20.6.2016. Autor: Kristian Sikavičev

Test: Peugeot 308 GTi, konačno pravi francuski sportaš

Sa 1.6-litrenim turbobenzincem nabijenim na 272 KS puca na vrh 'hot hach' klase

Nakon modela RCZ R u kojem je motor 1.6 THP sa 270 KS prošao vatreno krštenje, isti je sletio i pod haubu 308-ice. Izvedba GTi tako puca iznad glava Ford Focusa ST (250 KS) i Volkswagen Golfa GTI (230 KS) te staje uz bok s Renault Meganeom R.S. (275 KS) i Opel Astrom OPC (280 KS). Za razliku od navedenih konkurenata koji koriste dvolitrene turbobenzince, Peugeot ima 1.6-litreni.

Motor oznake THP, razvijen u suradnji s BMW-om, kombinira turbopunjač s tlakom prednabijanja od 2,5 bara, direktno ubrizgavanje i podešavanje snage promjenom hoda usisnih ventila (sustav Valvetronic), što smanjuje otpore i štedi gorivo. U prilog tome govori emisija CO2 od svega 139 g/km te realna potrošnja od oko 8,5 litara, što je najmanje u klasi sportskih hatchbacka. Zahvaljujući okretnom momentu od 330 Nm u rasponu od 1900 do 5000/min reagira oštro na svaki dodir gasa, a uvjerljivo vuče, netipično za turbo motor, sve do 6500/min.


Iznimna preciznost ulaska u zavoje zasluha je pame mase motora i dobro izbalansiranog ovjesa. Kočnice oduševljavaju u jednakoj mjeri kao i zatvarač diferencijala Torsen. Dvobojna karoserija doplaćuje se 11.000 kuna, ali ga pretvara u mamac za poglede. Naplaci od 19 cola, 11 mm niži ovjes i dva ispušna 'topa' naglašavaju sportski karakter

Na autocesti s lakoćom 'lijepi u sjedalo' i pri više od 200 km/h, čemu doprinosi rekordno nizak otpor zraka od 0,28. Premda je opremljen 19-colnim naplacima s gumama 235/35, neravnije upija suvereno. Tvrd je, ali nije neudoban, a osjećaj solidnosti naglašava 15 posto povećana krutost karoserije.

Smion potez ugradnje 1.6-litrenog turbobenzinca u klasu kojom vladaju dvolitreni strojevi izazvao je veliko zanimanje. Javio se sramežljivo pa odmah posežem za gumbom Sport na središnjoj konzoli. Instrumenti sad svijetle crveno, a zvuk je reskiji i opakiji. Nažalost, umjetan je. Svi uzbudljivi tonovi zapravo dopiru iz zvučnika audio sustava i to se ne može deaktivirati. 


Raketni motor THP razvijen u suradnji s BMW-om kombinira turbopunjač s tlakom od 2,5 bara, direktno ubrizgavanje i podešavanje snage promjenom hoda usisnih ventila Valvetronic pa razvija impresivnih 169 KS po litri obujma

Mjenjač upada u prvu, hod je predugačak, ali preciznost mu se ne može osporiti. Krećem ambiciozno, ali kotači ne gube grip. Zasluga je to diferencijala Torsen, koji i na neravnom asfaltu nudi osjećaj potpune kontrole, bez 'izbijanja' volana iz ruku te ovjesa sniženog za 11 mm. Motor nudi solidnu adrenalinsku injekciju, stotka se hvata za okruglo šest sekundi, a svih 330 Nm dostupno je već pri 1900/min. Na dugačkom pravcu gasim sustave kontrole stabilnosti, samouvjereno šaltam treću pa četvrtu, približava se prvi zavoj, precizno gađam putanju, stišćem kočnicu, a onda šok… Prednji diskovi promjera 380 grizu toliko snažno da ubrzo shvaćam kako sam mogao početi kočiti dobrih desetak metara kasnije. 


Go-Kart upravljač odrezan s donje strane kompaktnim dimenzijama (35 x 33 cm) olakšava pogled na instrumente, ali ne dijeli dovoljno povratnih informacija. Pokazivač brzine vrtnje motora okreće se u suprotnom smjeru, što je zbunjujuće. Pritiskom na gumb Sport instrumenti svijetle crveno. Po danju to izgleda atraktivno, po noći zamorno.

Odlučno skrećem u zavoj, gađam vrh, putanja je precizna, a tada slijedi drugi šok… U usporedbi sa svim konkurentima 308 GTi uvjerljivo najmanje kliže 'preko nosa'. Izvrsno izbalansiran ovjes i gume 235/35 na 19-colnim naplacima drže ga kao na tračnicama. Snažno dodajem gas, težište se prebacuje predvidljivo, ali manjka snage za brzo izvlačenje iz zavoja. Tu je jedino podređen. U svemu drugom ušao je u prvu ligu sportskih kompakata. Još je 'do zuba' nakrcan opremom (duboko profilirana sjedala u kombinaciji kože i Alcantare, dodirni ekran, umeci od aluminija…) i ima stila. Svakako vrijedi svaki od 38.000 eura. Najbliži je legendarnom 309 GTI16.


Tehnički podaci:


POGON 

Motor: turbobenzinski, 4 cil., DOHC, 16V, lanac, blok od alu. lijeva; sprijeda poprečno
Obujam: 1598 ccm
Provrt x hod: 75 x 85,5 mm
Kompresija: 9,2:1
Snaga: 200 kW (272 KS) pri 6000/min
Moment: 330 Nm pri 1900/min
Mjenjač: ručni, 6 st.
Pogon: prednji
Start/stop: da


KAROSERIJA 

Izvedba: hatchback B-segm., 5V, 5 sjedala
Gabariti: 4253 x 1804 x 1446 mm
Međuosni razmak: 2617 mm
Cd: 0,28
Krug okretanja: 11,9 m
Masa/nosivost: 1280/425 kg
Prtljažnik: 420/1300 l
Spremnik: 60 l
EuroNCAP: 5 zvjezdica


PODVOZJE 

Ovjes: McPherson/polukrut
Kočnice: samov. diskovi 380 mm/diskovi 268
Ručna: električna
Naplaci: aluminijski
Gume: 235/35 R 19

PERFORMANSE 

Brzina: 250 km/h
0-100 km/h: 6,0 s
Potrošnja (EU): 8,1/4,9/6,0 l/100 km
Na testu: 8,7 l/100 km
CO2: 139 g/km


CIJENA 

Testni model: 265.942 kn (34.700 eura); S dodatnom opremom: 285.546 (38.022 eura)
Osnovni benzinac - 1.2 PureTech 82 Access: 117.285 kn (15.311 eura)
Osnovni dizelaš - 1.6 BlueHDi 100 S&S: 136.187 kn (17.775 eura) 

+ dizajn i oprema
+ performanse
+ kočnice
+ potrošnja

- dug hod mjenjača





Vulkal gume



Cindrić


Vulkal gume