9.3.2018. Autor: Roberto Baždo

TEST Hyundai i30 N Performance, vrući kompakt koji će ljubitelje Golfa GTI preobratiti na korejsku kulturu!

Top-gun izvedba donosi ekstremnih 275 KS, brutalan zvuk i još bolji vozački 'fun faktor' s potpisom BMW inženjera. Najbolje: nije skup, pa je ovo jedna od najboljih priča godine!

Već smo naviknuli da s korejskog poluotoka stalno pristižu prijeteće poruke, ali glavna i najveća opasnost već neko vrijeme boravi na europskom tlu. Doduše, naš akter dolazi iz mirnijeg podneblja (J. Korea), ali svojim karakterom radi nemir gdje god se pojavi. Sama informacija kako Hyundai planira ultimativnu verziju svojeg kompakta, mnoge je iznenadila. Prije svega zato što smo navikli na njihove automobile koji u prvom planu imaju svojim vlasnicima ponuditi izniman osjećaj ugode. Sad se vjerojatno pitate, kako su Korejci mislili preko noći postati ekstremni? 

Recept je vrlo jednostavan, uspjeli su pridobiti nekoliko inženjera iz M odjela BMW-a, a konačni rezultat je impresivan - najljući ''hot hatchevi'' su na iglama. Iako nas vrijeme u testnom terminu nije previše mazilo (čitajte: snijeg), ipak smo se uspjeli uvjeriti u sve mogućnosti ovog, izuzetno atraktivnog, a tako decentnog i30. Da se ne radi o normalnoj izvedbi, odmah nagovještava mineralno plava boja (3.424 kn), koja u kombinaciji s crvenim detaljima na prednjem braniku i stražnjem difuzoru izgleda prilično efektno. Naglašeni stražnji nastavci ispuha nisu samo radi estetike, ali o tome ćemo u nastavku. 


Pogled straga otkriva upadljivi difuzor s crvenom linijom, zanimljiv detalj koji dodatno naglašava ambicije N modela

Konačno, priču zaokružuju 19 - colne felge koje u kombinaciji s izrazito niskoprofilnim gumama jasno daju do znanja da su ranjive i da se ne pomišljate penjati na nogostupe. No, to je cijena atraktivnosti. Vanjska vizura je ako nas pitate totalno pogođena, iz svakog kuta gledanja Hyundai izaziva vraćanje vašeg pogleda na njega. Pogled u interijer, na prvu ostavlja dojam kao da ste sjeli u neki klasičan model iz konfiguratora, ali tek kada se smjestite shvatite kako ima nekoliko detalja koji govore kako ovo nije nešto klasično.  Voljeli bismo da je samo kvaliteta plastike, ako je već mora biti toliko, u nekim dijelovima bolja. 


Neki će reći prejednostavno, možda i jesu u pravu, ali više od ovoga stvarno ne treba, sve je i ovako podređeno volanu i cesti ispred vas, za potpuni hedonizam osjetila

No, karakterističnog škriputanja i čudnih zvukova u ovom automobilu nakon poprilično odrađenog staža među ostalim novinarskim kolegama - nije bilo, ni u tragu. Pa krenimo redom, ručica mjenjača odstupa, ona je prava vozačka, metalne forme i odličnog grifa u ruci. Sjedala profiliranog izgleda, sve i jedan kolega iz redakcije je pohvalio. Zatim, na brzinomjeru ćete vidjeti suptilnu oznaku N, iznad kojih je pokazivač količine - boosta. 

Mnoge će razveseliti i graviranih 300 km/h, od kojih zapravo svojim potencijalom ova Performance inačica i nije daleko. Infotainment i veličina samog zaslona identična je onima koje smo testirali u bogatijim inačicama standardnih modela, ali s jednim dodatkom - N mode monitorom (mjeri g-sile, pokazuje korištenje turba, momenta, snage...).  Da sve nije ostalo na šminki, uvjerili smo se vozeći se bržim i sporijim cestama, prepuni zavoja. 

Doista, moramo potvrditi riječi čelnika Hyundaija, kada su rekli da neće mjeriti vrijeme na Ringu, jer ovaj automobil nisu predstavili i slagali za obaranje rekorda na legendarnoj stazi, već da svojim vlasnicima jednog dana ponudi nezaboravno vozačko iskustvo na svakodnevnoj razini. To su i uspjeli! Nevjerojatno nam izgleda transformacija ovog automobila, koji u klasičnom programu vožnje ostavlja dojam automobila za svaki dan, a već s prvim stiskanjem tipke(zastavice), uključujete njegov REV Sport i Custom način vožnje. 

Ne moramo ni govoriti da i30 podemoni, totalno promjeni ćud do tolike razine da svaki svoj višak kilograma (narodno rečeno: ''šlauf') osjetite kako skače i vibrira već prilikom prelaska neke, na oko male neravnine. Hardcore ljubitelji takvih stvari instantno bi se zaljubili, priznajemo ni mi nismo ostali imuni, ali nas je oboružao drugi element, a to je - zvuk N modela. Doslovne eksplozije iz auspuha pristižu kroz svako mijenjanje brzine, a opcija REV-a i međugasa čini od nas ovisnike. Pucketanje iz auspuha je neizbježno, te izazivate vrlo lako pozornost i veliku znatiželju ostalih sudionika u prometu. 


Dvolitreni turbak ispaljuje i30 N poput projektila, pršti od snage i razlog je stalnog osmijeha na licu

Ovo je definitivno automobil s najboljim zvukom koji smo testirali u nazad par godina, a koji postiže jedan četverocilindrični motor, uz neponovljivi Abarth 595 Competizione.  Kad smo kod motora, radi se zapravo o 2.0 T-GDI sklopu, koji u Performance izvedbi donosi dodatnih 25 KS, za ukupnih 275 KS! Možemo odmah reći, ove brojke nisu napuhane, a to nam je i30 N nebrojno puta demonstrirao kroz svoja uvjerljiva međuubrzanja. Stvarno ima vatre u njemu, ali da bi je bilo potrebno ju je i ložiti, a to veselje u vožnji traži 11 litara u prosjeku. 

Ta brojka je većim djelom (80%) napravljena u gradskim uvjetima, a s aktiviranjem ECO programa (u kojem je teško dugo biti) u ovakvom modelu ta brojka može sigurno dolje za nekih litru i pol. No, da se ne lažemo, dulje stiskanje i pokazivanje potencijala ovog motora lako će izazvati rast brojki, do 16-17 litara. Neki će sad ostati u čudu, dok će istinski poznavatelji samo odmahnuti rukom i reći, to je to, normalna brojka za takav tip automobila.

Mjenjač karakterističnog izgleda, baš je onakav kakav i treba biti u ovakvom automobilu. Kratki hodovi, pomalo grubo klize kroz stupnjeve prijenosa. Omjeri brzina su dobro posloženi, pa se i u tom pogledu možemo uvjeriti u elastičnost motora. Za kraj ostavljamo onaj navod, o kojem obično pišemo u negativnom kontekstu, ali ne i ovaj put. Hyundai i30 N, osim što je jedan od najzanimljivijih i ekstremnijih modela u klasi gdje godinama caruje Volkswagen Golf GTI, Renault Megane R.S i ostali, ovaj Korejac će im osim svojih performansi, glavobolju stvarati i na račun - zanimljive cijene. 


Slabija N izvedba od 250 KS dostupna je od 232.990 kn, dok je Performance, dakle testirani skuplji točno 20.000 kuna. Što drugo možemo reći, nego bravo za korejski projektil! U međuvremenu, dok pišemo zaključne retke ovog testa, načuli smo da se ekipa iz N odjela dodatno pojačala s ljudima iz BMW-a. Što će nam tek sad onda spremiti?


POGON

Motor: turbobenzinski, 4 cilindra, 16 ventila, DOHC

Ugradnja: sprijeda poprečno

Obujam: 1998 ccm

Provrt x hod: 86.0 x 86.0

Kompresija: 9,5:1

Snaga: 202 kW/275 KS pri 6000 /min

Moment: 353 Nm pri 1400-4700/min

Mjenjač: ručni, 6 stupnjeva

Pogon: prednji

Start/stop: da


KAROSERIJA

Izvedba: kompakt, hot hatch, 5 vrata

Gabariti: 4335 x 1795 x 1447 mm

Međuosni razmak: 2650 mm

Cd: 0,3

Krug okretanja: 11,6 m

Masa/nosivost: 1480 kg/500 kg

Prtljažnik: 395 l

Spremnik: 50 l

Euro NCAP: 5 zvjezdica


PODVOZJE

Ovjes: sprijeda MacPherson, straga Multilink

Kočnice: sprijeda samov. diskovi 345 mm, straga diskovi 314 mm

Ručna: ručna

Naplaci: aluminijski

Gume: 235/35R19 (serijski: 225/40R18)


PERFORMANSE

Brzina: 250 km/h

0-100 km/h: 6,1 s

Potrošnja (EU): 9,7/7,1/5,7 l/100 km

Na testu: 11,1 l/100 km

CO2: 163 g/km.


CIJENA

Testni model: 252.990 kn,
bez doplata 232.990 kn


+ dizajn, izvedba, ergonomija

+ performanse i potrošnja

+ zvuk ispušnog sustava

+ ležanje i sigurnost

- skupe dodatne opcije




CHR



Vulkal gume