3.7.2015. Autor: Željko Marušić

Tehnika: Filtar čestica čađe (3/3)

DPF: zamijeniti ili ukloniti?

Filtar čestica čađe bitan je element za ispunjenje ekoloških normi Euro 5, a odnedavno i Euro 6. Svakih 800 do 1200 km treba provesti postupak regeneracije filtra čađe u malo brže vožnje. Tijekom regeneracije u filtar se dozirano ubrizgava mala količina goriva radi izgaranja čađe. Glavni je problem što mnogi ne znaju kako postupiti kad započne proces regeneracije. 

Umjesto da tada odu na bržu prometnicu i dovrše proces kroz desetak kilometara vožnje pod većim opterećenjem, vozači nerijetko zaustave vozilo i ugase motor, misleći da se radi o problemu. Tada se proces regeneracije prekida, a gorivo se u ispušni sustav ubrizgava bez odgovarajućeg efekta. Ubrzava se prljanje, odnosno začepljenje DPF-a, što dovodi do problema. 

Tada mnogi imaju dvojbu - zamijeniti ili ukloniti. Premda službeno trebate ugraditi novi DPF, neslužbeno nećete pogriješiti ako ga uklonite.

Vaši mailovi o DPF-u:

Imam Suzuki SX4 1.9 DDiS iz 2007., sa 110 000 km. Problem je što mi se razina ulja u motoru poveća do maxim. za nekih 7000 - 8000 km. Pretpostavljam da je to povezano sa filterom čađi, ali što treba učiniti da se taj problem otkloni. Koliko je štetno takvo razrijeđeno ulje za motor. Je li moguće izbacivanje tog filtra i tko to može napraviti i riješiti softverski? Ako se to napravi jesu li moguće komplikacije na tehničkom. Napominjem da dosta km napravim na kratkim relacijama.

V. B.


Imam Chevrolet Orlando 2.0 163 KS i često mi se uključuje regeneracija DPF filtera i sad sam primijetio da se podigla razina ulja tako da moram na servis prije vremena, zanima me preporučujete li uklanjanje filtera i ako netko ima iskustva s tim svaki savjet dobro došao.

M. I.


Nemam direktno iskustvo, ali prijatelj je u fazi micanja DPF-a u Volvu V50 2.0 D. Ljudi koji se kuže u to, a imaju malo šire poglede, kažu da će mu auto prodisati i da će sve biti u redu kada se riješi elektronika (mora se izbrisati postojanje DPF-a). Naravno, pitanje je i eko testa bez filtera, ali mislim da kod nas još nije tako rigorozna kontrola da bi to predstavljalo problem.

B. S.


Evo najnovijih informacija o micanju DPF-a… Onom prijatelju sa V50 2.0 D je maknut DPF, i umjesto te lončine od filtra sada je obična ispušna cijev. DPF ne postoji više ni u ECU. Uz to je išla i neka vrsta chip tuninga pa ne može reći koliko je samo micanje DPF-a utjecalo na vožnju, a rezultat eko testa još nema. Ja mislim, da imam auto sa DPF-om da bi ga maknuo. Ispada da je to jedno obično kvazi-ekološko govno, čija je najbitnija svrha marketing. Mazdini Skyactiv motori ga i nemaju, jednostavno im ne treba jer zadovoljavaju Euro 6 i bez tog uskog grla ispušnih plinova.

B. S.


Važna pitanja i odgovori:


Kako se manifestira začepljenje filtra čađe?

Pali se lampica DPF-a na instrumentnoj ploči, odnosno signalizira kvar motora, a kod automobila s elektroničkim displeju javlja se natpis 'antipollution fault'. U radu motora, koji minimalno slabi s začepljenjem DPF-a, velik je problem trenutni i nepredvidivi gubitak snage. Upravljačka elektronika jednostavno uključuje 'safe mode'. Izravno i neizravno to je povezano s poremećajem u radu turbopunjača, kojemu, zbog smanjenje brzine ustrujavanja plinova, pada sposobnost prednabijanja usisnog zraka. DPG je opremljen s dva senzora tlaka, na ulasku i izlasku, iz filtra i po razlici tlakova procjenjuje se stupanj začepljenja..


Kako se rješava problem?

Prvi je ugradnja novog DPF-a, uz cijenu od tisuću eura na više. Drugi je čišćenje ispušnog sustava, pri čemu se praktički uklanja središnji dio (jezgra) filtra čađe. No tada je potrebno ukloniti funkciju DPF-a u upravljačkom modulu, odnosno konfigurirati upravljački modul na način da se izbriše funkcija DPF-a.


Hoće li motor nastaviti normalno raditi bez DPF-a?

Motor nastavlja normalno raditi bez DPF-a, čak se malo poboljšavaju performanse motora, jer struja ispušnih plinova bez prigušenja dolazi do turbopunjača.


Hoće li biti problema na tehničkom pregledu bez DPF-a?

Ne bi smjelo biti, jer ispravan dizelski motor nove generacije i bez DPF-a ispušta znatno manje čađe (stupanj zacrnjenja) i štetnih plinova od dopuštenih vrijednosti.






CHR



Vulkal gume