28.8.2017. Autor: Željko Marušić

Test: Mercedes-Benz E 200 d Edition 1, osnovnih 150 KS je - pet!

Najpogođenija izvedba iz Stuttgarta oduševljava skladom bez pretjerivanja, performansama (8,4 s, 224 km/h) i potrošnjom od pet litara

Često smo se pitali zbog čega je Mercedes-Benz forsirao ulazak u ostale klase, a nije se držao segmenta u kojem je bio Babaroga za sve. Model kojeg smo testirali, serije W 213, predstavljen je početkom 2016., na salonu NAIAS u Detroitu. Službeno je peta, a stvarno deveta generacija najvažnije, 'iskonske' klase s trokrakokom zvijezdom na nosu.

Nakon što smo testirali opremom napucanu verziju s drugim po redu paketom snage najboljeg dizelaša u povijesti, sa 194 KS i 400 Nm, na test nam je došla i osnovna verzija, legendarne oznake 200 d (doduše s velikim D) sa 150 KS i 360 Nm, koji će se pokazati itekako dovoljnim, te bogatim početnim paketom opreme Edition 1, kojeg treba platiti 379.999 kn. Testni je model obogaćen i dodatnim opcijama, poput brušenog aluminija na kokpitu i svim vratima .

Unifikacija stila, kao kod Audija, BMW-a, Volkswagena, Škode... Daimlerovi su dizajneri otišli korak dalje. Nova je E-klasa izvedena iz aktualne S-klase, a izgleda poput povećane nove C-klase, posebice u jednako opremljenoj verziji Edition 1. Ništa loše, niti čudno, jer unifikaciju su već uspješno proveli Audi i BMW. Kupcima to ne smeta, dapače. Ovaj je dizajn kompromis statusne elegancije i ekstremne aerodinamike, ali (malo) nauštrb komfora za dotovo 5-metarsku limuzinu.

No zbog velike koristi za performanse, štedljivost i emisiju CO2 to nitko ne bi smio zanemariti. Koliko vrijedi izvrsna aerodinamika (koeficijent otpora zraka 0,26), naravno uz ostalo, pokazuje najveća brzina od 224 km/h, uz masu od 1654 kg i potrošnju koju je lako spustiti niže od pet litara. Premda je Audi pretekao Mercedes-Benz po finoći završne obrade (uočava se usporedbom A6 s novom E-klasom) izvedba je u svakom detalju prvoklasna, a ipak pomalo suzdržana, kao da se Daimlerovim čelnicima ne treba dokazivati pretjerivanjem.

Koliko je bogato opremljen ovaj model, naglašavaju plava iluminacija ispod aluminijskih lajsni koje se protežu cijelom unutrašnjošću, kožnim oblogama na armaturi i vratima (naravno, kožne se fotelje podešavaju na struju), najnapredniji gadgeti s velikim središnjim zaslonom, aktivni LED farovi..., a posebno sustav Park Pilot, koji omogućava samostalno parkiranje.

To je dosad najbolja takva opcija koju smo upoznali. Velikim gumbom na središnjoj konzoli sustav se aktivira i kad se lagano autom prođe slobodni prostor, uređaj ga skenira, iscrta na ekranu i pokaže da je sve spremno za autonomno parkiranje. Automobil sam šalta, dodaje gas i koči, a ako nije dovoljan jedan, radi dva, iznimno tri manevra.

Ali, provjerili smo, nije prikladan za premale parkirne prostore, kakvi su kod nas česti (neprikladni za 5-metarske limuzine) ili ako su ostala vozila parkirana na samoj crti. Tada se na ekranu ukaže crveni natpis da raspoloživi prostor nije dovoljan za sigurno parkiranje. Kritičari će reći da ovaj sustav učinkovito štiti od grebanja i oštećenja, ali samo aktivnog. Ne koristi ako E-klasu negdje ugurate, pa potom bude pasivno oštećena od drugog, 'običnog' vozila pri manevriranju.

Uvijek se iznova, u Mercedes-Benzu, oduševimo ručicom automatskog mjenjača uz volan, prema tradiciji iz Stuttgarta. Zbilja, to je pravo mjesto i izvedba. Izvrstan dizelaš sparen je s također perfektnim 9-stupanjskim automatskim mjenjačem 9G-Tronic (Daimler koristi vlastite, ne ZF-ove, poput BMW-a). Dizajneri su skladno spojili analogne i digitalne instrumente te LCD zaslone na glavnom panelu i središnjoj konzoli. Unutrašnjost je zbilja komforna, premda ne toliko koliko bi se očekivalo od limuzine dugačke 492 i široke 188 cm. No, to treba shvatiti uvjetno, jer se sjedi kao u direktorskim foteljama.

Sve je fino izbalansirano, bez buke i vibracija, a već nakon izlaska s parkirališta i prvog zavoja uočava se prednost klasične koncepcije: krug okretanja je samo 11,4 m, a u svakom se manevru osjeća prednost koncepcije s motorom uzdužno sprijeda i pogonom straga. Pogotovo kad se nagazi gas, pri izvlačenju iz zavoja. Dizelaš je uglađen i tih poput benzinca, a spremno povuče već od 1200/min. Ubrzanje je uvjerljivo i ravnomjerno, a koliko 'vrijedi' 8,4 s do stotke i 'špica' od 224 km/h, pokazuje usporedba s prvim Porscheom 911 (Elferom, serije 901), ultimativnim sportašem sredine i kraja 60-ih, predstavljenim 1963. Stotku je hvatao za 8,7 s i mogao potegnuti 'tek' 212 km/h!

Toliko za one kojima je malo što postiže osnovna dizelska E-klasa. No, kome treba više, može izabrati 220 d, sa 194 KS iz istog dizelaša OM 654 sa 1950 ccm. U vožnji je dojam zbilja za čistu peticu, jer vozi se kao po tračnicama, uz dinamičnost i pravi vozački 'feeling', kojeg daje stražnji pogon i volan sa samo 2,3 okretaja među krajnjim točkama Spremno starta s mjesta, zahvaljujući stražnjem pogonu na semaforu će pobjeći i 50 KS snažnijem s prednjim pogonom.

Užitak je 'peglati' zavoje, a izvrsnom podvozju i osjećajnom volanu asistiraju brutalno snažne kočnice, koje pri 100 km/h omogućavaju zaustavljanje u manje od 35 m. Serijski 17-colni naplaci s gumama 235/55 najbolja su opcija za naše ceste, jer pružaju poželjan kompromis udobnosti i stabilnosti, a ako treba, najviše radi šminke (jer E-klasa tada na našim cestama postaje malo pretvrda), mogu se doplatiti 20-colni, s gumama 235/45 sprijeda i 275/30 straga. Tko voli nek' izvoli.

Ova, dakle već bazna, E-klasa je 'kralj autoceste'. Pri 150 km/h motor se vrti niti 1800/min, a kad se nagazi gas (kickdown), šalta dva ili tri stupnja niže i uvjerljivo se zahukta pretjecajnom trakom. Pritom je uzorno miran i tih. Na njemačkom smo Autobahnu utvrdili da se pri 200 km/h praktički 'ništa ne događa', kao da se vozi upola sporije. U tome se vidi izvrsnost ovog auta, odnosno njegove koncepcije i prvoklasne izvedbe. Pogotovo kad se obračuna potrošnja, koja je na testu iznosila samo 5,4 l na 100 km, uvjerljivo najmanje što smo na testu dosad izmjerili među vozilima sličnog kalibra.

Vratimo se gabaritima: oni su činjenica (problem i vrlina, ovisno kako se gleda) sami po sebi, no E-klasa je iznimno okretna, za svoju veličinu, i dinamična te se, nakon privikavanja, lako snalazi i u gradskim gužvama. Ovo je i dalje statusni simbol 'par excellence', obiteljska, poslovna ili kakva god hoćete Premium limuzina, za koju se isplati istresti 380.000 kn (bez doplatnih opcija), naravno ako ih imate...


POGON

Motor: turbodizelski, R4, 16V, lanac, blok i glava od aluminija, klipovi od čelika, sprijeda uzdužno

Obujam: 1950 ccm

Snaga: 110 kW (150 KS) pri 3200 - 4800/min

Moment: 360 Nm pri 1400 - 2800/min

Mjenjač: automatski, 9-stupanjski

Pogon: stražnji

Start/stop: da


KAROSERIJA

Izvedba: limuzina E-segmenta, 4 vrata

Gabariti: 4923 x 1882 x 1468 mm

Međuosni razmak: 2939 mm

Prtljažnik: 540 l

Cd: 0,26

Masa/nosivost: 1654/620 kg

Krug okretanja: 11,4 m

Spremnik: 66 l

EuroNCAP: 5 zvjezdica


PODVOZJE

Izvedba: MacPherson/Multilink

Kočnice: samoventilirani diskovi 310 mm/diskovi 310 mm

Ručna: električna

Naplaci: aluminijski

Gume: 235/55 R 17


PERFORMANSE

Brzina: 224 km/h

0-100 km/h: 8,4 s

Potrošnja (EU): 4,3/3,6/3,9 l/100 km

Na testu: 5,4 l/100 km

CO2: 102 g/km


CIJENA

Testni model: 410.059 kn (55.413 eura)

Bez doplata: 379.999 kn (51.351 eura)

Osnovni dizelaš: ovaj model bez doplata

Osnovni benzinac: 384.221 kn (51.921 eura) - E 200 Edition 1/184 KS


+ imidž i udobnost

+ vozna svojstva

+ niska potrošnja

+ aktivna i pasivna sigurnost

- nema mana (osim cijene, što je relativno)





CHR





Vulkal gume