18.5.2016. Autor: Željko Marušić

Test: Mazda CX-3 CD105 Attraction, mali dizelaš daje krila za uspjeh

Sa 177 km/h i 10,1 s do stotke, pogotovo uglađenošću i potrošnjom nižom od pet litara, pozlatio vrline skladnog crossovera

Mazdin uspjeh u crossover klasi 2008. je pokrenuo CX-7, 2011. stiže CX-5, koji je dužinom 455,5 cm već srednja klasa (formalno kompaktna). Točka na i krajem 2014. bio je CX-3. Stilski najpogođeniji, a gabaritima prava mjera. Donosi sve čime 'dvojka' pokazuje izvrsnost u B-segmentu. Iz nje, blagim napuhivanjem i crossover dodacima, nastao je ovaj model, koji sa 17 cm od podloge dobro gazi i izvan asfalta. Najbolja aerodinamika u klasi (0,29) melem je performansama i ekonomičnosti. 

U njegova uvjerljiva svojstva već smo se uvjerili vozeći osnovnu benzinsku verziju. Testni je model zanimljiv 'malim' SkyActiv dizelašem, koji iz 1499 ccm razvija pristojne značajke, bez pretjerivanja, te ga mnogi priželjkuju u modelu 3. Oduševljava preciznost i korektnost svega, od upravljača, mjenjača i ostalih komandi, do motora i podvozja. 

Blago povišen položaj pojačava kontrolu i užitak. Pomaže mu perfektan mjenjač, koji 'vuče' na šaltanje te jedan od najuglađenijih dizelaša lijepo i ravnomjerno povuče u svakom stupnju. Uz to je siguran i stabilan. I vrlo štedljiv. Snaga od 105 KS i moment od 270 Nm osigurava vrlo dobre performanse (10,1 s, 177 km/h) kompaktnom crossoveru, jedinom u klasi koji je na testu trošio manje od pet litara. Zasluga je to prednjeg pogona i temeljite 'downsizing' izvedbe

To smo ponovili stoput, a ovo je pravi razlog za to: nije najvažnije kako oštro auto vuče, nego koliko ugodno i ravnomjerno. Ovo je zbilja najbolje od najboljega, i ako baš vršne performanse nisu u prvom planu, da, ovo je najbolji dizelaš u klasi 1.4-1.6. Pritom, četiri je mjera: za razliku od BMW-ovog 3-cilindraša sličnog obujma, dizelaš iz Hiroshime ima ih 4, radi mirnog rada bez udvojenih osovina za uravnoteženje, koje se vrte dvostruko brže od radilice (nužnih kod masivnijih 4-cilindraša, radi poništavanja inercijskih sila i momenata II. reda. 

Dobra filozofija! Lijepo potegne već od 1300, a netipično za dizelaša lako se zavrti do blizu 5000/min što je SkyActiv specijalitet. Mnogi s pravom pitaju kad će taj motor, koji je prava mjera, na naše tržište stići u modelu 3, jer bi to bio magnet za kupce. Zbog činjenice da je za tim izvrsnim modelom  potražnja 20 posto veća od proizvodnih mogućnosti, Mazda se, nažalost fokusirala na profitabilnija tržišta, pa nije sigurno da će model 3 CD105 stići u hrvatske salone i do kraja godine.


Na kraju još nekoliko opservacija o tom izvrsnom dizelašu:



  • vodom hlađeni intercooler (nije baš tipično za mali motor, zar ne?)
  • ultra-kompaktni turbo-punjač promjenjive geometrije sa senzorom brzine vrtnje
  • dvostruki povrat ispušnih plinova (EGR); visokog tlaka i posebno hlađeni (!) niskog tlaka
  • najniži stupanj kompresije za mali dizelaš 14,8:1
  • udovoljava normi Euro 6 bez kompliciranog i skupog naknadnog tretmana ispušnih plinova (bez AdBlue, odnosno bez SCR)
  • Natural Sound Smoother - elastični umetak u svornjaku klipa koji kompenzira neugodne vibracije i buku
  • blok i glava motora izrađeni su iz aluminijskih legura - dakle, lagan
  • nije rekorder po snazi (77 kW/105 KS pri 4.000/min) i momentu (270 Nm pri 1.600 - 2.500/min), no vrlo je štedljiv (u Mazdi3 troši 3,8 l/100 km, emitira 99 g CO2 po km) i najkultiviraniji je u svojoj kategoriji...


POGON 

Motor: turbodiz., 4 cil., 16V, lanac, blok od alu legure, sprijeda popr. 
Obujam: 1499 ccm
Snaga: 77 kW (105 KS) pri 4000/min
Moment: 270 Nm pri 1600-2500/min
Mjenjač: ručni, 6 st.
Pogon: prednji 
Start/stop: da


KAROSERIJA

Izvedba: crossover C-segm, 5 vrata 
Gabariti: 4275 x 1765 x 1550 mm 
Međ. razmak: 2570 mm
Cd: 0,29
Masa: 1235 kg 
Prtljažnik: 350/1260 l
Spremnik: 48 l
EuroNCAP: 4 zvjezdice 


PODVOZJE 

Ovjes: McPherson/polukrut 
Kočnice: samov. diskovi 295 mm/diskovi 281 mm
Ručna: mehanička 
Gume: 215/60 R 16 (opcijske 215/50 R 18)


PERFORMANSE 

Brzina: 177 km/h 
0-100 km/h: 10,1 s 
Potrošnja (EU): 4,4/3,8/4,0 l/100 km
Na testu: 4,9 l/100 km; CO2: 105 g/km


CIJENA 

Testni model: 180.961 kn (24.128 eura); bez doplata: 172.239 kn (22.965  eura)
Osn. benzinac: 130.469 kn (17.396 eura) - G120 Emotion 2WD/120 KS
Osn. dizelaš: 159.519 kn (21.269 eura) - CD105 Challenge 2WD/105 KS


+ niska potrošnja
+ kvalitetna izvedba
+ držanje i kontrola

- plitak prtljažnik







Cindrić


Vulkal gume