24.5.2014. Autor: Željko Marušić

RABLJENI:FIAT PUNTO II (1999. - 2003; 2010.)

Bolji od dogmi koje ga prate: motor najbolji je sklop, osjetljivi su elektronika i spojka

Jedan od poznatijih načina da se ispadne ‘stručnjak za automobile’ je nekontrolirano pljuvanje to Fiatima i ostalim talijanskim autima. Činjenice su ipak malo drukčije, premda se Fiati razmjerno često kvare. Naime, to je uglavnom zbog sitnica, a povoljno se održavaju. Takva je ‘životopis’ Fiata Punto iz 2002., koji je prešao 168.000 km. Nije bio bez problema. Mijenjana mu je spojka, konektori električne instalacije, elektromotor brisača i potenciometar papučice gasa.

Imao je i sudar, koji nije najstručnije popravljen (vidi se golim okom), ali, sve u svemu, služi i vlasnika ne izlaže velikim troškovima. Kod starijih se modela mnogi snalaze rabljenim dijelovima, a rabljeni originalni dio često je bolji od neoriginalnog novoga. Kod Punta je ponuda takvih dijelova bogata. Da su loše ocjene o kvaliteti Fiata često pretjerivanje, pokazuju još uvijek brojni primjerci Punta prve generacije na cestama i ako pitate vlasnike, rijetko će koji reći da je baš nezadovoljan.



Punto prve generacije osvojio je titulu ‘Europskog auta 1994. godine’. Model druge generacije predstavljen je 1999., a 2003. je dobio atraktivniju prednju masku (testni je prije redizajna). Nakon dolaska Punta III, ovaj se model, kao Punto Classico i Zastava 10 nastavio proizvoditi do 2010. Antikorozivna zaštita je vrlo dobra te su i stariji primjerci u pravilu bez znatnijeg hrđanja. Testni je model iznimka, zbog brojnih oštećenja limarije i loših popravaka. To potvrđuje naš česti savjet - pri kupnji rabljenoga najvažnije je provjeriti da nije preživio sudar.Kod svih je Fiata mehanika (znatno) bolja od elektrike. Motori su dobri, posebno osnovni benzinac sa 1242 ccm i 60 KS, koji je vrlo izdržljiv. Ne troši puno, dobro vuče, a najvažnije je što se jednostavno i lako održava. Tome pomaže što ima samo jedno bregasto vratilo i osam ventila, uz zanimljivu i vrijednu vrlinu - konstrukcija ventilskog mehanizma i čela klipova tako je izvedena da se prilikom pucanja zupčastog remena ventili ne sudare s klipovima te ne nastane havarija.



Prve su serije imale problema s osjetljivom spojkom i dihtungom glave motora (oba su problema riješena u redizajniranom modelu iz 2003.) te elektromotornim ventilom za podešavanje rada u praznom hodu, potenciometrom papučice gasa i regulatorom napona. Najviše problema s elektrikom izazivaju spojevi za masu i konektori za elektroničke sklopove. U serijama do 2003., kao i u prvom Puntu, spojka je bila osjetljiva, a prilikom izmjene istrošene lamele spojke obvezno treba izmijeniti cijeli sklop.Osnovni je benzinac pouzdaniji od 16-ventilca sa 80 KS, koji je skuplji u održavanju i nije preporučljiv. Izbjegavajte turbodizelaša 1.3 JTD prve serije, sa 75 KS, jer je razmjerno isforsiran, u pravilu s puno kilometara te se riskiraju visoki troškovi popravaka. Kod podvozja treba najprije provjeriti stanje prednjih diskova (straga su bubnjevi), koji su skloni brazdanju, amortizere i selen-blokove. Kuglasti su zglobovi dobro dimenzionirani.

Premda su predrasude drukčije, otpornost na prohrđavanje najmanje je na razini najboljih njemačkih modela. Ako nije pretrpio sudar, Punto i s više od deset godina preporučljiv je za kupnju. Treba detaljno provjeriti ispravnost rashladnog sustava, jer se kod starijih modela može očekivati propusnost cijevi. Elektromotor brisača osjetljiv je, posebno u serijama od 2003., a uzrok je često u mehanizmu blokiranom zbog hrđe.Većina vlasnika koji ga redovito servisiraju je zadovoljna, a cijene rezervnih dijelova i održavanja osjetno su niže nego kod njemačkih i francuskih modela niže klase. Zasluga je to jednostavne izvedbe motora, s osam ventila I jednim bregastim vratilom. Podvozje se dobro nosi s neravnim cestama, a osjetljivi su selen blokovi i diskovi. Cijene rabljenih Fiata Punto su povoljne i ako se sve dobro pregleda, kupnja je isplativa. Dakle, dogme da su Fiati nekvalitetni, uglavnom su pogrešne.

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: benzinski, redni, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od sivog lijeva, bregasto vratilo u glavi (zupčasti remen)
Obujam: 1242 ccm
Provrt x hod: 70,8 x 78,9 mm
Snaga: 44 kW/60 KS pri 5000/min
Moment: 102 Nm pri 2500/min
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: ručni s pet stupnjeva
Ovjes: sprijeda neovisan McPherson; straga polukrut
Kočnice: sprijeda diskovi 240 mm, straga bubnjevi
Gume: 165/70 R 14
Karoserija: kombi-limuzina, 5 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 383,5 x 166 x 148 cm
Osovinski razmak: 246 cm
Prtljažnik: 295/1080 l
Masa/nosivost: 860/1370 kg
Spremnik goriva: 47 l
Krug okretanja: 10,2 - 10,5 m
Najveća brzina: 155 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 14,3 s
Potrošnja: grad 7,3 / otvoreno 4,8 / kombinirano 5,7 l/100 km
Realna potrošnja: 6 - 9 l/100 km


PROSJEČNA VRIJEDNOST (eura)
2010. ........ 4400
2009. ........ 4000
2008. ........ 3600
2007. ........ 3200
2006. ........ 2750
2005. ........ 2450
2004. ........ 2200
2003. ........ 2000
2002. ........ 1800

 

dr. Željko Marušić




Cindrić



Vulkal gume