5.10.2017. Autor: Željko Marušić

Test: Seat Ibiza 1.0 TSI FR, spretnija i jeftinija verzija novog Volkswagen Pola

Prostran, ljepuškast i siguran novitet niže klase, s 95 KS iz 3-cilindarskog turbobenzinca, lijepo potegne i troši oko šest litara, a stoji, računajući vrline i opremu, korektno

Seat Ibiza pete generacije upotpunjuje paletu modela B-segmenta na našem tržištu, koje je u novoj generaciji teško više zvati nižom klasom. Dolazi kao prethodnica i svojevrsni 'pokusni kunić' novog Volkswagen Pola. A oba ta modela izvedenice su Škode Fabije treće generacije, koja je početkom 2015. prva 'licitirala' u novoj generaciji B-segmenta koncerna iz Wolfsburga. S tim je modelom krenula nova generacija modela niže klase na platformi MQB. Zbog toga je u novoj Ibizi, pa i Polu, malo iznenađujućeg, premda je sve 'izbrušeno', jer su koncepcija, motori, mjenjači, podvozje... dobro poznati.

Ipak, svojevrsno je iznenađenje, da koncepciju s razmjerno kratkim međuosnim razmakom, koju je s 2470 mm koristila nova Fabia, nisu slijedili ni Ibiza, niti Polo. S 2564 mm među osima prednjih i stražnjih kotača, što je najbolji pokazatelj prostranosti, ta su dva modela došla na razinu Golfa 'šestice' i Octavije II. A i dužina od 406 cm sedam je centimetara veća nego kod Fabije. Kad se uzme u obzir širina od 178 cm, što je početkom 2000-ih bio standard ne C nego D segmenta, dakle srednje klase I prtljažnik od 355 litara, sve sumnje nestaju. Nova je Seat Ibiza, dakle, pošten komad auta, koji bez problema može preuzeti ulogu obiteljskog auta.

Seati tradicionalno barem pokušavaju igrati ulogu privlačnog, emocionalnog auta (Auto Emoción). Uspješniji u tome dosad je bio Leon (pandan Golfa) nego Ibiza, ali novi je model ipak popravio dojam. Ibiza pete generacije znatno je atraktivnija od dosadašnje, otmjenije sređena izvana i iznutra, gdje više mirisa konfekcije, tvrde plastike, što je dosad bila mana manjih Seata. U ponudi su paketi opreme Reference, Style, Xcellence i FR, s luksuzno-sportskim dodacima, koji uključuju kožu, 17-colne felge i gadget, kakav je bio testni.

U paleti motora zasad su samo benzinci, 3-cilindarski 1.0, atmosferski MPI sa 75 KS te turbobenzinski TSI s 95 i 116 KS. Na vrhu je novi, 4-cilindarski 1.5 TSI sa 150 KS. Najsnažniji 1.0 dostupan je s automatskim DSG mjenjačem sa sedam stupnjeva i dvostrukom spojkom. Dizelaša (zasad) nema u cjeniku, a u akcijskoj su ponudi paketi Fun, Cool i Chic, koji su u stvari dopunjeni paketi Reference, Style i Xcellence. Tako već osnovni model sa 75 KS, za 92.697 kn, nudi 15-colne alu naplatke, maglenke s funkcijom zakretanja, paket detekcije Zamora vozača i, što je posebice zanimljivo, tempomat.

Nema što, nova je Ibiza fino dorađen auto, prostran i ergonomičan, u testnom paketu bogato opremljen, a s 3-cilindarskim turbobenzincem 1.0 TSI, koji razvija 95 KS pri 5000 do 5500 min fino vuče. Više od snage to ljepše 'priča' okretni moment od 175 Nm u rasponu od 2000 do 3500/min. Među svim novim 3-cilindarskim turbobenzincima 1.0 Volkswagenov je najuglađeniji, a njegova najsnažnija verzija sa 116 KS, premda na papiru slabija od Hyundai-Kijinog 1.0 T-GDI sa 120 KS, pogotovo od Hondinog 1.0 VTEC Turbo sa 129 KS, vuče najbolje.

Niža razina snage (95 KS) dobra je mjera, jer je radna karakteristika ravnomjernija, motor je manje 'nervozan' i fino povuče. Ubrzanje do stotke za 10,9 s i najveća brzina od 182 km/h pokazuju da se ovaj model može voziti dinamično, temperamentno. Performanse bi bile još uvjerljivije da prijenos nije naglašeno dug, pa u drugom stupnju Ibiza potegne 100, a u trećem 130 km/h. Time se smanjuje potrošnja i emisija štetnih plinova, a istodobno smanjuje buka, što je posebice pogodno za vožnju autocestom. Mjenjač ima pet stupnjeva, a pri 130 km/h motor se vrti povoljnih 2400/min.Dakle, premda predug završni prijenos malo kastrira performanse Ibiza pruža dovoljno špirita.

Prednost ovog modela, prema većini konkurenata, čvrsta je i precizna izvedba, konkretno podvozje i snažne kočnice. Sve to omogućava sigurno korištenje performansi motora. Da se razumijemo, nisu to podaci, niti predispozicije za sportsku vožnju, jurnjavu, ali ova Ibiza zbilja lijepo povuče te je, uz školski precizne komande i pohvalnu ergonomiju, vožnja ugodna. Osjećaj čvrstoće strukture karoserije, koju je potvrdilo i briljiranje na Euro-NCAP testu, više od osvajanja pet zvjezdica, prenosi se preko kotača (testni sa 17-colnim alu kotačima i gumama 215/45) na podlogu. Dobiva se ono što se stručno kaže - 'konkretno podvozje'.

Vidi se da je sve prilagođeno za najsnažniju verziju 1.5 TSI sa 150 KS, pa je lako izvući maksimum iz motora. Ne treba žaliti za manjkom snage, niti doplaćivati moćnije verzije. Ovo je poželjan kompromis performansi i sigurnosti, a i testna potrošnja od 6,3 l/100 km (na razmjerno široke gume otpada nekoliko decilitara) je korektna. U smirenom ritmu, ali s dovoljno dinamike, moguća je proći s pet i pol, štedljivi mogu i s manje. Kad se sve zbroji i podijeli s cijenom, koja nije 'prilika zvana čežnja', ali s obzirom na vrline i dug popis doplata izgleda korektno, Ibiza zaslužuje pozornost.

Ima izgleda za uspjeh, premda će mnogi kazati zašto za nekoliko tisuće kune više ne kupiti odgovarajućeg Volkswagen Pola?!

POGON
Motor: turbobenz., 3 cil., 12V, zupč. remen, blok od alu lijeva, sprijeda popr.
Obujam: 999 ccm
Provrt x hod: 74,5 x 76,4 mm
Snaga: 70 kW (95 KS) pri 5000-5500/min
Moment: 175 Nm pri 2000-3500/min
Mjenjač: ručni, 5 st.
Pogon: prednji
Start/stop: da

KAROSERIJA
Izvedba: hatchback B-segmenta, 5V, 5 sjedala
Gabariti: 4059 x 1780 x 1444mm
Međuosni razmak: 2564 mm
Cd: 0,29
Krug okretanja: 10,5 m
Masa/nosivost: 1105 kg/500 kg
Prtljažnik: 355 - 1050 l
Spremnik: 45 l
Euro NCAP: 5 zvjezdica

PODVOZJE
Ovjes: sprijeda MacPherson, straga polukrut
Kočnice: sprijeda samov. diskovi 288 mm, straga diskovi 262 mm
Ručna: mehanička
Naplaci: aluminijski (standardni čelični)
Gume: 215/45 R 17 (standardne 185/60 R15)

PERFORMANSE
Brzina: 182 km/h
0-100 km/h: 10,9 s
Potrošnja (EU): 5,6/4,2/4,7 l/100 km
Potrošnja (na testu): 6,3 l/100 km
CO2: 106 g/km

CIJENE
Testni model: 133.892 kn (17.900 eura)
Bez doplata: 113.380 kn (15.138 eura)
Osnovni benzinac: 92.452 kn (12.343 eura) - 1.0 MPI Reference/75 KS
Osnovni dizelaš: -

+ performanse
+ uglađen i tih rad
+ ergonomija
- skupe doplate





CHR





Vulkal gume