3.12.2017. Autor: Željko Marušić

Sustav isključivanja cilindara ZAS (ACT), dva rade, dva ne rade i štede 0,6 l/100 km

Tehnologija isključivanja cilindara, kojom se potrošnja benzinaca približava dizelašima, nakon uvođenja u Volkswagenov turbobenzinac 1.4 TSI, postaje adut u novom 1.5 TSI sa 150 KS

Nakon što je krajem 2013. Volkswagen turbobenzinca s direktnim ubrizgavanjem 1.4 TSI sa 140 KS, ugrađen u Polo, opremio sustavom ZAS (Zylinderabschaltung), odnosno ACT (Active Cylinder Technology), za povremeno isključivanje dva cilindra u radu, ta je tehnologija ugrađena u novi 1.5 TSI sa 150 KS.

Ta je tehnologija poznata više od tri desetljeća, ali dosad se samo koristila u golemim V8 i V12 motorima. Stručnjaci iz Wolfsburga su tu tehnologiju po prvi put upotrijebili u 4-cilindarskom motoru, premda je Alfa Romeo početkom 1980-ih eksperimentirao s 4-cilindrašem u Alfetti.

Automobilski motori u vožnji često koriste tek 20 do 40 posto snage te su stručnjaci davno došli na ideju da se povremeno može isključiti svaki drugi cilindar. Preostali mogu ispuniti funkciju, a štedi se gorivo. No, to nije jednostavno kako bi se pomislilo.  Naime, ne može se samo isključiti ubrizgavanje i paljenje, jer bi preostali cilindri prestali davati koristan rad, ali bi ga nastavili trošiti, na komprimiranje smjese tijekom drugog takta. 

Dakle, nužni su zahvati u razvodnom mehanizmu te se ne može se računati na uštedu od 50 posto, ali može na 7 do 15 posto. To nije malo. Naime, i kad se ukine gubitak na kompresiji, ostaju gubici na trenju u cilindrima. Cilindri se isključuju kod malog opterećenja, kad je efektivni okretni moment između 25 i 75 Nm, pri brzinama vrtnje od 1400 i 4000/min. 

Kad vozač naglo pritisne gas, uključuju sve svi cilindri. Prosječno se štedi 0,4 litre goriva na 100 km, a ako se pribroji i sustav Start&Stop, ušteda iznosi 0,6 litara. U gradu, što je mnogima i najvažnije, može se uštedjeti i cijeli litar.  Umjesto jednodijelnog bregastog vratila ugrađeno je višedijelno, s nazubljenom motkom i aksijalno pomičnim bregastim čahurama, s dva različita profila brijega, te je u zahvatu profil koji otvara i zatvara ventile ili profil koji ih ne pokreće. 

Isključivanja cilindara u radu izvrsno se slaže s turbopunjačem, izravnim ubrizgavanjem i sustavom Start&Stop te se potrošnja pada ispod 5 litara. Prvi koncept povremenog isključivanja cilindara u radu eksperimentalni se koristio u II. svjetskom ratu, a tržišnu je verziju 1978. predstavio Daimler-Benz 1978. na salonu u Ženevi. Bio je prilagođen velikim V8 i V12 motorima Mercedes-Benz. Prije koncerna iz Stuttgarta tu je tehnologiju 1981. počeo koristiti Cadillac. 

Ta je tehnologije 1998. zaživjela u Mercedes-Benzu S 500 s motorom 5.0 V8 s 306 KS i S 600 s 5.8 V12 s 367 KS, potom se ugrađivala u modele CL-klase te je osigurala uštedu goriva od 15 posto. Njemački su stručnjaci tu tehnologiju prilagodili za motor Hemi 5.7 V8 s 338 KS, a prošle godine ugrađena je u Chevrolet Camaro SS s motorom 6.2 V8 s 432 KS. 




CHR





Vulkal gume