24.5.2016. Autor: Željko Marušić

Test: Opel Astra Sports Tourer 1.6 BiTurbo CDTI Dynamic, prekida dominaciju Octavije Combi?!

Premda sa 160 KS i 350 Nm ne može parirati najsnažnijim dizelskim konkurentima, karte u klasi se preslaguju…

Najsnažnija Škoda Octavia Combi (RS 2.0 TDI) i Volkswagen Golf Variant (GTD 2.0 TDI) raspolažu s dizelskih 184 KS i 380 Nm, pa je jedina dubioza nakon dolaska na tržište Opel Astre karavan, u (zasad) vršnoj dizelskoj izvedbi sa 160 KS i 350 Nm, je li dovoljno žestoka i moćna? Tim više što je najsnažnija prethodna verzija, doduše 150 kg veće mase, bila upregnuta dizelašem 2.0 CDTI snage 195 KS. Evo odgovora, troslojnog:

Prvo, Opel Astra Sports Tourer zasigurno će dobiti još ‘oštriju’ inačicu, drugo, u ovom karavanu nove generacije, koji bez dvojbe puca na najviše, ultrasportske performanse nisu nužnost. I treće, ubrzanje do 100 km/h za 8,9 sekundi i najveća brzina od 220 km/h malo će koga razočarati. Pogotovo što se u normalnoj vožnji može ići ‘pitomo’, a po potrebi se oslobađa respektabilnu snagu te se karavan iz Rüsselsheima, na granici kompaktne i srednje klase, zahukta se poput brzog vlaka.

Karavanska Astra donosi sve već potvrđene vrline europskog i hrvatskog automobila 2016. godine (titule je osvojio osnovni model), a rastegnuta verzija hvali se prtljažnikom obujma od 540 do 1630 litara. Time doduše zaostaje za karavanskim Golfom (605 do 1620 l) i Octavijom (605 do 1655 l), ali ta razlika može biti bitna, odnosno presudna, samo u dirigiranim natječajima. Realno ne treba tražiti više, pogotovo uz lagano, stupnjevito obaranje stražnjih naslona i funkcionalan dvostruki pretinac ispod podnice prtljažnika.

Dizajn je vrlo uspješan te je produžena Astra čak elegantnija od hatchback modela, a koeficijent otpora zraka od 0,27, za ovakav tip karoserije, zaslužuje ocjenu deset (doprinosi performansama i štedljivosti). Testni model s trećim (od četiri) paketa opreme, usto dodatno ‘napucan’ opremom, pokreće se bi-turbo dizelašem, koji je sa 160 KS i 350 Nm najsnažnija izvedba 4-cilindraša obujma 1598 ccm (ostale su 95 KS i 280 Nm, 110 KS i 300 Nm te 136 KS i 320 Nm).

Moment i snaga nabijeni su ‘registarskim’ prednabijanjem s dva turbopunjača, manjim za niske i velikim za visoke okretaje (u oba je režima spoj paralelan), a u srednjem su području okretaja u funkciji oba, spojena serijski. U praksi to funkcionira spretno i uvjerljivo, a snaga se otpušta ravnomjerno, bez ‘turbo-rupe’, ali s nešto blažim ‘udarom snage’ u usporedbi s jednako snažnim dizelašem većeg obujma, s jednim turbopunjačem.

Odmah je za zaključiti da je dojam za volanom ‘vozačkiji’ nego u prethodnom modelu, a ručni 6-stupanjski šaltung dodatno je poboljšan, pokazujući da je vrijeme ‘hrapavih’ Opelovih mjenjača daleka prošlost. Svakako se treba osvrnuti na podvozje, jer straga nije Multilink, nego višestruko vođen polukruti ovjes. Nedostaje li Multilink? Ni najmanje! Dapače. Izvrsno ležanje testnog modela zaokružuju 18-colni alu naplaci s gumama 225/40. 

Osjećaj solidnosti  (naglašava i sigurnost), utemeljen na 30-postotnom povećanju čvrstoće karoserije, dodatan je plus za dinamiku, koja gotovo nimalo nije lošija nego kod osnovnog, kompaktnog modela. Ipak ‘pod nogama’ se osjeća masa od 1435 kg, što je uz velike kotače i dobro izbalansiran ovjes plus za udobnost, a i sigurnost. Sve zaokružuju kočnice, čija se snaga temelji na prednjim diskovima promjera 300 mm.

Opel Astra Sports Tourer 1.6 BiTurbo CDTI lijepo se vozi, spontano reagira na pritisak papučice akceleratora (kod dizelaša izraz ‘gas’ nije točen, jer se ne kontrolira otpor protoka usisnog zraka motora, nego količina ubrizganog goriva) a vrline najsnažnije verzije posebno se uočavaju na pretjecajnoj traci autoceste. Pohvalnom ponašanju na autocesti jako doprinosi i izvrsna aerodinamika. 

Premda dužinom od 4,7 metara nije najspretnija na parkiralištima i podzemnim garažama, u normalnom je gradskom prometu agilna i dinamična, a na zavojitim cestama do izražaja dolazi precizan upravljač i dobro složeno podvozje. A uz sve to je i štedljiva. Jasno, teško je dohvatiti deklarirani prosjek od 4,2 litre na 100 km, ali testni prosjek od 5,7 l pokazuje da je štedljivom vožnjom moguće ‘izvući’ i blizu pet.

Cijena? Ne gledajte za konkretni model, napucan gotovo svime što je moguće! A 173.107 kn je s opremom Dynamic (bez doplata) i 160 dizelskih konja sasvim korektno. Još više to vrijedi za osnovnu dizelsku verziju sa 95 KS, koja stoji 141.143 kn. Najisplativija opcija? Jednu stepenicu snažnija, sa 110 KS i sustavom Start/stop, koji snižava deklariranu potrošnju i emisiju CO2, dakle i trošarinu, pa je cijena neznatno veća - 142.688 kn. To je to!



POGON 

Motor: bi-turbodizelski, 4 cil., DOHC, 16V, zupčasti remen, blok od sivog lijeva
Ugradnja: sprijeda poprečno
Obujam: 1598 ccm
Provrt x hod: 79,7 x 80,1 mm
Kompresija: 17:3
Snaga: 118 kW (160 KS) pri 4000/min
Moment: 350 Nm pri 1500 - 2250/min
Mjenjač: ručni, 6 st.
Pogon: prednji
Start/stop: da


KAROSERIJA 

Izvedba: karavan C/D-segm., 5V, 5 sjedala
Gabariti: 4702 x 1871 x 1510 mm
Međuosni razmak: 2660 mm
Cd: 0,27
Krug okretanja: 11,1 m
Masa/nosivost: 1435/550 kg
Prtljažnik: 540 -1630 l
Spremnik: 48 l
EuroNCAP: 5 zvjezdica (mjereno na hatchbacku)


PODVOZJE

Ovjes: McPherson/polukrut
Kočnice: samov. diskovi 300 mm/diskovi 288
Ručna: električna
Naplaci: aluminijski
Gume: 225/40 R 18 (standardne 205/55 R 16)


PERFORMANSE

Brzina: 220 km/h
0-100 km/h: 8,9 s
Potrošnja (EU): 5,2/3,6/4,2 l/100 km
Na testu: 5,7 l/100 km
CO2: 112 g/km


CIJENA 

Testni model: 245.000 kn (32.667 eura); bez doplata: 173.107 kn (23.081 eura)
Osnovni benzinac: 131.546 kn (17.539 eura) - 1.0 Turbo S/S Selection, 105 KS
Osnovni dizelaš: 141.143 kn (18.819 eura) - 1.6 CDTI Selection, 95 KS








Vulkal gume