26.10.2016. Autor: Matko Jović

Test: Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM Super AT, 'Bella macchina' je stigla!

Opasno tuče BMW 320d njegovim oružjem, pruža adrenalinski užitak i izgleda 'wow'

Dok su se europskim cestama kotrljale limuzine s tri stupnja prijenosa, tri ležaja radilice, bregastim vratilom u bloku te kočile bubnjevima i teško hvatale 120 km/h, Giulia je 1962. već imala 5-stupanjski šaltung, pet ležajeva radilice, dva bregasta vratila, aluminijski blok i diskove, te od šale hvatala više od 160. Slijedila je Giulietta (1978.), koja je krenula  modernističkim uglastim stilom, ali unaprijeđena je Giulijina koncepcija nije mogla spasiti od ruskog hrđavog lima. Njime je, naime, SSSR plaćao licencu Fiata 124 za Žiguli/Ladu. 

Sljedeći model, 75 iz 1985., bio je tehnološki najbolji u seriji, s 'transaxle' prijenosom (motor sprijeda, mjenjač uz diferencijal straga), elegantan i oštar, ali ga je još više 'ubio' pad kvalitete.  Tada je Alfa Romeo počeo podizati pouzdanost, ali i krenuo stranputicom - poprečno smještenim motorom i pogonom sprijeda (Fiatova koncepcija). To je preuzeo ne baš uspješni model 155. Potom bljesak, nasljednik 156 osvaja titulu 'Europskog auta 1998 godine'. Bio je, još uvijek jest, elegantan, upravljiv, dinamičan..., sve osim siguran.

Nemojte slučajno na YouTubeu pogledati kako je prošao na crash-testu. Ah, da, autoindustrija mu duguje 'common-rail' sustav, kojeg je uveo krajem 1997. Pretežak model 159., koji je temeljem kratkotrajnog 'braka' GM-a i Fiata, dobio platformu i dio mehaničkih komponenti Vectre te se prodavao od 2004. do 2011., najbolje je zaboraviti. I sada tu je nova Giulia, bolja od najboljih očekivanja, koju je većina njemačkih novinara ocijenilo barem jednakom, ako ne uvjerljivijom od Serije 3 i A4. Nedavno je stigla na tržište i premda se ne može očekivati da će biti bestseller u klasi, veliko je osvježenje.

Majstorski je dizajn pomirio prepoznatljiv i atraktivan Alfin stil s koeficijentom otpora zraka od samo 0,25.  Povratak stražnjem pogonu, s uzdužno postavljenim  motorom, koncepciji koju je Alfa Romeo proslavio, pa zlosretno napustio 1992., pun je pogodak, pogotovo s izvrsnim turbodizelašem obujma 2143 ccm i snage 180 KS te ZF-ovom automatikom. Ne samo za Alfiste. Vozačka je pozicija odlična, sjedi se nisko, a upravljač i ostatke komande optimalno su postavljene. To baš nije bilo u 156-ici. Uzdužno ugrađen motor i stražnji pogon osiguravaju balans te povećavaju dinamičnost i okretnost.

A i komfor je na razini statusne limuzine. Dvobojne kožne obloge sjedala naglašavaju statusnu eleganciju, koja pokazuje da je dizajn interijera bio podjednako važan kao komfor. Obujam prtljažnika od 480 litara jednak je kao u BMW-u serije 3, što je obujmom i oblikom više nego dovoljno za ozbiljnu namjenu. Testirali smo model sa 180 dizelskih konja iz novog dizelaša 2.2. Mnogi su pomislili da je riječ o istom motoru kao u Jeep Wrangleru 2.2 CRD. No riječ je o potpuno novom dizelašu, s blokom od aluminijskog lijeva.

Sjajan je, odlično ubrzava, snagu razvija linearno, a lako se i relativno visoko (za dizel) vrti. To dodatno pojačava užitak u vožnji. Automatski 8-stupanjski mjenjač je savršen, šaltanja su pravodobna, munjevita i neosjetna, više i niže. Nudi se automatska ili ručna mogućnost mijenjanja stupnjeva i u osnovi nema osobite razlike. Možda će vozač kod zahtjevnijih pretjecanja ranije spustiti u nižu brzinu te spremnije krenuti, umjesto da čeka 'kick-down', koji je također prilično brz. Brzina odziva na gas veća je nego kod BMW-a 320d, što je dobar temelj za uživanje u sportskoj vožnji. 

Nedostaju jedino polugice ispod upravljača za ručnu promjenu brzina. Upravljač je sjajan, izbalansiran, direktan i precizan te u samom vrhu klase. Giulia je vrlo podatna te zahvaljujući optimalnom rasporedu mase i okretna. Ako i imate neki prigovor, vožnja po zahtjevnoj cesti natjerat će vas da ga zaboravite i izmamiti vam osmjeh na lice. Ovjes je također odlično posložen i unatoč činjenici da sjedite 'na podu', nije pretvrd niti neudoban. Istodobno omogućuje iznimne brzinske prosjeke. 

Auto je očekivano vrlo miran i stabilan i na velikim brzinama, premda se iznad 150 km/h počinje naglašeno osjećati huk vjetra. Giuliju svi uspoređuju s BMW-om serije 3 i osobno mi je u mnogo stvari bolja ili jednaka od BMW-a te s puno više šarma i karaktera. Imponira sigurnost vožnje  i preciznost upravljanja, uz osjećaj stopljenosti automobila s asfaltom. Najveći je dobitak u dinamičnosti i izbalansiranosti. Velik dizelski moment ne izaziva poprečni debalans, kao kod prednjeg pogona, a stražnji pogon smanjuje rizik nekontroliranog pogonskog proklizavanja pri izlasku iz zavoja, kad se mora uključivati ASR.

Najsnažnija izvedba 2.2 JTDM s ručnim šaltungom ima vršni moment 380 Nm, kao verzija sa 150 KS te 136 KS, koja stiže 2017., kad i 3.0 V6/300 KS. Performanse su uvjerljive, u skladu s Alfinom tradicijom - 230 km/h i 6,8 s do stotke zasluga su momenta od 450 Nm, izvrsnog automatskog mjenjača s osam stupnjeva i snage veće od deklariranih 180 KS. 'Bella macchina' (tal. lijepa limuzina) sinonim koji se u povijesti više koristio za Lancije, nego Alfe, savršeno pristaje nasljednici masivne i trome 159-ice . Giulia nema perfekciju prekidača, ručica i gumbova Audija, ali ni njegovu sterilnost. Ah, da, nudi više užitka i od BMW-a Obećava uspjeh...


POGON

Motor: turbodizelski, 4 cil., DOHC, 16V, zupčasti remen, blok od alu lijeva
Ugradnja: sprijeda uzdužno
Obujam: 2143 ccm
Provrt x hod: 83 x 99 mm
Kompresija: 15,5:1
Snaga: 132 kW (180 KS) pri 3750/min
Moment: 450 Nm pri 1750/min
Mjenjač: autom., 8 st.
Pogon: stražnji
Start/stop: da


KAROSERIJA 

Izvedba: limuzina D-segm., 4V, 5 sjedala
Gabariti: 4643 x 1860 x 1463 mm
Međuosni razmak: 2820 mm
Cd: 0,25
Krug okretanja: 10,8 m
Masa/nosivost: 1547/473 kg
Prtljažnik: 480 l
Spremnik: 52 l
EuroNCAP: 5 zvjezdica


PODVOZJE 

Ovjes: MacPherson/Multilink
Kočnice: samov. diskovi 305 mm/diskovi 292 mm
Ručna: električna
Naplaci: aluminijski
Gume: 225/50 R 17 


PERFORMANSE 

Brzina: 230 km/h
0-100 km/h: 6,8 s
Potrošnja (EU): 5,3/3,3/4,2 l/100 km
Na testu: 8,0 l/100 km
CO2: 109 g/km


CIJENA 

Testni model: 323.076 kn (43.077 eura)
Bez doplata: 323.076 kn (43.077 eura)
Zasad jedini benzinac: 772.464 kn (102.995 eura) - 2.9T V6 QV - 510 KS
Osnovni dizelaš: 259.003 kn (34.534 eura) - 2.2 JTDM Giulia - 150 KS


+ brzina i ubrzanja
+ dizajn i oprema
+ ležanje i sigurnost

-  držanje vrijednosti





Cindrić




Vulkal gume