa 115 ima osjetljiv varijator faze ventila. 1.8 TDCi je najrjeđi, al i najtrajniji dizelaš, a 1.6 TDCi je bolji sa 90 nego sa 109 KS

Masivan i predimenzioniran ovjes (kuglasti zglobovi, spone, selen blokovi...) kao stvoren je za naše prometnice. Po tome je Focus apsolutno najbolji te ne bi smjelo biti nikakvih zazora niti nepravilnosti. Straga je multilink 'control blade', najnaprednija izvedba multilink ovjesa, po kojem je konstruiran ovjes Golfa , ali u prvim je serijama bilo problema s amortizerima. Ostalo je u bez ijedne greške, što potvrđuje kompaktnost testnog modela. Ispušni sustav u pravilu može izdržati više od 150.000 km. Problema jedino može biti s gumenim držačima podložnim pucanju

Cijene rabljenih Focusa su povoljne, pa je omjer plaćenog i dobivenog vrlina. Benzinci su u pravilu isplativiji, a rabljeni dizelaš 1.6 TDCi sa 109 KS, premda dobrih performansi i niske potrošnje, nije preporučljiv. Problem je s nakupljanjem uljnog taloga u donjem dijelu motora, zbog čega podmazivanje otežava te najprije strada turbopunjač. S verzijom 1.6 TDCi snage 90 KS manje je problema, a rješava se skraćenjem intervala izmjene ulja na 10.000 km. Ako razmatrate kupnju, treba izmjeriti tlakove kompresije i tlak ulja u praznom hodu. Ne bi smio biti manji od 1,4 bara. 


Testni primjerak, sa samo 65.039 km, praktički se tek razradio, no uz šest godina 'na leđima' ipak pokazuje uvjerljivu kvalitetu i vrline atmosferskog benzinca 1.6 sa 100 KS

Ako razmišljate o dizelašu, evo važne preporuke. Za razliku od 1.6 TDCi i 2.0 TDCi, koji se proizvode u Francuskoj, 1.8 TDCi je izvorno Fordov te se proizvodi u Kölnu. I najbolji je. Masivne je i jednostavne konstrukcije, s jednim bregastim vratilom i osam ventila. Kod izvedbi do 2003. bilo je problema s pucanjem zupčastog remena, što je riješeno te postigao visoku pouzdanost i izdržljivost. Ako se normalno održava, bez problema prolazi više od 300.000 km. Radi nešto grublje od 1.6 TDCi, ali se ne kvari. 

Potrošnja ulja je zanemariva i kod starijih primjeraka. Ako nemate jamstvo kad je izmijenjeno, nakon kupnje treba izmijeniti zupčasti remen, zajedno s napinjačem. Serije Zetec za Ford je početkom 90-ih razvila Yamaha. To je podloga za izvrsnu koncepciju za kojom i danas mnogi žale (nakon što ga je zamijenio 3-cilindarski 1.0 EcoBoost). Trajan je i izdržljiv, praktički nema niti jednu manu, a najbolji je u izvedbi 1.6 sa 100 KS. Verzija sa 115 KS ima varijator faze ventila, koji je osjetljiv na neredovitu izmjenu ulja. Najviše problema s tim motorom imaju oni koji su nestručno ugradili plinsku instalaciju.


Focus II u benzinskoj je verziji 1.6 jedan je od najisplativijih kompakata na tržištu, komforan i siguran, lijepo se vozi i rijetko kvari


TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Tip: Ford Focus 1.6 Ambiente
Godina proizvodnje: 2009.
Kilometraža: 65.039 km 
Karoserija: hatchback kompaktne klase, 5 vrata, 5 sjedala
Motor: benzinski, redni, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprečno, blok od lakog lijeva, DOHC, 16V (zupčasti remen) 
Obujam: 1598 ccm
Provrt x hod: 79,0 x 81,4 mm
Snaga: 74 kW/100 KS pri 6000/min
Moment: 150 Nm pri 4000/min
Kompresija: 11:1
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: ručni s pet stupnjeva
Ovjes: sprijeda neovisan, McPherson, straga Multilink (Control Blade)
Kočnice: diskovi, sprijeda samoventilirani 278 mm, straga puni diskovi 265 mm 
Gume: 205/55 R 16
Dimenzije: 433,5 x 184 x 150 cm
Osovinski razmak: 264 cm
Prtljažnik: 395/1260 l
Masa/nosivost: 1195/625 kg
Spremnik goriva: 55 l
Najveća brzina: 180 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 11,9 s
Potrošnja: grad 8,7 / otvoreno 5,5 / kombinirano 6,7 l/100 km
Realna potrošnja: 7 - 9 l/100 km
Cijena: 6900 EUR**

** u iznadprosječno dobrom stanju


PROSJEČNA VRIJEDNOST (eura)

2010. …… 7200*
2009. …… 6500*
2008. ....... 5900*
2007. ....... 5400
2006. ....... 4900
2005. ....... 4400
2004. ....... 3900

*redizajnirani model




Cindrić




Vulkal gume