23.11.2016. Autor: Željko Marušić

Test: Volvo S90 D5 AWD A Inscription, švedski čekić za njemački premium

Statusna limuzina s izvrsnim dizelašem od 235 KS, 8-stupanjskom automatikom i pogonom 4x4 cilja iznad E-klase

Zablistao je početkom godine na salonu u Detroitu, kao limuzinska izvedenica izvrsnog SUV-a XC90 druge generacije, još jednom pokazavši kako je 2010., kad je kineski Geely od Forda kupio Volvo, počela renesansa i povratak u sami vrh premium marki za švedsku tvrtku. Priznali to neki ili ne, ali ako se analizira kako su napravljeni Audi, BMW i Mercedes-Benz (tim redoslijedom), Volvo je nešto malo - iznad, prvenstveno solidnošću izvedbe. Također, premda cilja na A6, Seriju 5 i E-klasu, gabaritima ih nadmašuje. A cijena je istodobno 10-ak posto niža, ako se iznivelira ponuda.

Volvo je, najprije dizajnom, pronašao 'zlatnu nit', odnosno stil koji podjednako pali na američkom, europskom i ostalim svjetskim tržištima. a potom je unificirao izvedbu. Nakon novog, izvrsnog XC90 drugi je u seriji na novoj modularnoj platformi SPA (Scalable Platform Architecture), koja je temelj i novog S60, koji se očekuje sljedeće godine. Također, u Volvu su mudro shvatili da cjelokupnu paletu svih modela mogu pokriti jednim, 4-cilindarskim motorom obujma 1969 ccm, u turbobenzinskoj i turbodizelskoj izvedbi, u paleti snage od 120 do 320 KS, što je podloga za unifikaciju i dizanje kvalitete 'u nebo'.

Volvo S90, koji zamjenjuje S80, nadmašio je sva očekivanja. Proizvođač iz Gothenburga stvorio je luksuznu krstaricu, koja ima sve što treba za statusni simbol, uz istodobno najvišu razinu sigurnosti. Novi S90 itekako može ugroziti Audi A6, BMW Serije 5 i Mercedes-Benza E-klase, a pritom donosi manji rizik od krađe. Postavljen je na platformu SPA (Scalable Product Architecture), koju koristi i XC90 druge generacije, a dužinom od gotovo punih pet metara, širinom od 193 cm te međuosnim razmakom od 298,5 nudi kraljevski komfor za petero.

Monumentalna rešetka hladnjaka naglašava gospodsku liniju, ali i osjećaj čvrstoće i sigurnosti švedskog bunkera. Unutra je sve skockano na najvišoj razini, ali, nekako smireno, klasično. Armatura i vrata obloženi su kožom i mahagonijem, dakle sve je na najvišoj razini, koju zaključuje infotainment sustav Sensus connect, koji obuhvaća digitalnu armaturu i središnji displej osjetljiv na dodir dimenzija 13x18 cm.  Uvjerljiv dojam naglašava digitalna ploča s instrumentima s analognim prikazom (mijenja se promjer brzinomjera i okretomjera, odnosno veličina slike s info-panelom, odnosno satelitskom navigacijom između) Anatomska sjedala i obilje bogate opreme pretvaraju ga u 'gutača' kilometara.

Testni model, 'top' u ponudi ima pogon 4x4 naglašen 20-colnim alu naplacima i gumama 255/35. Pod haubom je 4-cilindarski turbodizelaš serije D4204, obujma 1969 ccm, obujmom, provrtom i hodom (82 x 93,2) jednak turbobenzincu, ali s blokom od sivog lijeva (najkvalitetnijeg, vermikularnog), za razliku od aluminijskog u benzincu. U testnom je modelu najsnažnija inačica D5, koja razvija snagu od 235 KS  pri 4000/min i impresivan okretni moment od 480 Nm pri 1750 Nm. Za razliku od konkurencije, kojoj trebaju dva turbopunjača, odnosno registarsko prednabijanje s malim i velikim turbopunjačem, švedski su stručnjaci to riješili jednim. Manje je više...

Volvo taj motor nudi i u verzijama D2 (120 KS, 280 Nm), D3 (150 KS, 320 Nm) i D4 (190 KS, 400 Nm). Svi imaju jeda turbopunjač, a osnovne se verzije koriste u manjim modelima - V40, S60, V60... Prijenos snage je, naravno, automatskim mjenjačem i tu švedski stručnjaci nisu filozofirali, izabrali su najbolje od najboljega,  ZF-ov automatski mjenjač s osam stupnjeva, kojeg koriste i BMW serije 5 i 7, Jeep Grand Cherokee... Stručnjaci će potvrditi da je taj mjenjač bolji i 'pogođeniji' od ZF-ovog sa 9 stupnjeva. Ova najsnažnija verzija ne može se mjeriti s najsnažnijim dizelskim Serijama 5, A6 i E-klasom. Ali ovo je više nego dovoljno.

Ubrzanje do stotke za 7 sekundi i najveća brzina od 240 km/h zbilja je uvjerljivo i za najzahtjevnije i više nije potrebno. Kad kažemo da nije važno koliko moćno vuče, nego kako vuče, to potvrđuje ovaj model, koji i sa 'samo' četiri cilindra pruža uvjerljiv zvuk i snažan odziv na gas. Već osnovni model D4 sa  190 KS i prednjim pogonom dobra je mjera (8,2 s, 230 km/h), a testni 4x4  omogućava bolje pogonsko prianjanje i  ravnomjerno ubrzavanje i pri skliskom. Istodobno se snižava težište, pa je, ionako uvjerljiva stabilnost dodatno poboljšana. Ovo je tipičan 'gutač kilometara', koji je kao stvoren za autocestu.

Ima silinu za pretjecajnu traku, sigurno leži, a sve se odvija lakoćom, uz naglašenu sigurnost. Mehanika je dobro izbalansirano, a i elektro-hidraulički servouređaj volana riješio se naznaka sterilnosti prethodnog modela Motor i automatski mjenjač izvrsno su ukomponirani s podvozjem, pa je lako, precizno i sigurno voziti i zavojitim cestama. Učinkovit automatski mjenjač, u kombinaciji s velikim momentom (480 Nm) omogućava impresivna međuubrzanje.  U svakom se trenutku osjeća preciznost i sigurnost, velika sigurnost, uz naglašen luksuz. Dobro leži i snažno koči te se jasno osjeća da bi sve moglo podnijeti i snažniju motorizaciju (najsnažniji benzinac T6 ima 320 KS).

Premda je S90 dugačak gotovo pet metara, dobro se snalazi i u gradu. A potrošnja bitno ovisi o načinu vožnje. Deklarirana prosječna potrošnja od 4,8 litara, u dvotonskoj limuzini s pogonom 4x4 i automatskim mjenjačem, ipak izgleda poput fatamorgane. Ispod šest litara, u ozbiljnijoj vožnji, nije moguće. U dinamičnoj vožnji treba računati na devet, a na testu smo izmjerili prosječnih 7,9. Sve je to OK, itekako, pa cijena, zbog svega navedenog, i trošarine ne može biti niska. Treba izbrojiti 531.497 kn, što je ipak osjetni manje od slično motoriziranih i opremljenih Serije 5, A6 i E-klase. A osnovni dizelaš nudio sve bitno za 434.040 kn.


TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

POGON 

Motor: turbodizelski, 4 cil., DOHC, 16V, zupčasti remen, blok od sivog lijeva 

Ugradnja: sprijeda poprečno 

Obujam: 1969 ccm 

Provrt x hod: 82 x 93,2 mm 

Kompresija: 15,8:1 

Snaga: 173 kW (235 KS) pri 4000/min 

Moment: 480 Nm pri 1750/min 

Mjenjač: automatski, 8 st. 

Pogon: 4x4 

Start/stop: da


KAROSERIJA 

Izvedba: limuzina E-segm., 4V, 5 sjedala 

Gabariti: 4963 x 1890 x 1443 mm 

Međuosni razmak: 2941 mm 

Cd: 0,28 

Krug okretanja: 11,4 m 

Masa/nosivost: 1904/390 kg 

Prtljažnik: 500 - 1050 l 

Spremnik: 71 l 

EuroNCAP: 5 zvjezdica


PODVOZJE  

Ovjes: MacPherson, Multilink  

Kočnice: samov. diskovi 321 mm/diskovi 298 mm 

Ručna: električna 

Naplaci: aluminijski 

Gume: 255/35 R20


PERFORMANSE 

Brzina: 240 km/h; 0-100 km/h: 7,0 s

Potrošnja (EU): 4,8 l/100 km 

Na testu: 7,9  l/100 km 

CO2: 127 g/km


CIJENA 

Testni model: 531.497 kn (69.934 eura) 

Osnovni benzinac: 446.406 kn (59.521 eura) - 2.0 T5 Momentum - 254 KS 

Osnovni dizelaš:  434.040 kn (57.872 eura) - 2.0 D4 Momentum – 190 KS







Vulkal gume