1.9.2016. Autor: Željko Marušić

Test: Toyota Prius 1.8 VVT-i Sol

4. put na pobjedu u hibridnoj klasi, dotjeran, još štedljiviji i s provokativnim dizajnom

Koji kriminalac vozi Prius?? - čuđenjem se zapitao detektiv u izvrsnom trileru 'The Next Three Days' iz 2010. (Russell Crowe u glavnoj ulozi), nakon što su u zoni dvostrukog ubojstva identificirali krhotine stražnjeg svjetla. - Društveno odgovoran, odgovorio je pomoćnik. Kako bilo, Toyotin je hibrid u proteklim generacijama (1997., 2003., 2009.) postigao izvrstan uspjeh, na koncepciji koja se neprestano 'brusi'. 

Model četvrte generacije 'ispeglao’ je formu: dugačak 454 (+6), širok 176 (+1,5) i visok 147 cm (-2), uz zadržanih međuosnih 270 cm, na pragu je srednje klase. Komfor je solidan, a za pohvalu je prtljažnik od 501 do 1633 litara. Modularna platforma TNGA (Toyota New Global Architecture) izvedena je po uzoru na Volkswagenovu MQB (Modulare Querbauweise), a Prius je prvi model Toyote koji je koristi. Veći gabariti i zadržan međuosni razmak od 270 cm zaslužni su za napredak u komforu koji je na razini limuzine D-segmenta.

Srce hibridnog pogona je planetarni razvodnik snage s CVT-om, koji omogućava izravan i odvojeni prijenos snage s benzinskog ili elektromotora na prednje kotače, odnosno zajednički - sinergijski. Sinergijska snaga smanjena je sa 136 na 122 KS, uz povećanje učinkovitosti. Primjerice, toplinska učinkovitost motora povećana je sa 38,5 na 40 posto, što je najviše među svim otto motorima. Izvrstan dojam u vožnju dodatno naglašava elektromotor koji svih 207 Nm isporučuje već na početnim okretajima pa fino potegne kad se nagazi gas.

Benzinac visokog stupnja kompresije (13:1) radi po Atkinsonovim ciklusom, a učinkovitosti pomaže izmjenični elektromotor, koji se napaja iz Ni-MH baterija kapaciteta 1,3 kWh. Nova je platforma smanjila masu za 60 kg, što je uz slične performanse, više u gradu nego na otvorenom, osjetno doprinijelo štedljivosti. Sve je fino posloženo, a Japanci, radi pouzdanosti (zasad) ne koriste litij-ionske baterije.

Filigranske dorade sinergijskog benzinsko-električnog pogona i poboljšanje aerodinamike 18 posto su smanjili ionako nisku potrošnju  te poboljšali dinamičnost, koja je dosad najviše nedostajala Priusu. Izvrsna aerodinamika (0,24) i 'svemirski' stil prednjih farova pokazuju generacijski iskorak, po čemu je Prius poznat. No, o tome, odnosno 'ljepoti' Priusa, su podijeljena mišljenja. Doduše, jako ukošeno stražnje staklo i uzdignut rep povećavaju gepek i smanjuju otpor zraka, ali smanjuju vidljivost

Manje od pet litara realno troši u mješovitoj vožnji, pa je, pogotovo u gradu, bolja opcija od dizelaša, uz užitak vožnje najboljeg CVT automatskog mjenjača. Na autocesti gube se vrline hibridnog pogona s CVT  prijenosom, pa se štedljivost zadržava, ako se ne prelazi brzina od 140 km/h. Ali ako se vozi u normalnom ritmu, potrošnja je kao u dizelaša.

Prius je kao stvoren za ugodnu vožnju gradom, bez naglašenih trzaja sportske dinamike i ludovanja kroz zavoje. Ali, zajedničkim djelovanjem benzinca i elektromotora, daje sasvim solidan 'šus', odnosno dinamičnost. Do stotke za 10,6 s je više nego dobro ubrzanje, uz osjećaj najboljeg automatskog, kontinuiranog mjenjača, koji kombinacijom elektromotora i benzinca daje najbolje što CVT može ponuditi.

Zanimljivo, ako se vozi mirno gradom, prateći promet, potrošnja se može spustiti i ispod četiri litre. U tim je uvjetima bolji od najboljih dizelaša, a hibrid ima znatno manje troškove održavanja - disk-pločice će normalnom vozaču trajati više od 100.000 km, a diskove neće nikada mijenjati. Razlog: učinkovito kočenje elektromotorom. A ni spojka (pogotovo skupa dvomasena kao kod dizelaša) ne može biti problem.

Korektna je i najveća brzina od 180 km/h, pa lijepo klizi autocestom, premda, za odlazak na lijevu pretjecajnu traku treba biti oprezniji i strpljiviji nego s dizelašem. Sve zaokružuje precizan volan, koji je prestao biti sterilan (zamjerka ne prethodne modela), fino upijanje neravnina, izvrsna aerodinamika te osjećaj visoke kvalitete i solidnosti. U početku se treba priviknuti na specifičnosti Priusovih komandi, a nakon toga vožnja postaje užitak. Ponavljamo za one koji ne traže sportski auto.

Cijena? Prius jest i mora biti skup (zbog složene tehnologije), ali Toyota trenutačno odobrava akcijski popust od 25.000 kn (budući nema državnih poticaja), pa osnovni, sasvim solidno skockani model stoji 189.900 kn. Testni je napucan opremom, ali ni njegovih 221.260 kn (s akcijskim popustom) ne izgleda strašno...


POGONSKI SKLOP 

Izvedba: paralelni hibrid
Benzin: 4 cil., 1798 ccm, 72 kW (98 KS) pri 5200/min, 142 Nm pri 3600/min
Elektro: AC sinkroni, 53 kW i 163 Nm
Baterije: Ni-MH, 201,6 V, 1,31 kW/h
Mjenjač: autom. CVT
Sinergijska snaga: 90 kW/122 KS 
Pogon: prednji


KAROSERIJA 

Izvedba: kompakt-limuzina C-segm., 5 sjedala
Gabariti: 4540 x 1760 x 1470 mm
Osovinski razmak: 2700 mm
Cd: 0,24
Krug okretanja: 11,6 m
Masa/nosivost: 1395/420 kg
Prtljažnik: 501 - 1633 l
Spremnik: 43 l
EuroNCAP: 5 zvjezdica


PODVOZJE 

Ovjes: McPherson, multilink
Kočnice: samov. diskovi 255 mm, diskovi 259 mm
Ručna kočnica: električna
Naplaci: aluminijski
Gume: 215/45 R 17


PERFORMANSE 

Brzina: 180 km/h
0-100 km/h: 10,6 s
Potrošnja (EU): 3,3 l/100 km
Na testu: 4,9 l/100 km
CO2: 77 g/km


CIJENE 

Testni model: 246.260 kn (akcijska cijena: 221.260 kn)
Bez doplata: 239.900 kn (akcijska cijena 214.900 kn)
Osnovni model: 214.900 kn  - 1.8 VVT-i Luna (akcijska cijena: 189.900 kn)


+ kvaliteta
+ potrošnja
+ sigurnost
+ užitak vožnje

- međuubrzanja




Cindrić




Vulkal gume