24.10.2016. Autor: Željko Marušić

Škoda Octavia 1.6 TDI Ambition (2012., 258.809 km), opravdano ima visok ugled na tržištu

Limuzinska izvedenica Golfa V svakom detaljem pokazuje uvjerljivu izvedbu , čak je solidnija od 'originala'

Nekad su Škode bile sinonim za 'jeftilen'. Ne baš kvalitetan, ali bolji nego se pričalo, za one koji su željeli 'pošten komad auta', a nisu imali novca za Zastavu 101. Od proljeća 1991., kad je Volkswagen počeo preuzimati nekad slavnu, potom posrnulu marku iz Mlade Boleslave, situacija se počela poboljšavati iz temelja. Prva Octavia, kojom češka marka definitivno prelazi na zapadnu, Volkswagenovu tehnologiju, predstavljena je na proljeće 1997. Skladna (i danas aktualna!) izvedenica Golfa IV stigla je, zanimljivo, tri mjeseca prije njega. 

Model druge generacije iz 2004. napravljen je na bazi Golfa V i redizajniran početka 2009. Tada je poznati turbodizelaš 1.9 TDI sa 105 KS, koji je svakako preporučljiv ako je u dobrom stanju Školski je primjer uspješnog 'facelifta'. Poznato je da su najpouzdaniji modeli iz posljednje serije, poput testnog, registriranog krajem 2012., jer se riješio svih mana. Kad auto, u tri i pol godine, prijeđe blizu 260.000 km bez kvara, ne treba tražiti bolju potvrdu kvalitete. Po sitnim se oštećenjima na karoseriji i unutrašnjosti vidi da ga vlasnik nije mazio, no sve je besprijekorno. 

Dizelaš 1.6 TDI sa 105 KS i 250 Nm realno ima barem 10 posto više, što je Volkswagenov specijalitet. Čvrst, utegnut i precizan, te je usprkos kilometraži, koji mnogi auti ne dočekaju bez generalke, u besprijekornom stanju. Motor, mjenjač, upravljač..., sve je kao da se tek dobro razradila, potrošnja ulja je zanemariva, a u smirenoj vožnji troši pet do šest litara. Uvjerljivo stanje spojke, koja dosad nije mijenjana, a ne pokazuje znakove umora, potvrđuje podjednako kvalitetu lamele i vozača. Ne treba ni naglašavati da je karoserija bez traga hrđanja, zanemarimo li niz manjih ogrebotina. U vožnji nema čudnih zvukova. Dakle, Octavia je provjereno dobar auto, pouzdaniji od Focusa (78.), Meganea (82), i30 (92), Cee'da (97), 308 (102) i C4 (118).

Sve je čvrsto i bez cvrčaka. Kvaliteta izvedbe prepoznaje se po dobrom stanju unutrašnjosti, koja je vrlo izdržljiva te otporna i na dugotrajnu eksploataciju, i bez posebnog održavanja. Sve je kompaktno i čvrsto, bez tragova dotrajavanja i po tome je Octavija bolja od svih ostalih kompaktnih limuzina na tržištu. Premda to dosta ovisi o načinu vožnje, trajnost zamašnjaka podijeljene mase problem je dizelskih Octavija (kao i Golfa V i VI), srećom manje kod common-rail dizelaša 1.6 TDI, nego kod starijeg, treskavog 1.9 TDI (pumpa-brizgaljka). To mu je, uz mjerač protoka zraka, bila jedina mana.

Čvrsta platforma, prije vremena downsizinga, bila je podloga za Audi A3 druge generacije iz 2001., Golf 'peticu' iz 2003., pa Octaviju II iz 2004. Postojano i izdržljivo  podvozje poznata je vrlina svih kompaktnih modela koncerna iz Wolfsburga, premda su u prednjem dijelu slabost profilirani, ciljano oslabljeni, gumeni oslonci (seleni). Zanimljivo, s njima je dvostruko manje problema kod Octavije nego kod Golfa. Kuglasti zglobovi gotovo nikad ne stradavaju.

Sve dobro, nažalost i nešto lošeg, Octavia II je naslijedila od Golfa V. Prvenstveno se to odnosi na električne podizače stakala, sklone otkazivanju zbog pucanja plastičnog držača, no zahvaćene su uglavnom serije prije redizajna. Nekoliko slučajeva potom razlog su za dobivanje minusa. Već dokazani 1.6 TDI 2008. je izveden iz 1.9 TDI, smanjivanjem hoda sa 95,5 na 80,5 mm, uz zadržavanje provrta 79,5 mm. Glavna je novost 'common-rail' ubrizgavanje koje je zamijenilo 'pumpa-brizgaljka'. Za razliku od 2.0 TDI, koristio je isključivo Boschove elektromagnetske brizgaljke.

Ispušni sustav nije mijenjan. Treba li bolje jamstvo? Octavia II je po statistikama TÜV-a, među 125 auta starih 4 do 5 godina na 68. mjestu. U klasi bolji su 1. Mazda 3, 13. Golf, 17. A3, 47. Civic i 61. Astra, ostali su bez greške. Za razliku od Octavije III, koja se u osnovnim verzijama vratila polukrutom ovjesu, a stražnji Multilink zadržala u snažnijima (poput Golfa VII), druga generacija u svim modelima ima izvrstan višezglobni ovjes, s kojim nema problema. Stražnje diskove ne bi trebalo mijenjati nikad.

Octavia II generacije predstavljena je u veljači 2004 kao limuzina, a u siječnju 2005. kao vrlo uspješan karavan (Combi). Na proljeće te godine došao je sportski RS, s mehanikom Golfa 2.0 TSI sa 200 KS. U ljeto 2006. stiže povišeni poluterenski model Scout, s pogonom 4x4. Od lipnja 2007. dizelaš 1.9 TDI opremljen je filtrom čađe (DPF), a od studenoga dostupna je verzija na zemni plin CNG. Sredinom 2008. počinje konverzija dizelaša 'pumpa-brizgaljka' na 'common-rail'. Redizajnirani model je u prodaji od siječnja 2009. Na osnovnog 1.6 TDI otpada 80 posto svih, 15 posto na 2.0 TDI...

Godišnje prelazim 70.000 km, nije da je mazim, niti pazim, samo servis na 15.000 km i deri, tvrdi Mijat Stanić, beskompromisni i slavni čelnik cestarskog sindikata, koji je od kraja 2012. prešao 258.809 km. Nikad dosad nisam imao bolji auto, premda su mi govorili da je 1.6 TDI malo preslab, meni je idealan. Vozim uzduž i poprijeko Hrvatske, nikad ni najmanji problem nisam imao, čak ni ulje ne dolijevam. Ne mislim ga mijenjati sve dok se ne počne kvariti, a to, po svemu sudeći, ne treba očekivati još dugo. Dakle, peri-deri, uz redovit servis, a ništa drugo. Vuče bolje nego kad je bio nov, a troši pet do šest litara.







Cindrić


Vulkal gume