24.9.2016. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Škoda 105/120 (1976. - 1990.)

Zadnji model s motorom straga iz ne baš najsjajnijeg razdoblja za Čehe

Tijekom najvećeg dijela povijesti Škoda je bila ugledan i cijenjen proizvođač automobila, ni po čemu slabiji od konkurencije iz zapadnijih europskih zemalja. Čak su i prvi modeli s motorom straga iz 1960-ih bili posve u duhu tadašnjih industrijskih trendova. No vrlo je brzo prevladalo shvaćanje kako je budućnost u prednjem pogonu i motoru sprijeda. Česi su pripremili takav automobil, angažirali Giugiara da im pomogne oko dizajna, no nakon Praškog proljeća samostalnost odlučivanja u svim je segmentima češkog društva bila minimalna, tako da su morali pitati za suglasnost iz Moskve. Nisu je dobili. Je li razlog evidentna tehnološka superiornost projekta spram tadašnjih sovjetskih vozila ili naprosto nedostatak razumijevanja, možemo samo nagađati. Umjesto automobila koji je možda mogao postati međunarodni hit, novi je model predstavljen 1976. (premijera je bila na sajmu u Brnu) pod tvorničkom oznakom serije 742 bio samo dorada tada već desetak godina starog koncepta, prerađenog ponajprije u skladu s tada usvojenim europskim sigurnosnim normama. Usto, rađen je od manje otpresaka, tako da je proizvodnja bila brža i jeftinija. Glavna je tehnička modifikacija bilo prebacivanje hladnjaka u prednji dio vozila, što je trebalo riješiti probleme s pregrijavanjem, karakteristične za prethodnika. 

No, povremeno je dolazilo do začepljivanja dugačkih cijevi koje su povezivale hladnjak i motor, smještene na suprotnim stranama vozila, što je i opet moglo dovesti do pregrijavanja. Općenito, kontrola kvalitete je bila slabija nego ranije i upravo su u toj fazi nastali notorni vicevi o Škodama i tvrtka je postala simbol nekvalitete, posebno u Engleskoj. Podosta nepravedno, jer su se zapravo uz redovno i pažljivo održavanje ovi automobili pokazali prilično trajnima: po istraživanju iz 2004., 120 je još bio najčešći model na češkim cestama! Zapravo, kasnija povijest marke, od Favorita do danas, pokazuje da je i 742 bio najbolji mogući način preživljavanja teškog razdoblja uz minimaliziranje štete. Usprkos kritikama, prodano je čak 2.020.250 primjeraka serije 742. Pored niza tvorničkih promjena brojki i slova, na britanskom tržištu ovaj je model prodavan kao Estelle, u Grčkoj je nazvan Target, a zanimljivo je da je u Francuskoj model 105 zbog Peugeotove zaštite brojki s nulom imao oznaku 1050. Pouzdan motor 'kent' konstrukcije imao je  tri ležaja radilice i bregasto vratilo u aluminijskom bloku. Svi 105 imali su 1046 ccm i 44 KS, vozili 130 km/h. 120 su imali 1174 ccm sa 49 (L, GL i LE) ili 54 KS (LS, GLS, LX), te išli 140, odnosno 150 km/h.  Završni 125 imao je jaču inačicu motora. Značajna modernizacija izgleda, ponajprije s većim, plastičnim branicima, novom maskom i svjetlosnim sklopovima, stigla je 1984. Iste je godine predstavljen model 130, koji je donio značajna poboljšanja stražnjeg ovjesa i kočnica, kao i veći motor (1289 ccm, 58 KS) te mjenjač sa 5 brzina. 

Završni modeli 135 i 136 stigli su 1987., 136 sa 62 KS. Recimo ponešto i o kod nas manje poznatoj coupe inačici. Nasljednik legendarnog 110 R nosio je oznaku serije 743, a stigao je 1981. pod imenom Garde, s mehanikom modela 120 LS. Za razliku od prethodnika, taj model kod nas nije uopće uvožen, tek su potkraj 1980-ih stigle vrlo ograničene količine, tako da ih je bilo iznimno malo na cestama. 1984. model prati redizajn limuzine, a mijenja i ime u Rapid. Iste godine stiže i jači model 130 s 5-brzinskim mjenjačem. Nažalost, Metalexov divlji projekt modela grupe B s Ladinim 1.6-litrenim motorom MTX 160 RS nije dobio zeleno svjetlo, napravljena su samo tri prototipa. Britanska tvrtka Ludgate Design Developments konvertirala je nekoliko stotina primjeraka u kabriolete. 44.634 primjerka svih inačica serije 743 proizvedena su do 1990. Limuzinska inačica ove generacije Škode zlatnim je slovima upisana u trkaću povijest tvrtke. 130 RS, na bazi kupea 110 R, bila je tako uspješna da su sve do 1984. i isteka homologacije trkaći nastupi serije 742 bili sporadični. No tada je razvijen model grupe B 130 LR, s oko 130 KS, koji će dominirati klasom do zabrane na kraju 1986. Na kasnije poništenom reliju Sanremo 1986. Křeček i Motl su u oslabljenoj konkurenciji završili šesti! Škodini modeli osvajali su pobjede u klasi na teškom britanskom RAC reliju nevjerojatnih 17 godina uzastopce! I svi koji smo 1980-ih pohađali INA Deltu jako se dobro sjećamo kako su brzi bili Česi u tim Škodama. Čak je i Matchbox napravio popularan autić reli modela.





Cindrić




Vulkal gume