4.1.2018. Autor: Željko Marušić

ŠOKANTNO: START-STOP UNIŠTAVA TURBOPUNJAČ!

Automatsko gašenje motora kod kraćih stajanja prekida hlađenje i podmazivanje turbopunjača, što mu skraćuje vijek

Dizelaši se od 2008., kad je zaustavljena proizvodnja Volkswagenovog motora 1.9 SDI, proizvode isključivo s turbopunjačem. Ima ga i većina novih benzinaca, napravljenih po tehnologiji 'downsizing'. To je motivirano smanjenjem potrošnje goriva i emisije štetnih plinova, pogotovo u kombinaciji s direktnim ubrizgavanjem. Jedan od bitnih sustava u tom smislu, koji sve više postaje standard, je sustav automatskog gašenja i paljenja motora kod kraćeg zaustavljanja, najčešće na semaforima - START-STOP.

Koncept koji je probno ugrađen 1994. u Volkswagen Golf Ecomatic funkcionira logično. Kad na semaforu vozač ubaci mjenjač u prazan hod i pusti papučicu spojke, motor se automatski gasi. Pritiskanjem spojke, nakon što se odluči krenuti, motor se automatski pali. Time se štedi gorivo i smanjuje emisija štetnih plinova, pogotovo na semaforima s dužim intervalima između dva gašenja-paljenja.

START-STOP koristi, ali postoji i druga strana medalje. Nastranu to što se prilikom svakog paljenja ubrizgava dodatna količina goriva, pa se poništava dio pozitivnih efekata štednje. Problem je u turbopunjaču, koji se zagrijava na vrlo visoke temperature - dizelaši do 950, a benzinci i više od 1000 celzijevih stupnjeva. Gašenjem motora trenutačno se zaustavlja protok ulja, koje služi za podmazivanje i hlađenje.

Ulje koje ostaje zarobljeno u uljnim kanalima u turbopunjaču trenutačno izgori (karbonizira). Nakon toga se podmazivanje otežava i blokira, a toplinski šokovi mogu izazvati krivljenje vratila. Na stranim su forumima sve češći slučajevi problema s turbopunjačima izazvanih sustavom START-STOP, a na globalnoj se razini, zasad, problem 'stavlja pod tepih'. Preveliki su interesi u pitanju, jer je ekologija u funkciji krupnog kapitala i politike.

Prvi simptom problema s turbopunjačem je fijukanje - znak istrošenja ležajeva. To je posljedica prekida u podmazivanju, a u težem slučaju i krivljenja vratila, zbog toplinskog šoka uslijed naglog gašenja motora. U težim slučajevima turbopunjač treba zamijeniti, a u blažim ga je moguće popraviti. Tada se rastavlja i pjeskari te mu se mijenjaju ležajevi (radijalni i aksijalni), brtve, ventili i podloške, a po potrebi i vratilo. Nakon montaže precizno se balansira.

Sustav START-STOP, za automatsko gašenje motora kod kratkotrajnog stajanja, štedi gorivo, ali svako gašenje i paljenje motora povećava mehaničko i toplinsko opterećenje. Zbog toga su ojačani elektropokretač i električna instalacija te je ugrađen kapacitivniji akumulator. Najveći problem nije riješen, jer se paljenjem i gašenjem motora skraćuje vijek turbopunjača. Najveći je problem kod oštre gradske vožnje - naglih startova izazivaju na semaforu i potom stanja na sljedećem.





CHR

s

Vulkal gume