1.7.2016. Autor: Željko Marušić

Test: Kia Sportage 2.0 CRDi AWD A/T GT - Line

Redizajniran? Ne, 100% je nov, a s top opremom i dizelskih 185 KS ne plaši se Audija Q3

Ono što je uspješno, ne treba mijenjati. Vrijedi to za dizajn Kia Sportagea četvrte generacije, koji je skladna evolucija prethodnika. Je li atraktivniji teško je reći, ali jest trendovski, s istaknutom maskom, unificiranom za sve modele, obogaćenom LED elementima. Novi model koji je već dva mjeseca na tržištu, dakle, izgleda poput temeljito redizajniranog, ali to je optička varka. Pokazuju to već međuosni razmak od 2670 mm (+30) i dužina od 4480 mm (+40).  Zadržavanje širine 1855 i visine 1635 mm (povećanja nisu bila nužna) zadržana je čelna projekcija. Stoga je u komfornijoj karoseriji koeficijentom reduciranim sa 0,33 na 0,31 otpor zraka smanjen 6,1 posto. To se zove napredak...

Čak 51-postotnim udjelom čelika visoke čvrstoće torzijska je krutost povećana 39 posto te je u većim gabaritima zadržana ista masa. Sve djeluje vrlo solidno, kao da Korejci zasad ne vjeruju 'downsizingu', pa ovaj model ima 150 kg veću masu od usporedive Mazde CX-5. No, to nije nimalo loše, dapače. Ne znam znate li, ali Švicarci su donedavno, više od sto godina, takse odrezivali isključivi preko mase  - 'koliko kilograma, toliko plati!', jer su očito procjenjivali da je to najbolje mjerilo vrijednosti. Osnovni benzinac i dizelaš opremaju se isključivo prednjim pogonom, a snažnije inačice imaju 4x4 (AWD). Riječ je o evoluciji, bez downsizinga. Filigranska tehnologija s dizelskih 184 KS i 400 Nm ugrađena je u iznimno čvrstu platformu, a masa je blizu 1,7 tona.


Blizanac Hyundai Tucsona dolazi na pripremljen teren, jer je dobar koncept već prošao 'vatreno krštenje'. Djeluje atraktivno i profinjeno, a izrada je do detalja prvoklasna

Veći komfor straga zasluga je međuosnog razmaka povećanog sa 264 na 267 cm, čime je riješen jedini nedostatak prethodnika. Sve je zaokruženo u skladnu cjelinu, s naglašeno dobro opremljenim paketom GT - Line. U tom se paketu, osim u nazivu i aluminijskim papučicama nema puno sportskog. To se odnosi i na automatski mjenjač sa šest stupnjeva. Nudi se čak sedam paketa opreme: LX Active, LX Fun, LX Urban, EX Fresh, EX Style, EX Limited i GT- Line. Već na prezentaciji u travnju, a potom i na testu vozili najskupljeg 2.0 CRDi AWD A/T GT-Line, koji je potvrdio visoka očekivanja. Već je u prethodnom modelu nestao miris konfekcije, a dojam je u unutrašnjosti još bolji. 

Krovni paket ima i premium elemente, ali bez pretjerivanja, a komande su na središnjoj konzoli posložene logičnije. Komfor je, za mjerila kompaktnog SUV-a (preciznije, na granici C i D segmenta), vrlo dobar. Sve je uvjerljivo, na gornjoj granici onoga što se još ne smatra premiumom. Snaga od 185 KS, a pogotovo najveći moment od 400 Nm, respektabilni su za dvolitrenog dizelaša. Nažalost, 6-stupanjski automatski mjenjač, prilagođen ugodnoj vožnji, prigušuje performanse i brzinom odziva zaostaje za konkurentima. Ali to će smetati samo onima koji ganjaju brzinske prosjeke, a pritom ne mare za potrošnju goriva i moguće kazne.


Malo finije nego u 'bratskom' Tucsonu izveden je kokpit. Sportage se svjetlosnu godinu odmakao od konfekcije, a krovna se oprema poznaje po pogonu 4x4 i automatskom mjenjaču

Daleko od toga da su ubrzanje do stotke za 9,5 s i brzina od 201 km/h nedostatni, ali to je u klasi ipak tek prosjek. Zbilja ne treba biti nezadovoljan, premda se radi o automobilu u klasi +300.000 kn. Motor lijepo vuče, performanse su ravnomjerne, a u normalnim uvjetima vožnje treba računati na prosjek od sedam do osam litara. Nije rekordno štedljivo, ali je OK. Dojam 'pojačava' podvozje, koje je u najskupljoj verziji opremljeno 19-colnim felgama, s gumama 245/45. Korejci (proizvodi se u slovačkoj Žilini, u jednom od trenutačno najsuvremenijih pogona na svijetu) nisu štedjeli na kočnicama: prednji su diskovi promjera 305, a stražnji 302 mm. I volan je osjećajniji, bez sterilnosti, pa se lako i sigurno vozi u pristojnom ritmu. 

Četvrti je Sportage privlačan, dobro opremljen i tehnološki napredan SUV, koji se pozicionira pri vrhu klase. Ne samo pet zvjezdica po Euro-NCAP testu, nego jedan od najboljih rezultata u klasi zaokružen je dojmom besprijekorne, uvjerljive sigurnosti. Teško je naći ijednu manu, osim već spomenutog nešto lošijeg temperamenta, a takva je i cijena. Za ovu, najskuplju verziju treba istresti čak 332.990 kn. To je i jedini ozbiljni 'feler' novog Kia Sportagea. Ali Kia već odavno ne želi privlačiti niskom cijenom, nego kvalitetom i pouzdanošću te privlačnom izvedbom, a usto ide i 7-godišnja garancija.


Najsnažniji dizelaš sa 185 KS i 400 Nm radi uglađeno, a sa 6-stupanjskim automatskim mjenjačem vuče 'gospodski', korektno, ali ne 'wow' jer je ukupna masa blizu 1,7 tona

Benzinci startaju unaprijeđenim 1.6 GDI s direktnim ubrizgavanjem, 132 KS i 161 Nm. Novost je turbo verzija 1.6 T-GDI sa 177 KS i 265 Nm. Temeljito je dorađen dizelaš 2.0 CRDI sa 136 KS i 373 Nm, odnosno 185 KS i 400 Nm, a najvažniji dokazani 1.7 CRDI sa 115 KS i 280 Nm. Taj osnovni dizelski paket, samo s prednjim pogonom i ručnim 6-stupanjskim šaltungom, pokriva gotovo 90 posto kupnje, kad su privatne osobe u pitanju. A testni model cilja na ozbiljnije kupce, koji žele maksimalnu ponudu (jasno bez performansi za obijesnu vožnju), a ne žele preveliku upadljivost premium brendom.

Ima sve za vožnju u visokom ritmu. Premda niti u jednom svojstvu nije ekstremno uspješan, u svakom je pri vrhu, pa je 'paket' itekako uspješan i uvjerljiv. Čvrsto leži na asfaltu, podvozje je 'konkretno', a upravljač nije sterilan, što je bila mana prethodnika. A fino povuče, uz minimalne trzaje prilikom šaltanja. Može se šaltati i ručno, ali to, objektivno, nije potrebno. Podvozje je čvrsto, ali nije pretvrdo te pruža dobar kompromis udobnosti i stabilnosti za peglanje zavoja kao u običnom autu, a uvjerljiv dojam zaokružuju snažne kočnice (Korejcima to postaje prepoznatljivost). Usto, 17 cm udaljenosti podnice od podloge pokazuje da ovaj model ima aduta i za silazak s asfalta.


Čvrst, ali udoban: stražnji multilink i 19-colni naplaci izvrsno su prilagođeni asfaltu, ali za teren bolji su osnovni 17-colni. Sportage je ipak bolji na asfaltu, okretan je i upravljiv u gradu, a na autocesti lijepo 'guta' kilometre


DOSADAŠNJE GENERACIJE

1993. - prvi Kia Sportage, kao mali terenac, predstavljen je 1993. , s uključivim 4x4 i reduktorom, na šasiji malog dostavnjaka Mazda Bongo, u suradnji s Fordom i Mazdom, tadašnjim partnerima Kije. Benzin: 2.0/95 KS i 2.0 16V/128 KS, dizel: 2.2/63 KS i 2.0 TD/83 KS. 

2004. - model druge generacije, po SUV koncepciji napravljen je 'pod kapom' koncerna Hyundai-Kia, na ojačanoj platformi Hyundai Elantre, kao 'blizanac' i prethodnik Tucsona. Prešao na koncepciju s prednjim pogonom s uključivim 4x4 preko visko spojke, bez reduktora. Najvažniji motor: 2.0 CRDi/112 KS 

2010. - izvrstan dizajn Petera Schreyera bio je katalizator uspjeha povećanog, očvrsnutog i ušminkanog modela  treće generacije, tehnološki jednakog Hyundaiju ix35. Uveo motore koji su i danas aktualni: benzinca 1.6 GDI/132 KS i dizelaša 1.7 CRDi/115 KS. Zaslužan za čak 27,4% europske Kijine prodaje


POGON 

Motor: turbodizelski, 4 cil., DOHC, 16V, lanac, blok od sivog. lijeva
Ugradnja: sprijeda poprečno
Obujam: 1995 ccm
Provrt x hod: 84 x 90 mm
Kompresija: 16:1
Snaga: 136 kW (184 KS) pri 4000/min
Moment: 400 Nm pri 1750-2750/min
Mjenjač: automatski 6 st.
Pogon: 4x4
Start/stop: da


KAROSERIJA 

Izvedba: SUV C-segm., 5V, 5 sjedala
Gabariti: 4480 x 1855 x 1635 mm
Međuosni razmak: 2670 mm
Cd: 0,31
Krug okretanja: 10,6 m
Masa/nosivost: 1675/575 kg
Prtljažnik: 513/1503 l
Spremnik: 62 l
EuroNCAP: 5 zvjezdice


PODVOZJE 

Ovjes: McPherson/multilink
Kočnice: samov. diskovi 305 mm/diskovi 302
Ručna: električna
Naplaci: aluminijski
Gume: 245/45 R 19 (standardne 225/60 R 17)

PERFORMANSE 

Brzina: 201 km/h
0-100 km/h: 9,5 s
Potrošnja (EU): 7,9/5,3/6,3 l/100 km
Na testu: 8,9 l/100 km
CO2: 166 g/km


CIJENA 

Testni model: 332.990 kn (44.399 eura)
Osnovni benzinac: 166.990 kn (22.265 eura) - 1.6 GDi 2WD LX Active - 132 KS
Osnovni dizelaš: 181.990 kn (24.265 eura) - 1.7 CRDi 2WD LX Active - 115 KS


+ sigurnost
+ performanse
+ izvedba
+ funkcionalnost

- cijena





Vulkal gume



Cindrić


Vulkal gume